    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zawor 4d - jaki sens stosowac w instalacji CO
    Date: Tue, 13 Mar 2012 14:59:54 +0100

    Użytkownik "mcs" <...@...pl> napisał w wiadomości
    news:jjna1g$h19$1@inews.gazeta.pl...

    > [ ...]
    >
    > Te 57 to temperatura czego?

    Wody w kotle, w najżimniejszym jej miejscu - czyli na powrocie. Taką samą
    temperaturę jak ta woda będą utrzymywały ścianki wewnętrzne kotła i to na
    nich się wykrapla para wodna.

    > Ale gdy jej nie widać to ona tam jest?

    Ona się wykrapla bezpośrednio na ściankach wewnątrz komory kotła. Początkowo
    są to mikroskopijnej wielkosci kropelki, których nie widać gołym okiem. Im
    niższa jest temperatura wody w kotle, tym te kropelki stają się większe, aż
    w końcu się łączą i w postaci strużek wody i dopiero wtedy widać jak
    spływają po ściankach.

    > I czy taka jej niewidoczna ilość jest groźna dla blachy kotła?

    Ta wykroplona woda jest bardzo groźna ponieważ rozpuszcza sie w niej
    dwutlenek siarki, która zawarta jest w węglu. Po rozpuszczeniu tego dutlenku
    siarki w tej wodzie powstaje kwas siarkowy - taki sam jaki znajduje się w
    akumulatorach samochodowych. Ten kwas powoduje bardzo szybką korozję kotła.
    Ponadto w tej wodzie rozpuszcza się także tlen, który w połączeniu z wodą
    powoduje szybką korozję.

    > Myślałem, że nie można dopuścić do tego, aby woda wychodziła ścianki kotła
    > do tego stopnia, że wykropli się na nich woda, myliłem się?

    Dobrze myślałeś - tyle, że temperatura poniżej której nie powinno się
    schodzić na kotle to nie jest 40-45stC tak jak napisałeś, lecz 57-58stC.
    Przy temperaturze 40-45stC to już kocioł intensywnie się poci, pomimo, że
    nawet tego nie widzisz gołym okiem. Ale gdybyś "przejechał" gołą dłonią po
    ściankach wewnętrznych to zauważysz, że staje się ona mokra.
    Ponieważ ta temperatura 57-58stC ma być nie mniejsza, a jest ona najmniejsza
    na powrocie, to temperaturę kotła na zasilaniu ustawia się nie mniej jak
    60-65stC.