    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar First day
    Date: Wed, 4 Nov 2009 18:59:34 +0100
    <hcbk47$4je$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hcbjch$acq$1@news.interia.pl>
    <hcbm1g$9g2$1@inews.gazeta.pl> <hcmq93$prr$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hcn46h$ltk$1@news.interia.pl> <hcn7l8$o1q$1@news2.ipartners.pl>
    <hco1gv$vtr$1@news.interia.pl> <hcos40$4va$1@news.interia.pl>
    <hcp33t$iq4$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hcpnvm$pqg$1@news.interia.pl>
    <hcpqk7$21rn$1@news2.ipartners.pl> <hcppjl$6v3$1@news.interia.pl>
    <hcpsle$22op$1@news2.ipartners.pl> <hcqjlj$auo$1@news.interia.pl>
    <hcrk1j$l6m$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hcrkeb$kdh$1@news.interia.pl>
    <hcrpct$9p1$1@news.onet.pl>

    news:hcrpct$9p1$1@news.onet.pl...

    > Tak sobie czytam i zastanawia mnioe właśnie czemu ludziska na siłę te
    > kolektory na dachu montują.
    > Ja tu żadnych wiekszych zalet nie widzę a kłopoty tylko(montaż, dostep do
    > kolektora, przejścia rurek przez połać dachową, itp.)
    > A taki kolektor stojacy w ogródku jest łatwy do konserwacji, można
    > ustawienie regulować, latem jak jest nadmiar mocy czy na czas wyjazdu to
    > go np plandeka okryć itp.

    Moim zdaniem kolektor w ogrodku to ani to ladniejsze, ani wygodniejsze.
    Zalezy od podejscia, ale ja fanatykiem krecenia kolektorem nie jestem.
    Ustawilem raz i tyle. Mam ciekawsze rzeczy do roboty jak bieganie za
    kolektorem, wiec mi kolektor na trawie do niczego nie potrzebny. Malo tego,
    musial bym go mijac kosiarka, dzieciarnia nie mogla by sobie kopac pilki
    gdzie popadnie no i musial bym patrzec na ten srednio ladny klamot. Do tego
    dochodzi jeszcze odpowiednia odleglosc od drzewek przy ogrodzeniu,
    kilkadziesiat metrow rury, zeby wyjsc w obszar poludniowego slonca, porazka.
    Na dachu wisi i tyle go widzieli. Poza tym instalacja jednak wydaje mi sie
    latwiejsza na dachu jak w ogrodku. Prowadzi sie rurki nad dach przez strop w
    warstwie ocieplenia i tyle. Kolektor tam sobie lezy i nikomu nie
    przeszkadza. A ze czasami zlapie mniej "W" w ciagu dnia, trudno. Zycie na
    tym sie nie konczy. Instalacja na ziemi w niczym latwiejsza nie bedzie.
    Trzeba zaizolowac rury przeciw wilgoci, wyjsc jakos z pomieszczenia
    zachowujac spadki po drodze. Jak kotlownia jest w piwnicy to sprawa jest
    prosta, a jak nie to kicha. I dalej pozostaje omijanie jak by nie bylo
    sporego klamotu na dzialce. Dla mie dach to idealne wrecz miejsce po ktorym
    nikt nie chodzi za czesto. O ile warunki geograficzne na to pozwalaja.

    Pozdro.. TK