  • 11. Data: 2012-10-22 17:32:11
    Temat: Re: ekran cieplny - wychładzanie wody w rurach
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    news:k63o8j$kll$1@news.task.gda.pl...
    > jeśli musisz mieć cyrkulację to najlepiej zrobić system inteligentnej
    > cyrkulacji ;-)
    >
    > jest wiele rozwiązań.
    >
    > są pompy z wbudowanym czujnikiem temperatury, pompa się wyłacza gdy ciepła
    > woda dojdzie do pompy.
    >
    > są pompy z z dwoma czujnikami jeden mierzy temperaturę w pompie drugi na
    > wyjściu z zasobnika, komputer steruje cyrkulacją wg potrzeb w kilku
    > programach.
    >

    > można dać najtańszą pompę i jakiś prosty termostat na rurce cyrkulacji,
    > można sterować czasowo.

    Oczywiście któryś z nich zastosuję, bo nie sposób aby cyrkulacja chodziła
    bez przerwy. Nawet swego czasu na grupie o to pytałem. Sądzę, że pompa
    będzie uruchamiana w reakcji na sygnał z czujek ruchu. Aczkolwiek przyznaję,
    że te pomysły o których teraz napisałeś są godne zastanowienia...

    Ja jestem jednak sknera i mimo, że pompa będzie pracować przez kilkadziesiąt
    procent czasu, to nawet w tym okresie chciałbym zminimalizować straty
    energii. Sądzę, że ekran z folii mógłby nieco pomóc. Może niewiele, a może
    jednak policzalnie dużo...

  • 12. Data: 2012-10-22 18:28:28
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    brunet.wp wrote:

> [...]
    > zminimalizować straty energii. Sądzę, że ekran z folii mógłby nieco
    > pomóc. Może niewiele, a może jednak policzalnie dużo...

    jak chcesz znacząco ograniczyć straty to rury na parterze kładź na 5cm
    styropianu albo daj grubą otuline np 18 mm, dotyczy to rury od wody cieplej
    i cyrkulacji. Żadne folie czy sreberka nie poprawią izolacyjności. musi być
    odpowiednia warstwa materiału izolacyjnego dająca odpowiednio duże opory
    cieplne.

    Ja mam w zwyczaju zawsze izolować rury w moich instalacjach.

  • 13. Data: 2012-10-23 10:12:58
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Mon, 22 Oct 2012 15:55:29 +0200, brunet.wp napisał(a):

    > Jestem przed układaniem styropianu na chudziaku.

    może ułóż styropian tak, aby jego boki stanowiły korytko dla rury i potem
    solidnie to opianuj tak, aby piana przede wszystkim weszła pod rurę, zawsze
    to jakaś bariera między zimnym betonem a rurą będzie. Albo spróbuj pod
    rurki wcisnąć wełnę taką jak do kominków, jest cienka, ale dobrze blokuje
    temperaturę, tylko kosztuje sporo (ale z m2 pasków po 5cm wyjdzie 20 więc
    20 mb rury ocieplisz od dołu).

    scruffty

  • 14. Data: 2012-10-23 10:20:13
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Mon, 22 Oct 2012 17:21:05 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

    > jeśli musisz mieć cyrkulację to najlepiej zrobić system inteligentnej
    > cyrkulacji ;-)

    Ja mam taki pomysł:

    - łazienka i wc kontaktrony w drzwiach. otwarcie drzwi powoduje załączenie
    pompy i timera. Przez kolejne 15 minut informacje z kontaktronu będą
    ignorowane.

    - kuchnia - tu ciężko coś wymyśleć sensownego, czujka ruchu na zlew i ww.
    timer wydaje się dosyć sensownym rozwiązaniem, ale to jeszcze nie jest
    dokładnie to co chciałbym osiągnąć.

    scruffty

  • 15. Data: 2012-10-23 10:21:41
    Od: Ariusz <a...@i...eu>

    W dniu 2012-10-22 17:32, brunet.wp pisze:

> [...]
    > zminimalizować straty energii. Sądzę, że ekran z folii mógłby nieco
    > pomóc. Może niewiele, a może jednak policzalnie dużo...

    Skoro z ciebie sknera to pewnie znasz powiedzenie: nie stać mnie w
    tanich butach chodzić.
    Jeszcze nie zalałeś tego betonem to weź i popraw.
    Jak już ci inni pisali żadne cudowne folie. Jeżeli nie możesz dać tam 5
    cm styropianu to chociaż może ze 3 cm styroduru - ma ciut lepsze
    parametry od styropianu.

    Ja niestety uwierzyłem, że otulina będzie ok i nie jest.
    Mam rurki położone na chudziaku. Cyrkulacja niestety generuje spore
    straty. Na szczęście pompę mam z włącznikiem czasowym i udało mi się
    zoptymalizować cyrkulację z zapotrzebowaniem. Problem jest w wolne dni,
    kiedy dłużej śpię...

    Jeszcze lepiej wszystkie rurki z ciepłą wodą puścić w wylewce na
    piętrze/poddaszu. Tam temperatura betonu jest taka jak w pomieszczenie
    nie 6 stC jak w gruncie, a przynajmniej koło 20. Może nawet więcej bo
    gorące powietrze idzie do góry, a temperatury zazwyczaj mierzymy na 1,5
    m. więc straty o wiele mniejsze.

    Ariusz

  • 16. Data: 2012-10-23 10:36:16
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "scruffty" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > temperaturę, tylko kosztuje sporo (ale z m2 pasków po 5cm wyjdzie 20 więc

    Tak się składa, że mam trochę wełny grubości 2cm z ekranem, która była
    używana do ocieplania rur wentylacji mechanicznej. Mógłbym ewentualnie ją
    zastosować.

    Między rurki spróbuję wpsikać pianę.

  • 17. Data: 2012-10-23 10:42:22
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@i...eu> napisał w wiadomości
    > Skoro z ciebie sknera to pewnie znasz powiedzenie: nie stać mnie w tanich
    > butach chodzić.
    > Jeszcze nie zalałeś tego betonem to weź i popraw.

    Kompleksowo nie poprawnię. Musiałbym większość instalacji robić praktycznie
    od nowa...

    > Jak już ci inni pisali żadne cudowne folie. Jeżeli nie możesz dać tam 5 cm
    > styropianu to chociaż może ze 3 cm styroduru - ma ciut lepsze parametry od
    > styropianu.

    Mam niektóre odcinki idące po chudziaku, które są dość długie, ok. 4m. To są
    rury PP, mają jakąś elastyczność. Mogę je podnieść na środku o 3cm?

> [...]
    > 6 stC jak w gruncie, a przynajmniej koło 20. Może nawet więcej bo gorące
    > powietrze idzie do góry, a temperatury zazwyczaj mierzymy na 1,5 m. więc

    To nawet nie będą straty. Przecież ciepło zostanie w budynku.

  • 18. Data: 2012-10-23 10:49:20
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

> [...]
    > cieplej i cyrkulacji. Żadne folie czy sreberka nie poprawią
    > izolacyjności. musi być odpowiednia warstwa materiału izolacyjnego dająca

    Ale nie jest tak, że liczy się właśnie opór cieplny a nie grubość materiału?
    Sądzę, że istnieją materiały, które przy znacznie mniejszej grubości dają
    taki sam opór cieplny jak kilkucentymetrowa warstwa styropianu. Być może są
    drogie.

    > Ja mam w zwyczaju zawsze izolować rury w moich instalacjach.

    U mnie też są w otulinach, ale sądzę, że to jest za mało.

  • 19. Data: 2012-10-23 21:17:44
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    brunet.wp wrote:
> [...]
    >
    > Mam niektóre odcinki idące po chudziaku, które są dość długie, ok.
    > 4m. To są rury PP, mają jakąś elastyczność. Mogę je podnieść na

    no to kup odpowiednio grupą otuline szarą o grubości ok 30mm i nałóż na już
    istneijąca będziesz miał super izolację.

  • 20. Data: 2012-10-24 09:38:33
    Od: Marek <m...@g...pl>

    On 23.10.2012 10:12, scruffty wrote:

> [...]
    > temperaturę, tylko kosztuje sporo (ale z m2 pasków po 5cm wyjdzie 20 więc

    Napisze jak robilem u siebie. Styropian na chudziaku ukladalem w 2
    wartwach. Po ulozeniu 1 warstwy przy pomocy lutownicy i drutu
    miedzianego zrobilem korytka w styropianie dla rurek. Nastepnie w te
    korytka ulozylem rury w otulinach, po czym przykrylem je druga warstwa
    styropianu.

    W 2 warstwie tez zrobilem korytka i w nich pociagnalem linie do grzejnikow.
    Na samym wierzchu rozlozylem podlogowke.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z