  • Data: 2009-02-06 08:56:28
    Temat: Re: Sprawa dla elektryka
    Od: "Jackare" <...@p...de.sp> szukaj wiadomości tego autora

    > Ok, nastepnym razem sprobuje (mam nadzieje ze nie predko)
    > Tylko pytanie:
    > Gdzie szukac problemow jesli:
    > a) Odlaczenie zasilania dla calego budynku spowoduje zanik napiecia na
    > kranie?
    > b) Odlaczenie zasilania dla calego budynku NIE spowoduje zaniku napiecia
    > na kranie?

    Ja bym się skupił na pkt. b), bo a) jest dość ewnidentne i wskazuje na
    jakieś przebicie z fazy (faz)
    Poprzez odłączenie rozumiem tu wyłączenie bezpieczników a bezpieczniki są
    tylko na przewodach fazowych.
    Jeżeli napięcie na kranie nadal by było, trzeba szukać w przewodach N i PE
    (lub PEN) - a na początek odłączyć w rozdzielni przychodzący przewód N i
    sprawdzić czy dalej takie cuda się dzieją.
    Jeżeli masz napięcie na kranie - sprawdź w tym momencie inne elementy
    uziemione, np rury gazowe, obudowy kuchenki gazowej, pralki itp.

    Absolutnie tego nie polecam tego ale można takie zwarcia i doziemienia
    zlokalizować metogą "wybuchową" - tak jak się to robi na kopalniach. Przewód
    który wykazuje doziemienie izoluje się i podłącza do innej fazy niż sąsiedni
    przewód w kablu - w miejscu zwarcia pokazuje się piękny łuk- wszystko się
    upala i wiadomo gdzie naprawiać. Tam jest zdecydowanie łatwiej bo po primo
    robi się to na napięciach rzędu 6 kV a po secundo jest ciemniej i "wybuch"
    widać. Oczywiście metoda ta - jak najbardziej nielegalna i sprzeczna z BHP
    jest z powodzeniem na co dzień stosowana.

    Rzeczy o których piszesz mogą też mieć miejsce jeżeli dajmy na to jest to
    budynek wielorodzinny i ktoś kradnie prąd przez odłączenie przewodu N i
    podłączenie się zamiast tego do jakichś uziemionych elementów, np rur
    wodnych.

    Niemniej jednak cokolwiek zrobisz cholernie uważaj- spróbuj zasilić
    ogrzewacz z innego punktu instalacji i sprawdzaj czy napięcie nadal się
    pojawia.
    --
    Jackare