  • 11. Data: 2010-03-08 19:50:26
    Temat: Re: wzgledem czego poziom zero
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    HANA pisze:

    > ja zawsze uczulam inwestorow zeby na mapie do celow projektowych bylo
    > minimum 5 rzednych (mnpm) najlepiej w naroznikach i na srodku dzialki
    > ale to sa projekty indywidualne
    > we wszystkich typowkach dzialka jest plaska jak stol i przy adaptacjach malo
    > kto zawraca sobie glowe zeby to popoprawiac

    U mnie geodeta przeniósł sobie punkt wysokościowy ze studzienki, która
    była oznaczona na mapie, a jej wysokość była do ustalenia z mapy, potem
    odpowiednio ustalił na słupku, jaki miałem już na działce wysokość
    przyszłej posadzki i tam wyraźną kreską oznaczył reper. Ten reper stał
    się później wysokościowym punktem odniesienia dla majstra przy
    wymierzaniu wszelkich elementów budynku od fundamentu począwszy. U mnie
    517,3 m,n,p,m.

    pozdr.
    robercik-us

  • 12. Data: 2010-03-08 20:46:36
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

> [...]
    > później wysokościowym punktem odniesienia dla majstra przy wymierzaniu
    > wszelkich elementów budynku od fundamentu począwszy. U mnie 517,3 m,n,p,m.

    ok, ale dzialki nie masz rownej jak stoł, tu masz
    517,3 pare metrow dalej 518 w innym miejscu moze 518,5
    pod jednym naroznikiem domu 516.

    Wiec co jest przyjmowane jako poziom gruntu przy wyznaczaniu
    poziomu zero, ten lewy naroznik 516 czy ten przeciwny prawy naroznik domu
    516,5? To mnie interesuje.

    pzdr
    Darek

  • 13. Data: 2010-03-08 21:29:39
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Darek pisze:

> [...]
    >
    > Wiec co jest przyjmowane jako poziom gruntu przy wyznaczaniu
    > poziomu zero, ten lewy naroznik 516 czy ten przeciwny prawy naroznik domu

    Ja mam działkę pochyłą i poziomem obiektu nad gruntem jest jego
    faktyczna wysokość od rzeczywistego gruntu.
    To znaczy, jeżeli jeden narożnik domu jest usytuowany w najwyższym
    punkcie terenu - u mnie róg garażu - to jego posadzka będzie nad gruntem
    na wysokości 35 cm, bo fundament i chudziak wyszedł w tym punkcie 18 cm
    nad poziomem gruntu. Natomiast na przeciwległym rogu domu - gdzie poziom
    chudziaka wypada wyżej o 34 cm nad chudziakiem w garażu, już poziom
    gruntu jest obniżony o 140 cm od poziomu chudziaka, a o 157 cm od
    poziomu posadzki. Daje to różnicę w terenie między pierwszym rogiem
    budynku, a przeciwległym, 112 cm. I to jest różnica w terenie.

    Dlatego właśnie geodeta ma oznaczyć na działce punkt wysokościowy, żeby
    do niego odnosić wszelkie pomiary przy wznoszeniu kolejnych elementów
    budowli. Wówczas nie zajdzie żadna pomyłka. W terenie bywa różnie - raz
    przejedzie koparko-ładowarka i trochę podsypie, wtedy masz teren nieco
    wyżej w danym punkcie, innym razem deszcz popada i zmyje trochę :-).
    Samym gruntem nie ma co się sugerować i wysokości względem gruntu mają
    wartość jedynie orientacyjną.

    Jedynym pewnym i mierzalnym punktem odniesienia jest reper, który
    geodeta ma na działce umieścić w miejscu, które nie będzie ulegało
    żadnym przemieszczeniom w czasie budowy.

    U mnie jest to wyraźna linia na słupku podtrzymującym wiatę. Przed
    zakończeniem prac nad stanem surowym nie mam zamiaru tej wiaty
    przenosić, a sama też się nie przemieści - stoi tam już od blisko
    dwudziestu lat :-))).

    Dlatego pochyłość działki powinna być też uwzględniona w projekcie i
    wszelkie dodatkowe elementy, jak tarasy, schody itp powinny być
    zaprojektowane przy uwzględnieniu spadku terenu i naniesione na projekt
    :-). W końcu musisz wiedzieć jak wysoko trzeba będzie wypuścić ściany
    fundamentowe, ale nie mierzy się tego ostatecznie jako wysokość nad
    gruntem, tylko w odniesieniu do repera - to on jest miejscem, od którego
    oblicza się wszelkie poziomy na działce.

    pozdr.
    robercik-us

  • 14. Data: 2010-03-08 22:05:11
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Darek wrote:

> [...]
    >
    > Wiec co jest przyjmowane jako poziom gruntu przy wyznaczaniu
    > poziomu zero, ten lewy naroznik 516 czy ten przeciwny prawy naroznik

    boże poziom zero jest zalezny od tego co ustalisz z architektem.

    jeden chce dom podsypać inny chce troskzę zagłębić w skarpę itd...

    nie ma jakiejś zasady, masz to co ustalisz w projekcie.

  • 15. Data: 2010-03-11 18:09:26
    Od: JaTy z SKMK <J...@a...pl>

    W dniu 2010-03-08 23:05, Marek Dyjor pisze:
> [...]

    > jeden chce dom podsypać inny chce troskzę zagłębić w skarpę itd...
    >
    > nie ma jakiejś zasady, masz to co ustalisz w projekcie.

    to trochę nie tak - więcej na ten temat tu:

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r.
    w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki
    i ich usytuowanie.
    (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r. nr 75, poz. 690)

    JaTy