  • 1. Data: 2010-03-14 17:37:28
    Temat: Rekuperator - warto zakładać?
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Warto zakładać rekuperator czy to właściwie tylko czysty margeting i moda?

    Można taką instalacje zaprojektować sobie samemu? Macie może jakieś
    doświadczenie, linki itd. Na co trzeba zwrócić uwagę co policzyć i jak
    wszystko powinno się układać?

    Czy lepiej zlecić to firmie która się tym zajmuje? Chociaż właściwie jeśli
    miał bym to zlecić to chyba troche szkoda mi na to kasy i wtedy bym
    zrezygnował.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-03-14 18:18:00
    Temat: Re: Rekuperator - warto zakładać?
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Warto zakładać rekuperator czy to właściwie tylko czysty margeting i moda?

    W budynku masz różne drogi ucieczki ciepła. Taka mała analiza z excela:
    słabo ocieplony dom 160m2 (dach 15cm, ściany 5cm, podłoga 10cm, okna k=1,1,
    wentylacja grawitacyjna w ilości 2x objetosc domu /h)
    przy -19 (najniższa średnia temperatura dobowa w okolicy wrocławia z dnia
    25-01-2006, w tym roku tak nisko nie było) straty (czyli zapotrzebowanie na
    enegię) to
    17kW w tym 11kW w wentylacji.
    Izolujemy dom: dach 30cm, ściany 15cm, podłoga 15cm - zapotrzebowanie mocy:
    14kW w tym nadal wentylacja 11kW.

    W pierwszym przypadku rekuperator o sprawnosci 50% da nam sumaryczna
    oszczędnosc 30%, w drugim 50%. Czyli im bardziej ocieplisz dom tym bardziej
    opłaca sie zainstalować rekuperator.

    > Można taką instalacje zaprojektować sobie samemu? Macie może jakieś

    Właściwie to mam zamiar sam sobie to wykonać, ale fakt faktem ze chętnie
    bym szczegółowo o tym poczytał. Do tego podrozdziału nie dotarłem jeszcze
    :-) Jak macie jakies linki to podsyłajcie.

    b.

  • 3. Data: 2010-03-14 19:01:26
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Bartek pisze:
> [...]
    >
    > Czy lepiej zlecić to firmie która się tym zajmuje? Chociaż właściwie jeśli
    > miał bym to zlecić to chyba troche szkoda mi na to kasy i wtedy bym

    Przejrzyj archiwum grupy - średnio raz w miesiącu, a bywa, że częściej
    odbywa się tu nierzadko burzliwa dyskusja na poruszane przez Ciebie
    tematy...

    Ja nie zakładam, bo uważam, że to gadżet - jakby koszt instalacji nie
    przekraczał... powiedzmy 5 tys wliczając w to montaż przez
    specjalistyczną firmę, gwarancję z dziesięć lat oraz wsparcie techniczne
    pogwarancyjne w przystępnych cenach, to bym coś takiego rozważał...
    Dokąd takie warunki nie zaistnieją, uważam to za ekonomicznie
    nieuzasadnioną inwestycję...

    pozdr.
    robercik-us

  • 4. Data: 2010-03-14 20:53:47
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 14 Mar, 18:37, "Bartek" <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Czy lepiej zlecić to firmie która się tym zajmuje? Chociaż właściwie jeśli
    > miał bym to zlecić to chyba troche szkoda mi na to kasy i wtedy bym

    2 wentylatory, folia z poliweglanu ( firmy reklamowe ), ktora jest
    stabilna termicznie i zbudowac z tego
    kanaly sasiadujace ze soba ( przeciwpradowo).

    Nie wiem tylko, jak rozwiazac problem zamarzania instalacji w zimie,
    kiedy z zewnatrz bedzie pobierane lodowate
    powietrze.
    Podgrzewanie tego elektrycznie jest chyba bez sensu.

  • 5. Data: 2010-03-14 21:03:56
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    >2 wentylatory, folia z poliweglanu ( firmy reklamowe ), ktora jest
    >stabilna termicznie i zbudowac z tego
    >kanaly sasiadujace ze soba ( przeciwpradowo).

    kiedys na allegro widzialem wymiennik za 1700zł z tej firmy
    http://www.siwicki.pl/menu.php?q=opis , czyli wymiennik gotowy jest, nie
    wiem czy opłaca sie samemu kombinowac. Moze jak ktos ma warsztat. Do tego
    dwa wentylatory, jakas obudowa...

    >Nie wiem tylko, jak rozwiazac problem zamarzania instalacji w zimie,
    >kiedy z zewnatrz bedzie pobierane lodowate
    >powietrze.
    >Podgrzewanie tego elektrycznie jest chyba bez sensu.

    najprosciej chyba to gruntowy wymiennik ciepła, powietrze pobierane powinno
    wchodzic juz powyżej punktu skraplania. A przy okazji latem prawie darmowa
    klimatyzacja.

    b.

  • 6. Data: 2010-03-14 21:12:53
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > 17kW w tym 11kW w wentylacji.
    > Izolujemy dom: dach 30cm, ściany 15cm, podłoga 15cm - zapotrzebowanie
    > mocy: 14kW w tym nadal wentylacja 11kW.

    Zatykamy kanaly wentylacyjne szmata i zuzycie spada do 3kW.
    Sorry, ale ciagle nie moge sie przyzwyczaic do tych liczb. Prawde mowiac
    dziwie sie, ze te dane bezgranicznie Wam sie kupy trzymaja.

    > W pierwszym przypadku rekuperator o sprawnosci 50% da nam sumaryczna
    > oszczędnosc 30%, w drugim 50%. Czyli im bardziej ocieplisz dom tym
    > bardziej opłaca sie zainstalować rekuperator.

    Czyli sumarycznie jak placimy za ogrzewanie 3000zl za sezon to po
    rekuperatorze bedziemy placic 1500zl. Niestety takich cudow nikt jak do tej
    pory nie potwierdzil.
    A bylo na tej grupie o tym do znudzenia. Zainteresowanym radze poszukac w
    archiwum.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2010-03-14 21:15:30
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 14 Mar 2010 13:53:47 -0700, Marek napisał(a):

    > Nie wiem tylko, jak rozwiazac problem zamarzania instalacji w zimie,
    > kiedy z zewnatrz bedzie pobierane lodowate powietrze
    GWC, nielubiane podgrzewanie albo regulowany bypass powietrza swiezego. Z
    tego GWC najlepsze efekty daje.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 8. Data: 2010-03-14 21:25:30
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 14 Mar 2010 22:03:56 +0100, Budyń napisał(a):

    > najprosciej chyba to gruntowy wymiennik ciepła, powietrze pobierane
    > powinno wchodzic juz powyżej punktu skraplania.
    Zamarzania pewnie mialo byc :)

    > A przy okazji latem prawie darmowa klimatyzacja.
    Niby tak, tylko problem z wilgotnoscia. Latem w powietrzu na zewnatrz
    bywa sporo wilgoci, po schlodzeniu robi sie 100%.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 9. Data: 2010-03-14 21:59:59
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości

    > Zatykamy kanaly wentylacyjne szmata i zuzycie spada do 3kW.

    To prawda, w styczniu i lutym tak własnie zrobiłem :-)

    > Czyli sumarycznie jak placimy za ogrzewanie 3000zl za sezon to po
    > rekuperatorze bedziemy placic 1500zl. Niestety takich cudow nikt jak do
    > tej pory nie potwierdzil.

    Moze dlatego ze rekuperatory montowane sa w domach nowych i nie ma jak
    porównać ze zuzyciem energii przed montażem.
    A moze dlatego że nie działają i jeszcze trzeba do nich dopłacać, taż takie
    opinie czytałam :-)))))

    b.

  • 10. Data: 2010-03-14 23:12:33
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości

    > To prawda, w styczniu i lutym tak własnie zrobiłem :-)

    I dogrzewales dom wieksza suszarka do wlosow? :-))

    > Moze dlatego ze rekuperatory montowane sa w domach nowych i nie ma jak
    > porównać ze zuzyciem energii przed montażem.

    Sa na tej grupie ludzie z rekuperatorami i czytajac porownawcze dane za
    ogrzewanie wyniki po prostu nie powalaja. Nie ze sa wyzsze, ale nie widac
    zeby byly znaczaco nizsze.

    > A moze dlatego że nie działają i jeszcze trzeba do nich dopłacać, taż
    > takie opinie czytałam :-)))))

    Pewnie dzialaja i pewnie warto ale bardziej dla wygody, bo te dane o
    stratach wentylacji sa zdaje sie mocno przesadzone.

    Pozdro.. TK