    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: do elektryków: łącznik oświetlenia na przewodzie N
    Date: Sat, 18 Sep 2010 09:01:57 +0200

    Użytkownik "MichałG" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:i71n3o$5kn$1@news.onet.pl...

    > chodziło nam o to, że ktos, kto robi instalacje - uprawniony czy nie-
    > powinen zostawić jej schemat lub dokładne opisy na/pod wyłacznikach.
    > Uprawnienia do tego maja się nijak, wystarczy nieco starannosci.

    Widzę, że nie łapiesz.
    Chodzi o to zgodnie z obowiązującym prawem, że ci elektrycy, którzy
    wprowadzają jakiekolwiek zmiany już tym faktem popełniają wykroczenie, gdyż
    im nie wolno jest wprowadzać jakichkolwiek zmian odnośnie projektu. Nie
    wolno im także stworzyć jakiegokolwiek dokumentu (schematu czy opisu) i nie
    wiolno im się podpisywać pod jakimikolwiek dokumentami. W przeciwnym razie
    łamią prawo i mogą być ukarani już za sam fakt wykonania takich czynności.
    Dl;atego też elektrycy unikają jak ognia tworzenia takich dokumentów i
    podpisywania się pod nimi.
    Natomiast ci, któzy posiadają uprawnienia budowlane w zakresie projektowania
    instalacji elektrycznych ograniczają się tylko i wyłącznie do
    przerysowywania gotowych schematów i brania pieniędzy za podpis i
    postawienie pieczątki. W większości przypadkó są to ludzie po szkołach
    budowlanych, a nie elektrycznych, dlatego też niezbyt dobrze czują elektrykę
    (tj. obecne systemy i osprzęt) oraz potrzeby klienta.

    > A jak wykonuja instalacje przypadkowi 'elekrycy' (ci co wiedzą czego
    > 'potrzebuje' klient), to juz można pisać kryminały, a może raczej
    > horrory.

    To raczej piszesz o przypadkowych osobach, które niewiele mają wspólnego z
    elektryką.
    Wielokrotnie już mi się zdarzało poprawiać instalacje po tynkarzach czy
    płytkarzach, którzy podejmowali się także położenia instalacji
    elektrycznych. To nie byli elektrycy.