    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar First day
    Date: Thu, 5 Nov 2009 02:15:23 +0100
    <hcbk47$4je$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hcbjch$acq$1@news.interia.pl>
    <hcbm1g$9g2$1@inews.gazeta.pl> <hcmq93$prr$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hcn46h$ltk$1@news.interia.pl> <hcn7l8$o1q$1@news2.ipartners.pl>
    <hco1gv$vtr$1@news.interia.pl> <hcos40$4va$1@news.interia.pl>
    <hcp33t$iq4$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hcpnvm$pqg$1@news.interia.pl>
    <hcpqk7$21rn$1@news2.ipartners.pl> <hcppjl$6v3$1@news.interia.pl>
    <hcpsle$22op$1@news2.ipartners.pl> <hcqjlj$auo$1@news.interia.pl>
    <hcrk1j$l6m$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hcrkeb$kdh$1@news.interia.pl>
    <hcrpct$9p1$1@news.onet.pl> <hcse2u$gn6$1@news.interia.pl>
    <hcshpv$60n$1@news2.ipartners.pl>

    news:hcshpv$60n$1@news2.ipartners.pl...

    > Wszystko zależy od wielkości i przeznaczenia ogrodu. Ja mam 15ar, kolektor
    > jest na wysepce wysypanej korą i obsadzony z tyłu i boków odpowiednio
    > dobranymi wzrostem roślinami. U mnie ogród to nie stadion, nasadzam
    > rośliny często drogie i nie ma tu miejsca na piłkę. Niedaleko jest boisko
    > i nawet korty tenisowe otwarte dla wszystkich.

    A u mnie nie ogrod tylko trawa i miejsce dla mnie i dzieci biegajacych za
    pilka. Mam gdzies robienie z domu muzeum. Jak trawa od basenu zginie to
    zasieje nowa. Dla mnie jest nie odwrotnie. :-) A wole jak dzieciaki sa przy
    domu bo to tez i ich dom. Gdybym mial wieksza dzialke to znalazlo by sie
    miejsce na wszystko, a tak wole trawe zamiast skansenu.

    > Kolektor jest dość blisko domu. Od zbiornika do kolektora jakieś 7,5m rury
    > w otulinie wsuniętej w rurę fi110 na podpórkach i zakopanej 60cm poniżej.

    Wlasnie. U mnie nie wyjdzie, bo rura ziemia musiala by miec pewnie ponad 20m
    dlugosci w jedna strone. Sila rzeczy zostaje dach.

    > Mnie w ogrodzie nie przeszkadza a nawet pełni rolę parawanu z pewnego
    > kierunku w stronę tarasu przed wścibskim wzrokiem przechodniów.

    A to tez zaleta, fakt.

    > Nic nie trzeba izolować. Wystarczy typowa otulina kauczukowa i
    > posadowienie rurek w dwóch trzech miejscach na klockach styropianowych w
    > rurze fi110. Robi się taki termos i nawet spadków temperatur nie ma.

    Czyli izolacja przeciwwilgociowa. :-) Nie pisalem ze to technologia
    kosmiczna.

    > Dla ciebie.

    No oczywiscie ze dla mnie. W czym ogrod bedzie lepszy to nie wiem.
    Zamierzasz odpowietrzac kolektor co dzien? Mozna nakrecic elektrozawor. Jak
    zawiesisz go przy kalenicy to i sniegu na nim nie zobaczysz. Po co
    przykrywac na lato to tez nie wiem, ale i z tym na dachu mozna sobie
    poradzic. Na dachu jak by nie bylo nie zajmie wiecej miejsca niz sam dach.
    Dla mnie kolektor to zadna ozdoba, na czarnym dachu prawie go nie widac i
    niech tak zostanie. Z kotlowni mial bym daleko do jakiegos rozsadnego
    miejsca i dla tego dla mnie lepiej na dachu.

    > co mam teraz no i jak nie lewa to prawa strona kolektorów byłaby nieczynna
    > zaleznie od pory dnia

    Czyli koszty kolektora razy dwa.

    Pozdro.. TK