    From: "Nagash" <n...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: do elektryków: łącznik oświetlenia na przewodzie N
    Date: Fri, 17 Sep 2010 18:28:47 +0200

    Użytkownik "Bogdan" <""bodzio131 \"@ op . pl"> napisał w wiadomości
    news:i6vtpt$3vk$1@news.onet.pl...

    [......]
    > A co do 20A to w sumie z 16A daje 36A :)

    Tego nie rozumiem.
    Przy okazji - wyłącznik 1xB20 w ogóle nie powinien być stosowany w typowych
    instalacjach odbiorczych. Nadaje się on do:
    - pierścienia
    - gwiazdy, gdzie zasilenie obwodu gwiazdowego to min. 4mm^2
    - zasilenie np. piętra (B20 jest zabezpieczeniem głównym piętra), gdzie
    zasilenie obwodu piętra to min. 4mm^2
    W każdym innym przypadku jest to ryzykowne.

    [.....]
    > Tutaj mam pytanie. Fachman kując ścianę w łazience przeciął kabel pod
    > napięciem, i wyleciał wtedy bezpiecznik główny 20A (standardowy topnikowy
    > w skrzynce poza mieszkaniem) a nie zadziałał wyłącznik 16A w mieszkaniu.
    > No i zastanawiam się czy to normalne? czy może te wyłączniki są
    > niewłaściwe i powinienem wymienić na inny typ (jaki?) ?

    Selektywność zabezpieczeń prądowych nie jest prosto uzyskać. Większość moich
    kolegów uważa, że wyłączniki w układzie selektywnym to np. C25 --->
    B16 ----> obwody odbiorcze. To bzdura. Selektywne zadziałanie ma tutaj
    miejsce wyłącznie przy przetężeniach. Przy zwarciach śmiało pierwszy może
    zadziałać C25. Ponieważ miałeś zwarcie jak gość przewalił kabel to walnęło
    topika B20. Spróbuj tego topika B20 wymienić z gF na gG. Zobacz też do
    katalogów ETI jak uzyskać z bezpiecznikami selektywność. Innym działającym
    rozwiązaniem jest zastosowanie zabezpieczenia głównego nie jako wyłącznika
    nadprądowego typu C ale jako ogranicznika mocy (brak termika).

    P.S. Nie reklamuję ETI. Oni po prostu publikują najdokładniejsze dane do
    swoich produktów. Jeżeli ktoś zna lepsze katalogi osprzętu elektrycznego to
    proszę o wskazanie.