  • 1. Data: 2011-06-10 15:42:31
    Temat: Roslina-drzewo wodolubne
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Mam działkę na stoku - spadek jakieś 10 proc - na której istnieje
    tendencja do podmakania. Występują podziemne cieki wodne. Od strony
    odstokowej nie mam żadnych nasadzeń - na razie - jednak powyżej działki
    jest droga, a za nią rów, który zbiera wodę z terenu znajdującego się
    powyżej.

    Wymyśliłem sobie, że nasadzę wzdłuż granicy - przy drodze - jakichś
    roślin, najlepiej drzew, które po pierwsze, osłonią działkę i dom przed
    promieniami zachodzącego słońca - latem dają dość mocno w kość - a po
    drugie będą w stanie przejąć część wody z tych podziemnych cieków wodnych.

    Czy możecie mi polecić jakąś roślinę/drzewo, które spełni to zadanie?

    Kryteria - ma urosnąć na co najmniej kilka metrów - tak z 8 - 10
    docelowo, ma być odporne na trudne warunki - ostry górski klimat i ostre
    zimy, ma nie sprawiać za dużo kłopotu - nie śmiecić żadnymi tam liśćmi,
    czy igłami - oczywiście w granicach rozsądku :-), ma być mocno
    ukorzenione - żeby byle wietrzyk, jakie tu często wieją ;-) - tak z 15 -
    20 m/s tego mi nie przewrócił na głowę...

    Teren górski, gleba ciężka gliniasta z dużą ilością kamieni.
    Może jakaś wierzba...? Występują tu pospolite, ale ja myślę o jakiejś
    szlachetniejszej, żeby cokolwiek zdobiła i dawała trochę cienia oraz
    zasłaniała przed okiem ciekawskich sąsiadów - odległych o jakieś 200 -
    300 metrów :-)

    Będę wdzięczny za sugestie.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 2. Data: 2011-06-10 20:36:04
    Temat: Re: Roslina-drzewo wodolubne
    Od: "Veronika" <veronika_veronika@spam_op.pl>

> [...]
    > jakiejś szlachetniejszej, żeby cokolwiek zdobiła i dawała trochę
    > cienia oraz zasłaniała przed okiem ciekawskich sąsiadów - odległych o

    Topole.

  • 3. Data: 2011-06-11 04:18:47
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Veronika napisał:

    > Topole.

    Hmmm... 8-)

    A wierzba płacząca...? Miejsca jest dość. No i czy teraz - czerwiec -
    można tot sadzić? Przyjmnie się?

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 4. Data: 2011-06-11 11:23:13
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 11 Jun 2011 06:18:47 +0200, robercik-us napisał(a):

    > Hmmm... 8-)
    >
    > A wierzba płacząca...? Miejsca jest dość. No i czy teraz - czerwiec -
    > można tot sadzić? Przyjmnie się?

    Wierzba się zawsze przyjmie, wystarczy byle wierzbowy patyk wetknięty w
    ziemię (aby tylko właściwym końcem!) - tylko nie zapomnij o podlewaniu.

    --
    XL
    człowieka." Roberto de Mattei

    Prawda o GMO:
    http://www.gmowpolsce.com.pl/custom/Lisowska%20J%20o
    f%20Ecol%20and%20Health%202010.pdf

  • 5. Data: 2011-06-23 06:59:56
    Od: Marras <m...@g...pl>

    On 10.06.2011 17:42, robercik-us wrote:
> [...]
    > ostre zimy, ma nie sprawiaÄ? za duĹźo kĹ?opotu - nie Ĺ?mieciÄ? Ĺźadnymi
    > tam liĹ?Ä?mi, czy igĹ?ami - oczywiĹ?cie w granicach rozsÄ?dku :-), ma
    > byÄ? mocno ukorzenione - Ĺźeby byle wietrzyk, jakie tu czÄ?sto wiejÄ?
    > ;-) - tak z 15 - 20 m/s tego mi nie przewrĂłciĹ? na gĹ?owÄ?...
    >
    > Teren gĂłrski, gleba ciÄ?Ĺźka gliniasta z duĹźÄ? iloĹ?ciÄ? kamieni.
    > MoĹźe jakaĹ? wierzba...? WystÄ?pujÄ? tu pospolite, ale ja myĹ?lÄ? o
    > jakiejĹ? szlachetniejszej, Ĺźeby cokolwiek zdobiĹ?a i dawaĹ?a trochÄ?
    > cienia oraz zasĹ?aniaĹ?a przed okiem ciekawskich sÄ?siadĂłw - odlegĹ?ych

    Ja posadzilem wierzby babilonskie - te z poskrecanymi galeziami.
    Urosly dosc szybko na okolo 5m. Sa calkowicie bezobslugowe i odporne.
    U mnie rowniez mocno wieje i nic sie im zlego nie dzieje.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 6. Data: 2011-06-25 06:20:03
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marras napisał:

    > Ja posadzilem wierzby babilonskie - te z poskrecanymi galeziami.

    Jak te s poskręcanymi, to... u sąsiada nie chcą za bardzo rosnąć. -
    Klimat tu chyba nie ten i im nie służy za bardzo :-(.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 7. Data: 2011-06-26 08:34:17
    Od: mal <m...@g...com>

    On 10 Cze, 17:42, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > powyżej.
    > Teren górski, gleba ciężka gliniasta z dużą ilością kamieni.

    Moim skromnym zdaniem możesz spróbować wierzbę mandżurską. Jest
    piękna.
    Ale ja sadziłabym ją w wyższej części działki. Potrafi skutecznie
    przechwycić wodę. Rów nie musi do końca spełniać swej roli, jeśli nie
    jest czyszczony i pogłębiany.
    W dolnej części można wtedy posadzić krzewy, niskie drzewa, które
    tolerują większą wilgoć i już niekoniecznie wierzby.
    O iglastych raczej nie marz.

    pzdr.

    mal

  • 8. Data: 2011-06-26 10:23:19
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik mal napisał:
    > O iglastych raczej nie marz.

    :-)
    Mam trochę świerków, tak tych srebrzystych, jak i pospolitych. Trzymają
    się bardzo dobrze i właśnie na niższej części działki.
    O rów dbam we własnym zakresie, bo tylko mnie on w zasadzie obchodzi -
    właśnie jakieś trzy tygodnie temu go pogłębiałem :-)

    pozdr.
    Robert G.