    From: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Trepy dębowe
    Date: Sat, 17 Dec 2011 12:58:57 +0100

    "smentek" <s...@w...pl> wrote:

    > No właśnie opinie są różne o jesionie. Jakościowo jest to niby drzewo dużo
    > gorsze od dębu. Czy takie drzewo zda egzamin po 10-15 latach użytkowania?
    >
    > Co do wyglądu to i tak pomaluje to wszystko, pod kolor "złoty dąb" albo
    > "wenge", więc nie będzie różnicy czy zastosuje dąb czy jesion.
    >
    > Czekam więc na opinie dot. jesionu.

    ja mam jesionowe niemalowane schody i uważam, że są ładniejsze niż zwykłe
    dębowe. Jakościowo nie mogę im nic zarzucić. Malować schodów na ciemno nie
    radzę - po paru latach (może 3, może 5, może 10) lakier zetrze się na rantach i
    wyjdzie jasne drewno. Ponadto na ciemnym drewnie widać każdy gram kurzu - na
    schodach, gdzie jest to na wysokości Twoich oczu, jest to widoczne jeszcze
    bardziej.
    Jeśli jednak upierasz się przy lepszym jakościowo drewnie i ciemnych schodach,
    to proponuję merbau. Drewno bardzo twarde i bardzo ładne. Gdy ja robiłem schody
    2 lata temu, jesion kosztował ok. 1500zł, dąb 3600zł a merbau 4000zł (ceny z
    DLH, jesion z innego źródła). Różnica w cenie jest zatem niewielka, natomiast
    jakościowo kolosalna. Dlatego wahałem się między merbau a jesionem. Wybrałem
    jesion, bo tańszy i bardziej praktyczny. Jeśli chodzi o odporność mechaniczną,
    to mam w jednym miejscu na rancie odłupany kawalątek drewna - dzieciaki musiały
    rzucić coś z góry. Nie jest to nic nadzwyczajnego przy dzieciach - w parkiecie
    merbau dziury też mam :)

    --
    Bartek