    From: wolim <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Sterownik pokojowy - jaki wybrać
    Date: Wed, 4 Nov 2009 03:50:59 -0800 (PST)

    On 4 Lis, 10:02, gary <g...@c...pl> wrote:

    > Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że sterowanie piecem opalanym paliwem
    > stałym to nie to samo co włączanie i wyłączanie grzałki w podłodze.
    > Sterowanie takim piecem nie może dopuścić do całkowitego wygaszenia
    > pieca, nawet jeżeli w pomieszczeniach jest ciepło i grzałka elektryczna
    > została by całkowicie wyłączona. do tego dochodzi cykliczne
    > przedmuchiwanie paleniska niezależne od podawania węgla.- Ukryj cytowany tekst -

    Tak, wiem ;)

    W okresie, kiedy taki programator ustawiony jest na opcję "nocną" piec
    nie jest wyłączany, tylko stawiany w stan podtrzymania. Zauważyłem, że
    żeby nie wygasło w piecu wystarczy przedmuchać palenisko co 10 minut
    (przez 10 sekund) i co pół godziny podać niewielką ilość paliwa.
    Zużycie w takim stanie podtrzymania paliwa jest duuużo mniejsze niż
    przy samym grzaniu wody.

    Zauważyłem też, że wystarczy godzina pracy pieca (tzn. jedna godzina
    gorących kaloryferów), żeby po całym dniu zakręconych kaloryferów
    powróciła w domu temperatura ok. 22 stopni.

    Ogólnie sytuacja jest taka, że testowałem piec przez 2 tygodnie w
    dwóch wariantach:

    I tydzień:
    Piec włączony non stop 24h/dobę i ustawiony na ok. 60 stopni
    celsjusza. Czyli całą dobę utrzymywana jest temperatura w domu ok.
    22-23 stopnie. Przy czym grzanie wody włączałem tylko na wieczór - do
    kąpieli (grzanie do ok. 50 stopni 140l). Rano woda w kranie już tylko
    letnia.

    II tydzień
    Piec włączony tylko po przyjściu z pracy (16:00) na 2 godziny (osiągam
    w ten sposób temperaturę ok. 22-23 stopnie). Potem piec przechodzi
    tylko na grzanie wody przez całą noc. Ok. 4:00 włączam znowu grzanie
    kaloryferów na 2 godziny i znowu mam temperaturę ok. 22 stopni. Potem
    do 16:00 piec znowu chodzi tylko na grzaniu wody.

    II sposób pozwala zużyć 2 razy mniej opału, a dodatkowo mam cały czas
    gorącą wodę użytkową. No i temperatura jest na poziomie 22-23 stopnie
    tylko w strategicznych okresach czasu (rano przed wstaniem szanownej
    małżonki i po powrocie z pracy). Na noc i tak lepiej jest mieć te 2
    stopnie mniej.

    Problem jest w tej chwili taki, że muszę wstawać o tej 4:00, żeby
    przełączyć piec na grzanie kaloryferów, no i nie mogę włączyć pieca na
    godzinę przed przyjsciem z pracy, żeby w momencie jak wracam do domu
    było już ciepło. Taki sterownik załatwił by sprawę... Tak myślę :)

    Miałem taki sterownik w mieszkaniu i działał w podobnym rozkładzie
    godzinowym, ale z piecem elektrycznym... Myślę, że z piecem na groszek
    będzie podobnie.

    Wiem, że marnuję tutaj energię uzyskaną z podtrzymania pieca, żeby nie
    zgasł gdy nie chcę grzać kaloryferów, ale tej energii jest na tyle
    niewiele, że zdaje się być niemal pomijalna

    Pzdry,
    MW