  • 41. Data: 2022-12-22 14:12:10
    Temat: Re: System automatycznego odcinania wody
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Nie wiem co to jest gruba/grupa bezpieczeństwa, domyślam się tylko,
    > że coś związanego z centralnym ogrzewaniem.
    Nie, grupa bezpieczeństwa jest też na ciepłej wodzie jak się ma
    ogrzewacz/bojler np elektryczny czy gazowy. W niej jest zawór
    bezpieczeństwa upustowy i zawór zwrotny żeby ciepła woda się nie cofała
    do zimnej, ale to powoduje przy nagrzewaniu wzrost ciśnienia i
    cieknięcie z zaworu bezpieczeństwa, który z czasem się może zakamienić i
    przestać chronić instalację. Takie skoki ciśnienia są szkodliwe dlatego
    pisałem że potrzebne jest naczynie przeponowe które magazynuje nadmiar
    wody i wyrównuje ciśnienie chroniąc instalację CWU.
    Jakby takie było to być może do pęknięcia spawu na zaworze by nie doszło.

    --
    Janusz

  • 42. Data: 2022-12-22 14:16:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Nie wnikałem w te dywagacje. Starałem się tylko wskazać koledze o
    > pięknie brzmiącym imieniu dlaczego ktoś może postrzegać ewentualność
    > pękniętej rurki inaczej, niż awarię w instalacji elektrycznej.

    Możliwości postrzegania jest bardzo wiele. Niedawno kol. Marudny dzielił
    się swoimi obawami dotyczącymi pojawienia się płomieni, gdy zamiast
    przedłużacza markowego, użyty będzie przedłużacz np. januszowy.
    Moje starania dydaktyczne szły w tym kierunku, by na obie rzeczy dało
    się patrzeć w możliwie zbliżony sposób. Kluczowe jest "wystrzelenie
    bezpiecznika", bez którego o bezpieczeństwie nie może być mowy. Jak
    ktoś obawia się potopu, powinien pójść drogą prądziarzy. Wodne analogi
    eski, różnicówki czy termika są możliwe. Do wyobrażenia, bo realizacji
    jest mało -- ze względu na znikomy popyt.

    > A może jakieś ściślejsze referencje?

    Do tego by trzeba chyba stworzyć grupę pl.misc.budowanie.hr.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2022-12-22 14:29:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Poza aspektem czysto praktycznym, na myśl przychodzi mi ew. pralka
    > czy tam inna zmywarka.

    Ja o tych urządzeniach myślę w ten sposób, że one jedyne potrafią
    nasiusiać na podłogę tak, że nie da się przed tym chronić odcinaniem
    zaworu wodociągowego. A to znowu prowadzi do wniosku, że profilaktyka
    jest ważna, ważniejsza od leczenia syfa pudrem (czyli stawiana czujników
    obok wężyka, bo sparciały).

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2022-12-22 14:43:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > Na to jest proste remedium, niezależne zasilanie, w przypadku napędów
    > (12V) które podałem wystarczy aku 12V z doładowaniem sieciowym. Wtedy
    > elektronika da rady zamknąć zawór nawet jak nie będzie sieci.

    Remedium oczywiście zawsze jest, ale akurat to nie wygląda na proste.
    Dużo można w Usenecie przeczytać na temat tego, ile wytrzymują akumulatory
    w UPS-ach czy innych zasilaczach buforowych. Ale oczywiście zamiast
    doglądać i co jakiś czas wymieniać uszczelki i wężyki, można wymieniać
    akumulatory. Co kto lubi.

    Rozwiażania zmierzają w kierunku, który przypomina mi opinie o konieczności
    posiadania helikoptera przez każdego radzieckiego człowieka -- co ma ziścić
    się gdy tylko zapanuje komunizm. Więc gdy w Leningradzie rzucą do sklepu
    kalosze, to nie będzie problemu aby szybko dolecieć tam z Moskwy.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2022-12-22 14:54:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

> [...]
    > wody i wyrównuje ciśnienie chroniąc instalację CWU.
    > Jakby takie było to być może do pęknięcia spawu na zaworze by nie doszło.

    Dzięki za wyjasnienia. Teraz już nie będę mówił na to "ten dinks", tylko
    "grupa bezpieczeństwa". Jak się toto zakamienia, to dla mnie oczywiste,
    że trzeba wymienić, zwłaszcza że to coś ma "bezpieczeństwo" w nazwie.
    Równie oczywista jest dla mnie konieczność projektowania ze znajomością
    praw fizyki, co może implikować np. stosowanie naczyń przeponowych.
    Dalej nieoczywiste jest dla mnie budowanie instalacji czujników wodnych.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2022-12-22 16:56:42
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > w UPS-ach czy innych zasilaczach buforowych. Ale oczywiście zamiast
    > doglądać i co jakiś czas wymieniać uszczelki i wężyki, można wymieniać
    Podobnie jak wymiana uszczelek czy wężyków nie zabezpiecza przed niczym.
    Więc na tym można skończyć polemikę, tym bardziej że kolega 'odjeżdża' o
    czym świadczy poniższy tekst który zostawiam bez komentarza.

  • 47. Data: 2022-12-22 16:59:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Dalej nieoczywiste jest dla mnie budowanie instalacji czujników wodnych.
    Dlatego w dwóch postach się do tego odniosłem, raz że koszty, dwa,
    łatwiej zapobiegać odpowiednio 'wzbogacając' instalację.

    --
    Janusz

  • 48. Data: 2022-12-22 18:57:23
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 22.12.2022 07:59, Budzik wrote:
    > ostatnio gruba bezpieczenstwa pusciła.
    > Czy była w złym stanie? Nie sadze, pusciła w miescu spawu wiec pewnie
    > jakis błąd materiałowy.

    Pech, ale ten pech można minimalizować instalując mosiężną belkę zamiast
    stalowej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 49. Data: 2022-12-22 19:02:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 22 grudnia 2022 o 16:56:46 UTC+1 Janusz napisał(a):

> [...]
    > Więc na tym można skończyć polemikę, tym bardziej że kolega 'odjeżdża' o
    > czym świadczy poniższy tekst który zostawiam bez komentarza.

    Wymiana na lepsze bardziej zabezpiecza. Są wężyki z karbowanej rurki ze stali
    kwasoodpornej. Dużo odporniejsze na głupotę tych co montują niż wężyki elastyczne. To
    głupotą jest przyczyną awarii a nie jakość wężyków. Z drugiej strony nie słyszałem
    żeby w normalnych warunkach użytkowania komuś pękł przezroczysty, nie zbrojony,
    przykręcany bez narzędzi wężyk do spłuczki. Kluczowe może być to że palcami mocniej
    się go nie da przykręcić niż jest wymagane żeby było szczelnie.

  • 50. Data: 2022-12-22 19:03:22
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 22.12.2022 14:03, Janusz wrote:
    > tedy elektronika da rady zamknąć zawór nawet jak nie będzie sieci.

    Chyba że ma się własną studnie, to chociaż ten problem wtedy nie istnieje.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz