  • 61. Data: 2014-01-23 07:30:55
    Temat: Re: Rekuperator a wilgotność powietrza
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > Jak ma dawać komfort to taki sam komfort da wentylacja mechaniczna
    > bez rekuperatora. Nie wspomnę że i w grawitacyjnej można regulować
    > wydajność.

    oczywiście, niektórzy nawet wstawiają wentylację bez recu ale później
    jej nie używają bo drogo :)
    często wykonuję taką wentylację bo są wymogi a i tak nie jest używana
    ale tu chodzi o budynki użyteczności publicznej

    jeffrey

  • 62. Data: 2014-01-23 08:17:53
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Jeffrey napisał(a):
    > Użytkownik wrote:
    [...]
    > policzysz zakładając że przepływy na nadmuchu i wyciągu są równe - jeśli
    > oczywiście są przynajmniej zbliżone

    Guzik policzysz.
    _Zakładając_ przepływy możesz sobie spróbować _oszacować_. Bo to wcale
    nie jest oczywiste, że są one zbliżone.
    Więć pozakładaj różne wartości i oszacuj wyniki i podaj nam do
    informacji - to taki ciekawy przykład. :)

  • 63. Data: 2014-01-23 08:37:02
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2014-01-22 23:04, Jeffrey wrote:

    > myślę że 0,2 do 1 ( jak dobrze wieje) wymian na godzinę
    >
    > jeffrey

    IMO bez sensu jest w ogóle porównywać WG do WM skoro WG nie da się
    sterować. Nie wiem jak inni ale ja zainwestowałem w WM bo potrzebowałem
    wentylacji nad którą mam kontrolę.

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 64. Data: 2014-01-23 08:39:34
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    zbigi wrote:
> [...]
    > nie jest oczywiste, że są one zbliżone.
    > Więć pozakładaj różne wartości i oszacuj wyniki i podaj nam do
    > informacji - to taki ciekawy przykład. :)

    jaja sobie robisz, mając 4 temperatury obliczasz sprawność (w
    założeniu równy wydatek N i W) to proste działanie

    jeffrey

  • 65. Data: 2014-01-23 08:44:51
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Jeffrey napisał(a):

    > jaja sobie robisz, mając 4 temperatury obliczasz sprawność (w założeniu
    > równy wydatek N i W) to proste działanie

    Broń Bosch! Żadne jaja! Po prostu - na ile mnie pamięć nie myli, do
    policzenia sprawności potrebujesz znać _strumień_ ciepła. A to oznacza,
    że musisz znać temperaturę i przepływ masowy. Ty zaś chcesz bazować
    tylko na temperaturach.
    Oczywiście mogę się mylić (pamięć zawodna jest) więc z pokorą przyjmę
    wskazanie mi błędu w moim myśleniu.

  • 66. Data: 2014-01-23 09:22:02
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    zbigi wrote:

> [...]
    > bazować tylko na temperaturach.
    > Oczywiście mogę się mylić (pamięć zawodna jest) więc z pokorą

    sprawność jest w % i nie potrzebujesz mas
    to co ty piszesz to jak chcesz obliczyć wydajność cieplną czy inne
    których wynikiem jest jednostka ciepła
    jeżeli jest nierówny przepływ to też potrzebujesz tych danych i samo
    obliczenie jest już bardziej skomplikowane

    jeffrey

  • 67. Data: 2014-01-23 10:12:29
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Jeffrey napisał(a):

> [...]
    > jeżeli jest nierówny przepływ to też potrzebujesz tych danych i samo
    > obliczenie jest już bardziej skomplikowane

    No dyć o tym mówię - do policzenia sprawności potrzebujesz znać
    strumienie energii, a to oznacza, że musisz znać strumień masy powietrza
    zimnego i ciepłego. Oprócz tych temperatur. Wtedy dopiero będziesz mógł
    _policzyć_ sprawność.
    Bo bazując na samych temperaturach i dokonując _założeń_ co do strumieni
    mas (czyli będziesz brał je z sufitu) będziesz mógł jedynie _oszacować_
    sprawność.
    Tyle i tylko tyle chciałem powiedzieć - i cieszę się, że jednak
    przyznałeś mi rację. :)

  • 68. Data: 2014-01-23 10:16:24
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Co do sprawności rekuperatorów. Nie jest sprawnością to że na zewnątrz
    >masz -10 a powietrze które jest po rekuperatorze ma +18. To taki nic nie
    >mówiący >współczynnik wymyślony przez sprzedawców rekuperatorów żeby ludzi
    >skuteczniej w chuja robić. W rekuperatorze pomimo ustawienia takich samych
    >obrotów wentylatorów przez obieg studzony będzie większy przepływ niż przez
    >obieg grzany. Z fizyki to wynika.

    Nie, nie wynika. Bo różnica nie jest 28 tylko znacznie mniejsza - pomysl
    dlaczego :)
    A poza tym można ustawic na predkosci wentylatorów (gdyby ktos sie uparł, bo
    tą sa pojedyncze procenty) równe przepływy masowe.

    Co do powietrzchni wymiennika to sie zgadzam - ma być duża.

    b.

  • 69. Data: 2014-01-23 10:24:39
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "zbigi" <z...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > musisz znać temperaturę i przepływ masowy. Ty zaś chcesz bazować tylko na

    zakładając różnice na wlocie i wylocie (na zewnetrznej stronie) 10st to
    różnica w masie przy tym samym przeplywie objetosciowym jest jak 1,293kg/m3
    do 1,247kg/m3. Czyli niewiele.
    A gdyby sobie tak założyć ze budynek jest 100% szczelny (a tak sie w koncu
    próbuje budować) to przepływy masowy bedą takie same. I wtedy wystarczy
    liczyc z temperatur.

    b.

  • 70. Data: 2014-01-25 11:24:03
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Budyń napisał(a):
> [...]
    > A gdyby sobie tak założyć ze budynek jest 100% szczelny (a tak sie w
    > koncu próbuje budować) to przepływy masowy bedą takie same. I wtedy

    No właśnie chodzi mi o to założenie, że budynek jest 100% szczelny.
    Ciekaw jestem, czy ktoś tak ma w rzeczywistości.
    Bo mój na 100% tak nie ma :)