  • Data: 2013-02-07 09:32:44
    Temat: Re: schody ile cm?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marcin Ł" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > w projekcie domu mam schody szerokosci ok 95cm. budowlaniec ocenil ze to
    > troche malo... obecnie w domu mam 90cm i szalu nie ma. ile powinny miec
    > schody tak aby swobodnie sie minac z tesciowa? dodam iz na spoczynku maja
    > 190cm. sa jakies normy?

    Normy są OIDP 80 cm

    Najczęściej w projektach widuję 90, u siebie mam 100 w stanie surowym czyli
    pozostanie gdzieś około 95.

    Do chodzenia nie ma to znaczenia poza tym, że węższe są bezpieczniejsze -
    zawsze można się czegoś złapać. W dobrze zaprojektowanym domu (układ
    pomieszczeń) schodami chodzisz tylko kilka razy dziennie, a mijanie się to
    rzadkość. Ważniejsze jest wnoszenie mebli itp. aby nie trzeba było przez
    okno albo w kawałkach.

    Dużo zależy od kształtu schodów i szerokości stopni. Np. przy schodach
    zabiegowych im większa szerokość schodów tym węższy stopień na łuku przy tej
    samej szerokości na środku. Przy schodach prostych w zasadzie nawet przez
    szerokość 80 wszystko wniesiesz bez problemu. Najtrudniej jest przy
    dwubiegowych ze spocznikiem, bo jak niesie się coś długiego to jest większy
    problem z zawróceniem i wtedy przydałoby się aby ten spocznik był szerszy.

    Pozdrawiam
    Ergie