    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: jaka lampa LED
    Date: Sun, 10 Jan 2016 11:34:11 +0100

    > Do oświetlania pomieszczeń mieszkalnych nadają się tylko i wyłącznie
    > LED-y o barwie CIEPŁEJ (2700-3000K) lub NEUTRALNEJ (ok. 4000K), które
    > nie przekłamują barw, czyli o bardzo szerokim spektrum (współczynniku
    > oddawania barw) CRI (Ra) >80
    więc aby zwiększyć spektrum, stosuje oświetlenie mieszane z diód białych
    zimnych i białych ciepłych.

    > Współczynnik CRI lub Ra = 100 posiada światło dzienne.
    > A takie taśmy LED-owe o tej samej mocy 14,4W/m jak te, które wskazałeś,
    > ale o barwie ciepłej lub neutralnej i wysokim współczynniku CRI >80 mają

    najlepsze byłyby lampy halogenkowe, halogenowe, żarowe... ale odchodzimy
    od tego rodzaju oświetlenia na korzyść "świetlówek" i diod. nie mam w
    domu wystawy kwiatów ani galerii obrazów. barwy dziecięcych kredek
    wyglądają poprawnie, więc nie będę pisał doktoratów na temat barwy światła.
    Gdy zastanawiałem się nad zamontowaniem w całym mieszkaniu oświetlenia
    diodowego, czytałem, kombinowałem, testowałem.. nawet na tej grupie
    pytałem czy da się czy nie. Tu opinia była taka, że będzie za mało
    światła i musze koniecznie mieć diody ra większe niż 80. ale to 80 i tak
    jest odległe od 100. więc czy jest się czym przejmować? Zrobiłem,
    oświetlenie, sprawdziłem empirycznie, nigdy już nie będę kupował żarówek
    ani żyrandola. nie będę czyscił żyrandola dwa razy w roku prze świętami,
    ani nie będę wymieniał spalonych żarówek w najmniej oczekiwanym
    momencie. Może będę wymieniał diody na lepsze, ale to się stanie jak
    wymyślą coś lepszego niż 2835
    ToMasz