  • Data: 2010-07-23 19:06:46
    Temat: Re: instalacja elektryczna (uziom) - pytań kilka
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Nagash napisał:

    > Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    > [......]
    >
    > Jeżeli w tzw. skrzynce, która nazywa się złączem nie ma uziemienia to
    > należałoby je wykonać. Elektrycy owi to partacze a nie elektrycy i nie
    > brać ich na robotę. Punkt rozdziału wcale nie musi być uziemiony :)
    > Żadna norma o tym jasno nie mówi. Rozdzielenie PEN na PE i N bez uziomu
    > punktu rozdziału nadal umożliwia stosowanie różnicówek. Rzecz w tym, że
    > PE jest przewodem roboczym a PEN ze słupa może mieć nienajlepszą
    > rezystancję (wysoką).

    I dlatego wypadało by przynajmniej PE mieć przybite do potencjału gruntu
    w okolicy obiektu - inaczej wszystkie krany kopią. Skrajny przypadek -
    krany kopały, elektryk chciał rezystancję uziomów odgromowych zmierzyć,
    wbił dwa kołki pomiarowe w odległości 25 m od uziomu, podpiął do
    miernika, jak zaczął miernik do zacisku probierczego podpinać to
    poleciał snop iskier i przewód mu się przykleił - na 25 m gruntu takie
    różnice potencjału i wydajności prądowe były. Ale cóż - obiekt zasilany
    wewnętrzną zakładową linią napowietrzną byłego PGR-u, jeśli na
    transformatorze było coś więcej jak podpięcie zera do konstrukcji słupa
    to byłbym zdziwiony, na ośmiuset metrach linii nie znalazłem ani jednego
    słupa z mostkiem z N na zbrojenie słupa (a na co czwartym powinna być
    jeszcze wzdłuż linii wkopana bednarka połączone ze zbrojeniem słupa...

    Tak więc w potencjale N przychodzący z linii ja bym wielkich nadziei nie
    pokładał. Co własny porządny uziom (najlepiej w formie opaski
    ekwipotencjalnej wspartej, jeśli trzeba - uziomami punktowymi) to
    porządny uziom.

    --
    Darek