    From: "Jan" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: ochojnik, jak zlikwidować?
    Date: Sat, 30 May 2009 19:41:59 +0200

    Użytkownik "Bbjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości
    news:gvemuc$s8h$1@inews.gazeta.pl...
    > Na starym i młodym modrzewiu masowo pojawiły się ochojniki, przynajmniej
    ... Mamy też świerki, jodły
    > i sosny, czy to się na nie przenosi?
    Są dwie msztce:
    Ochojnik świerkowiec (Chermes abietis) - żeruje tylko na świerku
    Smrekun Trzopek (Ochojnik świerkowo-modrzewiowy) (Chermes strobilobius
    Kalt), żeruje na świerku i modrzewiu (dwóch żywicieli). Zwalczanie przez
    usuwanie wyrośli lub oprysk. Bardzo wcześnie, bo młodociane formy zimuja u
    nasady pączków. Biologia skomplikowana: jedno pokolenie "normalne", rozmnaża
    się płciowo, a drugie radzi sobie bez samców (hmmm...).
    Rozwija sie tylko na świerku zwyczjnym, nie rusza serbskich (u mnie). Mam
    jeden świerk a sąsiad modrzwie i mamy smrekuna.... Opryskiwałem ale za
    późno. Narośli jest mniej ale są... (Mniej niz w zeszłym rok. Lepszy efekt
    dało opryskanie modrzeiw. Widać biały nalot (oprzęt mszyc) - łatwiej trafic
    z opryskiem.

    --
    Pozdrowienia
    JJ