  • 11. Data: 2010-07-22 05:21:20
    Temat: Re: instalacja elektryczna (uziom) - pytań kilka
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    W dniu 21.07.2010 22:19, William Bonawentura pisze:

    > Podstawowe pytanie - jaki masz układ sieci - TN-S czy TT (jest zapisany w umowie).
    Jeśli TN-S to N łączy się obowiązkowo do PE i uziomu. Jeśli TT to N bezwzględnie nie
    łączy się z PE i uziomem.
    Po jaką cholerę łączyć coś co ktoś się bardzo namęczył żeby było
    rozłączone? - za Wikipedią: S - separate - rozłączny
    Poza tym Pytający napisał że ma TNC

  • 12. Data: 2010-07-23 17:02:31
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    [......]
    > Uziemione ma być miejsce podziału PE i N, Do tego miejsca ma przychodzić
    > przewód minimum 10mm^2, od tego miejsca jedziesz dalej 5cioma przewodami -
    > czyli masz TNC-S

    Jeżeli w tzw. skrzynce, która nazywa się złączem nie ma uziemienia to
    należałoby je wykonać. Elektrycy owi to partacze a nie elektrycy i nie brać
    ich na robotę. Punkt rozdziału wcale nie musi być uziemiony :) Żadna norma o
    tym jasno nie mówi. Rozdzielenie PEN na PE i N bez uziomu punktu rozdziału
    nadal umożliwia stosowanie różnicówek. Rzecz w tym, że PE jest przewodem
    roboczym a PEN ze słupa może mieć nienajlepszą rezystancję (wysoką).

    > Zrób do porządku, czyli TNC-S jak się należy, w domu gdzie się da
    > 3przewody. Poczytaj, bo dużo o tym było, jak się ma instalacja TNC do
    > różnicówki.
    > O jakich sprzętach ze śrubką na uziemienie mówisz? Może chodzi Ci o jakieś
    > elementy, które należy połączyć połączeniem wyrównawczym? Bo to jest
    > oddzielna bajka, choć bardzo spokrewniona z powyższym.

    Dlaczego w TNC nie zadziała różnicówka ? :)
    TNC-S to system mieszany. Pełne 3 lub 5 przewodowa instalacja to TNS.

  • 13. Data: 2010-07-23 17:04:48
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    [.......]
    > Zgadza się, w TNC nie ma różnicówki, nie chce po prostu rozpoczynać
    > kolejnego flame.
    > Tak, ale do TNC konieczne jest bardzo dobre uziemienie, ten "elektryk" od
    > żarówki coś tam w głowie ma, ale nie do końca, uziemienie musi zapewnić
    > skuteczne wybicie bezpiecznika, czyli prąd rzędu dziesiątek amperów.
    > Jednakże poprawne TNC-S czy TNS jest znacznie lepsze od poprawnego TNC.

    A jak nie będę mostkował w gniazdach N na bolec ochronny to czy w TNC
    różnicówa zadziała ?

  • 14. Data: 2010-07-23 19:06:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Nagash napisał:

> [...]
    > punktu rozdziału nadal umożliwia stosowanie różnicówek. Rzecz w tym, że
    > PE jest przewodem roboczym a PEN ze słupa może mieć nienajlepszą

    I dlatego wypadało by przynajmniej PE mieć przybite do potencjału gruntu
    w okolicy obiektu - inaczej wszystkie krany kopią. Skrajny przypadek -
    krany kopały, elektryk chciał rezystancję uziomów odgromowych zmierzyć,
    wbił dwa kołki pomiarowe w odległości 25 m od uziomu, podpiął do
    miernika, jak zaczął miernik do zacisku probierczego podpinać to
    poleciał snop iskier i przewód mu się przykleił - na 25 m gruntu takie
    różnice potencjału i wydajności prądowe były. Ale cóż - obiekt zasilany
    wewnętrzną zakładową linią napowietrzną byłego PGR-u, jeśli na
    transformatorze było coś więcej jak podpięcie zera do konstrukcji słupa
    to byłbym zdziwiony, na ośmiuset metrach linii nie znalazłem ani jednego
    słupa z mostkiem z N na zbrojenie słupa (a na co czwartym powinna być
    jeszcze wzdłuż linii wkopana bednarka połączone ze zbrojeniem słupa...

    Tak więc w potencjale N przychodzący z linii ja bym wielkich nadziei nie
    pokładał. Co własny porządny uziom (najlepiej w formie opaski
    ekwipotencjalnej wspartej, jeśli trzeba - uziomami punktowymi) to
    porządny uziom.

    --
    Darek