  • Data: 2009-01-29 09:02:05
    Temat: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ja jednak pisalem o wstepnym wywierceniu otworu i rozkuciu go mlotkiem,
    > innych przypadkow nie zalecam nie tylko ze wzgledu na zuzycie sie wiertla,
    > ale przede wszystkim na bardzo agresywne wiercenie. Koronka po prostu nie
    > ma oparcia, czegos w rodzaju ogranicznika glebokosci. Jednak w przypadku
    > glebokich otworow konieczne jest wiercenie wstepne wiertlem o tej samej
    > srednicy po to, aby dlugie wiertlo nie bylo nadmiernie wyginane i mialo
    > prowadzenie w otworze. Stopniowanie srednic tez nie jest niczym zlym, a w
    > stali wrecz konieczne. Wynika to z tego, ze czubek wiertla zwany scinem
> [...]

    Co do materiałów typou stal masz całkowitą rację i tu niemam zamiaru z Tobą
    polemizować. Jednak jeżeli chodzi o beton, cegłę itp. oraz wiercenie z
    udarem to różni się on od wiercenia w metalu. O ile wiercąc w metalu wiertło
    skrawa materiał o tyle wiertło widiowe go kruszy poprzez uderzenie oraz na
    skutek tarcia pomiędzy widią i materiałem.
    Jeżeli używasz udaru i wstępnie wywiercisz otwór to siła uderzenia udaru
    powoduje, ze wiertło zmiast kruszyć materiał, wbija się zbyt mocno w niego
    powodując, że na przekładnię wiertarki przenoszą się ogromne momenty siły
    spowodowane chwilowym blokowaniem się wiertła w otworze. Ponadto wiercąc bez
    wcześniejszego podwiertu, czubek wiertła działa jak swego rodzaju
    ogranicznik. Wiertło, które przy każdym uderzeniu udaru zagłebia się zbyt
    mocno w przypadku wcześniejszego podwiertu, powoduje szybsze zużywanie się
    uchwytu, ponieważ wiertło to po uderzeniu nie zatrzymuje się na materiale
    krusząc go (tak jak powinno) lecz zatrzymuje je ochwyt i mechanizm kulkowy
    blokujacy to wiertło przed wypadnięciem, a tym samym siła uderzenia zamiast
    być spożytkowana na kruszenie materiału, jest zużywana na proces niszczenia
    uchwytu.
    Podobnie też w trakcie wiercenia nie powinno się dociskać wiertarki.
    Wiertarka powinna być trzymana całkowicie swobodnie - wtedy siła uderzenia
    jest najwieksza i skierowana w materiał, a nie przenoszona na wiertarkę i
    jej mechanizmy, a przy tym także i na ręce pracownika.
    To nie są moje przemyślenia lecz informacje, których mi kiedyś udzielił
    sprzedawca sklepu firmowego Bosch. Kupiłem już u niego trochę narzędzi, a
    dzięki jego radom użytkuję narzędzia po kilkanaście lat bez awarii.