    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ogrzewanie podłogowe - bezwładność
    Date: Thu, 07 Apr 2011 08:20:06 +0200

    Użytkownik Bartek napisał:

    > Kilka godzin? w XXI wieku? już sobie wyobrażam jak zimą wracam wieczorem
    > z rodziną z tygodniowego urlopu. W domu 15 stopni, a dzieci trzeba
    > wykąpać. Mam im kazać poczekać 4h aż podłogówka nagrzeje dom?! Takie
    > instalacje robiło się 30 lat temu.

    Tylko, że nie jest to kwestia instalacji, a raczej całego domu i praw
    fizyki...
    Przerabiałem ten problem kilkukrotnie mijającej zimy. Wyjechałem np na 5
    dni, ogrzewanie wyłączyłem - wygasiłem kocioł, bo trochę bałem się
    zostawiać go na chodzie pod nieobecność, wracam, a tu plus12 stC w
    salonie... Na zewnątrz średniodobowe temp ok minus 10 do minus 12...

    Mam tak podłogówkę, jak i grzejniki. Rozpalam, załączam wszystko i...
    dość, że w ciągu doby idzie węgla 100 kilogramów, to jeszcze po dobie
    takiego szaleństwa w salonie jest całe 'słabe plus 16 stC... 8-)

    Nie licz na to, że drabinka w łazience zapewni Ci plus 24 w wychłodzonym
    domu w pół godziny ! Mimo, że sama będzie miała 60 stC, to mury zimne i
    będziesz miał przez najbliższe kilkanaście godzin przejmujące zimno, aż
    dostarczysz murom odpowiednia dawkę MJ :-).

    Może awaryjnie jakaś farelka by się sprawdziła, ale nie testowałem tego.

    Chyba, że masz dom szkieletowy, to inna sprawa :-).

    Jak murowańca zostawiasz na 'dłużej' bez ogrzewania zimą - mrozy - to
    żeby było komfortowo, kiedy wracasz, powinieneś ze dwie, a nawet trzy
    doby przed planowanym przyjazdem sobie ogrzewanie załączyć - sprawdzi
    się to w instalacjach z kotłem gazowym, bo z węglowym, trzeba poprosić
    kogoś o rozpalenie :-).

    Cudów nie ma... niestety.

    pozdr.
    Robert G