eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieZasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego › Re: Zasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego
    From: Andrzej Lawa <a...@l...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego
    Date: Sun, 15 Jun 2014 12:39:07 +0200

    W dniu 15.06.2014 09:40, Szczepan pisze:

    > Natomiast ogniwo fotowoltaniczne dziala podobnie i zima i latem, byle
    > byloby widno. Co prawda daje malo pradu ale w ciagu calego dnia i te 80
    > litrow podgrzewalo by mi stale, moze nawet do 40 st. Tak jak juz

    No to policzmy. Jeden z sąsiadów odłączył się od sieci energetycznej i
    ma wiatrak oraz panele. Oczywiście dom permanentnie ciemny ;)

    Podpytałem ile średnio te panele dają i wychodzi na to, że średnio 10%
    podawanej mocy nominalnej to niezły wynik.

    I z 250W robi się 25W czyli 25J/s.

    Ciepło właściwe wody to prawie 4190 J/kg/K.

    Oszczędny prysznic to około 40 litrów. Litr wody to właściwie 1kg.

    Temperatura wody z ziemi to (optymistycznie) 10C.

    Ciepła woda do mycia to jakieś 40C (przynajmniej dla mnie)... no ale
    niech będzie że komuś wystarczy 35C.

    Czyli potrzebujemy podgrzać 40kg wody o 25K (stopnie te same, tylko zero
    gdzie indziej).

    40*25*4190/25=40*4190=167 600 sekund grzania czyli ponad 46 godzin.

    Policzmy w ogóle opłacalność tej inwestycji... 25W to 0,6kWh na dobę.

    Przy mojej cenie prądu (z dystrybucją i resztą) to jakieś 0,6*0,48 =
    0,288zł na dobę.

    1000zł/0,288zł=3472dni czyli około 9,5 roku.

    Jakby zainwestować w system aktywnie śledzący Słońce może udałoby się
    zyskać średnio dwa razy więcej. Czyli zwrot inwestycji - około 5 lat.