    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wykop w pobliżu fundamentu.
    Date: Sun, 18 Jan 2009 03:42:57 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Użytkownik "tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości

    > Pisal, ze wykop jest 1 m ponizej dolnej powierzchni lawy :) Wg tego
    > rozumowania kat wychodzi ok 50 st, co jest wieksze od kata tarcia wewn.
    > praktycznie kazdego gruntu spotykanego w naturze - czyli wg tego rozumowania
    > nie jest bezpiecznie :) No ale w tak prostym przypadku i przy takim
    > obciazeniu nic nie moze sie stac ;) Jezeli grunt jest chociaz troche spoisty
    > (a podobno jest) i wilgotny to nie powinno byc zadnych komplikacji.

    Slusznie, chyba za szybko przeczytalem i zle to sobie wyobrazilem. I
    rzeczywiscie grunt ma pewna kohezje, ktora umozliwia wykonanie bezpiecznego
    wykopu o pionowych scianach do 1 m ppt. Nie wiem jednak, czy ta lawa tez
    bedzie odkopywana przynajmniej czesciowo. Zgodnie z przepisami wykop o
    pionowych scianach o glebokosci powyzej 1.5 m powinien juz byc szalowany...
    W tym przypadku zalecilbym jednak, o ile to mozliwe, podzielenie wykopu na
    dwie czesci po 2 m dlugosci i o nachyleniu scian nie wiekszym od 1 : 0.5.
    Dzieks za istotna uwage.
    Pzdr.