    Date: Tue, 26 Jun 2012 12:05:51 +0200
    From: Grzegorz Janoszka <G...@J...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Zagrożenie piorunem ?

    On 23-06-12 12:45, Chiron wrote:
    > Problem w tym, że tak naprawdę nie ma jakiejś teorii wyjaśniającej
    > zjawisko uderzenia pioruna. To znaczy takiej, od której nie było by
    > wyjątków. Sam byłem świadkeim, jak w hipermarkecie, ktory miał w 100%
    > sprawną instalację odgromową (sprawdzali to także później eksperci z
    > PZU)- piorun uderzył nie w piorunochron, w sposób prawidłowy i zgodnie z
    > wszelkimi normami zainstalowany, ale w chronioną przez niego instalację
    > satelitarną- co spowodowało uszkodzenia urządzeń elektrycznych- często
    > nie mających galwanicznego połączenia z instalacją sattelitarną.

    Zgadzam się. Widziałem, jak budynek miał super instalację odgromową, a
    piorun walnął w róg tego budynku, dosłownie metry od najeżonego
    odgromnikami dachu. Pomijam fakt, że około 50 metrów dalej był wyższy
    budynek, także z prawidłową instalacją.
    Ten "fachowiec" nie miał racji mówiąc, że instalacja przyciąga pioruny.
    Inna sprawa, że jak piorun już walnie w Twój dom i nawet spłynie
    prawidłowo po piorunochronie, to i tak możesz mieć sporo elektroniki
    spalonej w domu. W skrętce od sieci komputerowej czy w przewodach
    zasilających mogą poindukować się takie ładunki, które popalą
    urządzenia. Zabezpieczeniem jest wyłączenie wszelkich kabli, nie tylko
    energetycznych, ale także od sieci komputerowej czy nawet audio (jeśli
    dłuższe).

    --
    Grzegorz Janoszka