    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar First day
    Date: Wed, 4 Nov 2009 19:40:07 +0100
    <hcbk47$4je$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hcbjch$acq$1@news.interia.pl>
    <hcbm1g$9g2$1@inews.gazeta.pl> <hcmq93$prr$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hcn46h$ltk$1@news.interia.pl> <hcn7l8$o1q$1@news2.ipartners.pl>
    <hco1gv$vtr$1@news.interia.pl> <hcos40$4va$1@news.interia.pl>
    <hcp33t$iq4$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hcpnvm$pqg$1@news.interia.pl>
    <hcpqk7$21rn$1@news2.ipartners.pl> <hcppjl$6v3$1@news.interia.pl>
    <hcpsle$22op$1@news2.ipartners.pl> <hcqjlj$auo$1@news.interia.pl>
    <hcrk1j$l6m$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hcrkeb$kdh$1@news.interia.pl>
    <hcrpct$9p1$1@news.onet.pl> <hcse2u$gn6$1@news.interia.pl>

    news:hcse2u$gn6$1@news.interia.pl...

    > Moim zdaniem kolektor w ogrodku to ani to ladniejsze, ani wygodniejsze.

    Dla mnie wygodniejsze bo mam dostęp w razie potrzeby w celu odpowietrzenia,
    zgarnięcia śniegu, zakrycia plandeką na czas dłuższego wyjazdu. Nie muszę
    dymac z drabiną.

    > Zalezy od podejscia, ale ja fanatykiem krecenia kolektorem nie jestem.

    Ani mi to w głowie. Zamiast inwestować w obrót wolałbym postawić czwarty
    kolektor i ustawić je w lekkim łuku. Wyjdzie taniej i bez pradu.

    > musial bym go mijac kosiarka, dzieciarnia nie mogla by sobie kopac pilki
    > gdzie popadnie no i musial bym patrzec na ten srednio ladny klamot.

    Wszystko zależy od wielkości i przeznaczenia ogrodu. Ja mam 15ar, kolektor
    jest na wysepce wysypanej korą i obsadzony z tyłu i boków odpowiednio
    dobranymi wzrostem roślinami. U mnie ogród to nie stadion, nasadzam rośliny
    często drogie i nie ma tu miejsca na piłkę. Niedaleko jest boisko i nawet
    korty tenisowe otwarte dla wszystkich.

    > Do tego dochodzi jeszcze odpowiednia odleglosc od drzewek przy ogrodzeniu,

    Jak się ma dużą działkę to słońce nad krzewami nawet 4 metrowymi zaświeci.
    Z tyłu w działce mam las i nie zamierzam sadzić drugiego od południa.

    > kilkadziesiat metrow rury, zeby wyjsc w obszar poludniowego slonca,
    > porazka.

    Kolektor jest dość blisko domu. Od zbiornika do kolektora jakieś 7,5m rury w
    otulinie wsuniętej w rurę fi110 na podpórkach i zakopanej 60cm poniżej.

    > Na dachu wisi i tyle go widzieli. Poza tym instalacja jednak wydaje mi sie
    > latwiejsza na dachu jak w ogrodku. Prowadzi sie rurki nad dach przez strop
    > w warstwie ocieplenia i tyle. Kolektor tam sobie lezy i nikomu nie
    > przeszkadza.

    Mnie w ogrodzie nie przeszkadza a nawet pełni rolę parawanu z pewnego
    kierunku w stronę tarasu przed wścibskim wzrokiem przechodniów.

    > Trzeba zaizolowac rury przeciw wilgoci, wyjsc jakos z pomieszczenia
    > zachowujac spadki po drodze.

    Nic nie trzeba izolować. Wystarczy typowa otulina kauczukowa i posadowienie
    rurek w dwóch trzech miejscach na klockach styropianowych w rurze fi110.
    Robi się taki termos i nawet spadków temperatur nie ma.

    > Jak kotlownia jest w piwnicy to sprawa jest prosta, a jak nie to kicha.

    U mnie kotłownia jest przyścianie od strony kolektorów. Dwa przewierty fi30
    na wylot pod kątem tak aby zaczynały się w kotłowni a na zewnątrz w gruncie
    i po sprawie

    > I dalej pozostaje omijanie jak by nie bylo sporego klamotu na dzialce.
    Nie przeszkadza. I tak w tym miejscu byłaby jakaś większa wysepka wysypana
    korą z kolekcją roślin.

    > Dla mie dach to idealne wrecz miejsce po ktorym nikt nie chodzi za czesto.

    Dla ciebie.

    > O ile warunki geograficzne na to pozwalaja.

    No właśnie u mnie jest albo wczesny wschód albo poźny zachód. Ni w gruchę ni
    w pietruchę. Można co prawda zrobic układ kolektorów wschód/zachód bo nawet
    sterownik ma takie funkcje sterowania dwoma pompami albo zaworem
    trójdrogowym wybierając cieplejsze źródło ale w południe nie uzyskałbym tego
    co mam teraz no i jak nie lewa to prawa strona kolektorów byłaby nieczynna
    zaleznie od pory dnia

    Marek