    From: "capitan" <c...@v...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Zagrożenie piorunem ?
    Date: Mon, 25 Jun 2012 19:02:54 +0200

    Użytkownik "wowa" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:4fe4afcf$0$26709$65785112@news.neostrada.pl...

    > Użytkownik "capitan" <c...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Nie byłbym tak kategoryczny, powiedzmy, że może złagodzić skutki lub
    > ochronić przed dalekimi wyładowaniami. Tak, widziałem spalone urządzenia
    > na obiekcie przemysłowym gdzie były te zabezpieczenia.

    > Piorun trafił w wysoki maszt antenowy, taki wolnostojąca kratownica. W
    > budynku obok (ok 30m, teren firmy) popaliło wyłączone komputery. To były
    > czasy AT i te komputery miały prawdziwe wyłączniki. W niektórych
    > pomieszczeniach wywaliło gniazdka ze ściany :) W moim sprzęcie znajdującym
> [...]

    Taj naprawdę to nie zniszczył piorun tylko bardzo silne pole elektryczne
    (ważna jest pora roku).
    Czy obudowy metalowe kabla były dodatkow uziemione, napewno nie i stąd
    problem.
    Powiem jeszcze raz że piorun nie trafia tylko wyładowanie znajduje
    najdogodniejszą drogę
    do przepływu ładunki do ziemi.
    Na koniec pogdybam, a może te urządzenia pracowały w tzw. sten bayu i jakieś
    tam napięcie było??!!

    Pozdrawiam
    c_apitan