  • 1. Data: 2011-01-29 16:47:44
    Temat: Zagadka elektryczna
    Od: "P" <d...@g...pl>

    Witam

    Jest ukłąd schodowy jak na rysunku:
    http://roman.na11.pl/zdj/olek_ideowy.jpg
    Pod względem logicznym dziala prawidłowo.
    Ale... Dziwna rzecz:
    Pomiar napięcia pomiędzy przewodem N a D1 daje U=8V

    Dlatego żarówki się żarzą leciutko ...

    Skad ro napięcie?

  • 2. Data: 2011-01-29 17:14:25
    Temat: Re: Zagadka elektryczna
    Od: Czesławek <c...@o...wytnij.pl>

    W dniu 2011-01-29 17:47, P pisze:
    > napięcia pomiędzy przewodem N a D1 daje U=8V
    >
    > Dlatego żarówki się żarzą leciutko ...

    A czy wyłączniki mają podświetlenie?

    Pozdrawiam
    Czesławek

  • 3. Data: 2011-01-29 17:48:21
    Od: "P" <d...@g...pl>

    > A czy wyłączniki mają podświetlenie?

    Juz o tym myślełem - ale niestety nie mają.

  • 4. Data: 2011-01-29 18:43:30
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik P napisał:
> [...]
    > Pod względem logicznym dziala prawidłowo.
    > Ale... Dziwna rzecz:
    > Pomiar napięcia pomiędzy przewodem N a D1 daje U=8V

    Z upływu na jednym z przełączników albo na linii łączącej wyłączniki
    hotelowe. Trzeba by to rozpiąć i wysokowoltowym omomierzem (miernikiem
    izolacji) zmierzyć. Przeciek przez pojemność kabla między wyłącznikami
    nie powinien dawać aż takiego efektu - owszem, bez obciążenia pojedyncze
    wolty na naprawdę dobrym, o wysokiej impedancji woltomierzu pokaże ale
    jakiekolwiek obciążenie ściągnie to napięcie do zera.

    Trzeba sprawdzić bo taki efekt wróży trochę dymu...

    --
    Darek

  • 5. Data: 2011-01-29 19:36:17
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał:

    > Trzeba sprawdzić bo taki efekt wróży trochę dymu...
    >
    > --
    No to jeszcze i ja spytam...
    wprawdzie jeszcze nie do końca mam zrobione uziemienie instalacji i stąd
    pewnie te problemy, ale chciałbym wiedzieć jak wyeliminować buczenie
    sprzętu audio.

    Po prostu cichutko sobie buczy i póki co nic z tym nie moge zrobić, a
    potrzebuję by milczał.

    Czy definitywne doziemienie instalacji tu pomoże? Zrobię to już niebawem
    przy przejściu na taryfę mieszkalną i podłączeniu budynku 'na sztywno'.

    pozdr
    Robert G

  • 6. Data: 2011-01-29 20:34:24
    Od: Czesławek <c...@o...wytnij.pl>

    W dniu 2011-01-29 18:48, P pisze:

    > Juz o tym myślełem - ale niestety nie mają.

    W takim razie trzeba zmierzyć rezystancję izolacji tego obwodu. Tylko
    nie zwykłym multimetrem, ale specjalnym miernikiem dającym napięcie 500V.

    Kiedyś spotkałem się z włącznikiem schodowym, którego klawisz "kopał".
    Wyłącznik ten miał powyżej 15 lat a sam klawisz z każdej strony, nawet
    po jego rozebraniu, wyglądał nie gorzej jak inne wyłączniki w tym domu.
    Powyższe oznacza, że wszystko może się zepsuć. Nawet jak wygląda na
    całkiem sprawne.

    Pozdrawiam
    Czesławek

  • 7. Data: 2011-01-29 20:39:38
    Od: Czesławek <c...@o...wytnij.pl>

    W dniu 2011-01-29 20:36, robercik-us pisze:
    > e nie do końca mam zrobione uziemienie instalacji i stąd pewnie te
    > problemy, ale chciałbym wiedzieć jak wyeliminować buczenie sprzętu audio.

    Może pomoże a może nie. Takie sprzężenie może też być spowodowane
    wadliwym działaniem filtra w zasilaczu buczącego urządzenia.

    Pozdrawiam
    Czesławek

  • 8. Data: 2011-01-30 07:34:27
    Od: "Ktos" <k...@n...net>

    > No to jeszcze i ja spytam...
    > wprawdzie jeszcze nie do końca mam zrobione uziemienie instalacji i stąd
    > pewnie te problemy, ale chciałbym wiedzieć jak wyeliminować buczenie
    > sprzętu audio.

    Zależy co buczy i kiedy.
    Jak sam wzmacniacz/zestaw buczy 'samoistnie' i nie jest podłączony do
    urządzeń 'zewnętrznych' to jest to usterka i uziemienie nie pomoże.
    Jak buczenie pojawia się dopiero po podłączeniu np. telewizora,anteny
    zewnętrznej i innych urządzeń uziemionych lub 'umasionych' gdzie indziej to
    jak najbardziej prawidłowa instalacja może pomóc.
    Pomoże również w przypadku, gdy przewody sygnałowe łączą uziemione
    urządzenia, zasilanie z różnych gniazd sieciowych (np.w różnych pokojach).

    Większość sprzętu audio (tego popularnego) nie wykorzystuje jednak
    uziemienia (zacisku PE w gniazdku) i przy braku opisanego problemu pętli
    masy/uziemienia jest mu wszystko jedno, jak jest zrobiona elektryka.

  • 9. Data: 2011-01-30 08:47:14
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Napisz, jaką oporność wewnętrzną ma ten miernik. Może po prostu ma dużą
    i przez pojemność pokazuje 8 V?
    Jacek

  • 10. Data: 2011-01-30 09:00:41
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Ktos napisał:
    > Zależy co buczy i kiedy.

    To zestaw aktywnych monitorów odsłuchowych.
    W innym miejscu nie buczały. Nie jest to coś niepokojącego, bo buczą
    sobie cichutko, a jak do komputera podłączam zewnętrzny monitor - taki
    do oglądania :-) - to już zaczynają bzyczeć trochę głośniej.
    Owo buczenie nie nasila się ze zwiększaniem głośności sygnału...
    Jednak sprzęt studyjny powinien milczeć w momencie, kiedy nie gra,
    choćby był ustawiony na pełną moc - to są w końcu nie jakieś tanie
    pudełeczka z tesco, tylko profesjonalne odsłuchy uznawanych firm.

    pozdr.
    Robert G.