  • 31. Data: 2013-02-09 02:10:19
    Temat: Re: Wyjmowanie gwoździ [Re: Stara pod???oga z nieck???.]
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Fri, 8 Feb 2013 09:37:58 +0100, Ergie <e...@s...pl> wrote:

    > Nie, dlaczego? To nie są małe gwózdki które wychodzą bez użycia siły.

    Wedle pospiesznych szacunków, gwóźdź fi 3mm zerwie się przy
    150kgf. Jeśli deska ,,mocniej trzyma'' to gwóźdź się urwie.

    > Zrywałem kiedyś taką podłogę w jednym pomieszczeniu i metrowy łom się
    > wyprostował przy którymś kolejnym wyciąganym gwoździu.

    To możliwe. Metrowy łom, nacisk nie większy niż 75 kgf (człowiek)
    który działa jak dźwignia, 10 cm ramię pod deską daje 750 kgf.
    Krótsze ramię jeszcze więcej.

    Tylko, że ta wielka siła z jaką łom działa na deskę, jest
    przenoszona przez gwoździe na belkę a tu jest równoważona
    (prawie) przez siłę od oparcia łomu. W efekcie możesz zrobić
    porządne wgniecenie w belce ale jej nie ugniesz bo efekt jest
    mniejszy niż wywołuje człowiek stojący na 6 m belce.

    AMX

    PS. Przepraszam za chaotyczną odpowiedź.

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 32. Data: 2013-02-11 12:36:36
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "AMX" napisał w wiadomości grup

    > Wedle pospiesznych szacunków, gwóźdź fi 3mm zerwie się przy
    > 150kgf. Jeśli deska ,,mocniej trzyma'' to gwóźdź się urwie.

    Aby wyciągnąć gwoździe najpierw trzeba podważyć deskę, którą trzymają dwa
    więc siła zrywająca jest większa.

    > Zrywałem kiedyś taką podłogę w jednym pomieszczeniu i metrowy łom się
    > wyprostował przy którymś kolejnym wyciąganym gwoździu.

    Często stanięcie na łomie nie pomaga i trzeba skoczyć.

> [...]

    > porządne wgniecenie w belce ale jej nie ugniesz bo efekt jest
    > mniejszy niż wywołuje człowiek stojący na 6 m belce.

    Pominąłeś dwie sprawy:
    - po pierwsze ktoś ten łom naciska i zwykle nie wici w powietrzy ale stoi na
    tej belce robiąc dynamiczne tąpnięcie gdy gwóźdź puści.
    - po drugie jeśli naciskasz na łom wzdłuż belki (aby podważyć kolejną deskę)
    to powodujesz siłę uginającą belkę z jednej strony i unoszącą z drugiej -
    obie ty siły nagle przestają działać gdy gwóźdź puści.

    Ja wiem, że to wszystko są _teoretycznie_ bardzo małe siły, ale praktyka
    jest taka, że demontaż podłogi na piętrze powoduje pękanie łączeń płyt na
    suficie na parterze.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 33. Data: 2013-02-11 13:50:57
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Mon, 11 Feb 2013 12:36:36 +0100, Ergie <e...@s...pl> wrote:

    > Aby wyciągnąć gwoździe najpierw trzeba podważyć deskę, którą trzymają dwa
    > więc siła zrywająca jest większa.

    Zgadza się, ilość gwoździ razy siła zrywająca gwóźdź jest górną
    wartością, nawet gdyby deska nie puściła to gwoździe puszczą.

> [...]
    > - po pierwsze ktoś ten łom naciska i zwykle nie wisi w powietrzy ale stoi na
    > tej belce robiąc dynamiczne tąpnięcie gdy gwóźdź puści.

    To prawda, pominąłem tutaj wszelkie efekty dynamiczne ale
    człowiek chodząc też wywołuje takież. A jak wpuścisz dzieci to i
    skakać będą.

    Jedyna subtelność polega na tym, że normalnie to pracuje cała
    podłoga a przyzrywaniu desek (w pewnym momencie) może pracować
    tylko jedna belka.

    Jeśli to jest problemem (płyty g.k. są dość kruche) stempel od
    dołu.

    > Ja wiem, że to wszystko są _teoretycznie_ bardzo małe siły, ale praktyka
    > jest taka, że demontaż podłogi na piętrze powoduje pękanie łączeń płyt na
    > suficie na parterze.

    Problemem jest więc kruchość płyt a nie wytrzymałość belki.

    Na marginesie jeśli ma się płyty (i komuś się chce) to może sobie
    zrobić odwróconą prasę śrubową.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 34. Data: 2013-02-11 17:53:22
    Od: fan07 <w...@o...pl>

    > Na marginesie jeśli ma się płyty (i komuś się chce) to może sobie
    >
    > zrobić odwróconą prasę śrubową

    Mógłbyś dokładniej wyjaśnić o co chodzi z "odwróconą prasę śrubową"?