  • 1. Data: 2009-02-09 00:13:19
    Temat: kilka pytań wentylacja,monitoring
    Od: "onet" <m...@n...pl>

    Witam !!!

    jestem na etapie dużego remontu - sufity z KG i inne.
    Wpadłem na kilka nowych pomysłów i chciałem się z nimi podzielić oraz
    zapytać o poradę !

    Więc po pierwsze jest to domek jednorodzinny gdzie my zajmujemy 1 piętro.
    Wymyśliłem sobie PC jako komputer sterujący różnymi funkcjami w domu - taki
    inteligentny dom najtańszym kosztem.

    Czy znacie jakieś sterowniki podłączane do PC które pozwolą sterować
    elektryką w domu? Myślałem o sterownikach pod USB, nie mogę tego nigdzie
    znaleźć ani na google ani na allegro.

    Pomysł jest taki - doprowadzam do pomieszczeń po dwa kanały na
    pomieszczenie - jeden nawiewający, drugi wywiejący. Koszty są znikome
    wentylator 150 kosztuje w casto jakieś 80-90 zł (czyli po 2 wentyle na pokój
    idą). Następnie pomysł jest taki żeby w nocy tak np. o 2-3 w nocy
    następowało wietrzenie pomieszczeń. I to chciałbym sterować właśnie PC który
    postawiony przy telewizorze będzie pełnił funkcję media center. Mało tego
    dodatkowo na allegro są karty monitoringowe na 4 kamery za kwotę 50-100 zł -
    wsadzam taką kartę i oprócz sterowania wentylacją, mam monitoring za
    śmieszne pieniądze (do tego kilka kamer za 100-200 zł i jazda). Do tego
    oczywiście sterowanie oświetleniem zewnętrznym.

    Tak więc pytania są dwa -czy zna ktoś taki sterownik którym mógłbym sterować
    wentylatorami/oświetleniem oraz drugie dot. wentylacji - co w ogóle o takim
    przewietrzaniu mechanicznym sądzicie? I na jakiej wysokości dać
    nawiew/wywiew, może nawiew dać niżej a wywiew wysoko w suficie?

    pozdrawiam

    Maciek

  • 2. Data: 2009-02-09 01:39:00
    Temat: Re: kilka pytań wentylacja,monitoring
    Od: <a...@g...pl>

    > Więc po pierwsze jest to domek jednorodzinny gdzie my zajmujemy 1 piętro.
    > Wymyśliłem sobie PC jako komputer sterujący różnymi funkcjami w domu -
    > taki inteligentny dom najtańszym kosztem.
    pamietaj ze najtanszy wychodzi najdrozej finalnie
    przepiecie, zwis. serwispack, pad kompa i nie ma nic... nie mowiac ze to min
    100-200 w ciaglego poboru pradu, a pilot?-tym mcenter chcesz sterowac-nie da
    sie- czy myszka?

    > Czy znacie jakieś sterowniki podłączane do PC które pozwolą sterować
    > elektryką w domu? Myślałem o sterownikach pod USB, nie mogę tego nigdzie
    > znaleźć ani na google ani na allegro.
    sa przemyslowe karty na pci sterujace wyjsciami/wejsciami ale nie tak prosto
    jak myslisz - program do domu musisz sam napisac

> [...]
    > pokój idą). Następnie pomysł jest taki żeby w nocy tak np. o 2-3 w nocy
    > następowało wietrzenie pomieszczeń. I to chciałbym sterować właśnie PC
    do wentylacji? kup sobie sterownik logo lub przekaznik czasowy dobowy - duzo
    taniej i najwazniejsze-kilka razy niezawodniej bedzie dzialal.

    który
    > postawiony przy telewizorze będzie pełnił funkcję media center.
    to niech zostanie tylko mcenter a nie non stop pracujacy komp

> [...]
    > śmieszne pieniądze (do tego kilka kamer za 100-200 zł i jazda). Do tego
    > oczywiście sterowanie oświetleniem zewnętrznym.
    no do domu od biedy moga byc, nawet w tym mcenter, ale 4 kan rejestrator
    pobiera do ok 50w, fakt kosztuje drozej, pozatym w czasie nagrywania komp
    zajmuje sie tym - a wez odpal ogladanie/nagrywanie filmu i kopiowanie duzego
    pliku w tle i zobacz co bedzie, chyba ze mcenter "wypasione" czyli z 300w
    poboru, co do kamer - wez dzienno-nocne - drozsze ale bedziesz zadowolony z
    nocnego widoku i uwazaj na wszelkie z wbudowanym oswietlaczem ir - odradzam

    > Tak więc pytania są dwa -czy zna ktoś taki sterownik którym mógłbym
    > sterować wentylatorami/oświetleniem
    a co sterowac oswietleniem? bo chyba nie wlaczanie z salonu swiatla w wc,
    jak koniecznie to eib i klony, jak tylko salon to sa piloty i sterowniki za
    pojedyncze setki zl

    oraz drugie dot. wentylacji - co w ogóle o takim
    > przewietrzaniu mechanicznym sądzicie? I na jakiej wysokości dać
    > nawiew/wywiew, może nawiew dać niżej a wywiew wysoko w suficie?
    na wentylacji sie nie znam niestety

    pozdrawiam

    ale to moje osobiste zdanie i porada - zrobisz jak chcesz.

  • 3. Data: 2009-02-09 02:51:19
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > przewietrzaniu mechanicznym sądzicie? I na jakiej wysokości dać
    > nawiew/wywiew, może nawiew dać niżej a wywiew wysoko w suficie?

    Musisz sie dobrze zastanowic nad tym nowym rozwiazaniem i najpierw duzo
    poczytac. Ja sie czepiam tych wentylatorow po 90 zl. To powinno byc polaczone
    z ogrzewaniem i chlodzeniem. Nie za bardzo widze tylko nawiew i wywiew. A co
    najwazniejsze, to do tego celu stosuje sie ciche wentylatory walcowe. Nawet
    jak je zamontujesz na strychu to ich halas spowoduje, ze ci sie ich szybko
    odechce.
    Pzdr.

  • 4. Data: 2009-02-09 10:11:25
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    W kwesti wentylacji:
    koncepcja realizowania wentylacji 'od czasu do czasu' (w nocy) jest wg mnie
    zła (co z reszta czasu ?), koncepcja realizowacji tego na wentylatorach z
    'casto' i to w ilosciach 2 na kazdy pokoj jest jeszcze gorsza.
    Wpisz w google wentylacja mechaniczna i cos poczytaj.

    W skrocie w domach jednorodzinnych realizuje sie to na podstawie jednej
    centrali (z odzyskiem ciepla lub bez) na jednej parze wentylatorow o
    odpowiednie wydajnosci i akceptowalnym poziomie glosnosci. W zaleznosci od
    budżetu - mogą to byc naprawde dobre wentylatory o znikomym poborze mocy.
    Nie wiem ile ty tam masz pokoi ale jak chcesz na kazdy pokoj dwa wentyle po
    90zl = 180 i powiedzmy masz 6 pokoi to juz masz budżet na dwa bardzo
    porzadne wentylatory EBM-PAPST. Sensownosc wentyliacji mechanicznej (z
    ewentualnym odzyskiem) to juz kwestia danego pomieszczenia - metrazu,
    sprawnosci obecnej wentylacji graw.

    Przejrzyj sobie takze jak w wentylacji mechanicznej prowadzi sie kanaly -
    czesto robi sie to na zasadzie jak rury w kanalizacji - rura zbiorcza, potem
    mniejsze, potem najmniejsze (docelowe). Nawiew i wywiew. Kwestia by kazdy
    pokoj mial nawiew i wywiew - praktyczne doswiadczenia pokazuja ze jest to
    zbedne. Sa pomieszczenia ktore deklaruje sie jako pomieszczenia z wywiewem
    (lazienka), sypialnie zas wg wiekszosci instalatorow i uzytkownikow dobrze
    jak maja nawiew. Itp.

    W kwesti sterowania:
    - wentylacja mechaniczna powinna chodzic ciagle. mozna nią sterowac z PC -
    kwestia opracowania odpowiedniego sterownika centrali lub zakupu centrali
    ktora juz takie rozwiazanie w sobie ma (droższe). Sterowac bedziesz mocą
    (takze w ujeciu dobowym) a takze funkcja odzysku (bypass).
    - robisz sufity podwieszane, chcesz wykorzystac PC do roznych cudow -
    pociagnij sobie kable alarmu (chyba ze masz) i termometry (1-wire, na
    ukladach np Dallas, pare watkow nizej byla wzmianka).
    - do inteligentnych instalacji sa gotowe systemy (takze do montazu
    wlasnego), przeszukaj archiwum grupy pod tym katem - bylo conajmniej pare
    dobrych watkow przez 2008 rok.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 5. Data: 2009-02-09 13:24:31
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Koniecznie garderoba.
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2009-02-09 22:29:32
    Od: "onet" <m...@n...pl>

    Po przeczytaniu waszych postów faktycznie nie wydaje się to już taki fajny
    pomysł z uwagi na zużycie prądu non-stop pracującego kompa oraz dodatkowo
    obciążenie go monitoringiem ( w końcu ani nie będzie porządna wentylacja,
    ani porządny monitoring, anu porządny media center) :-)

    dzięki za info

    Maciek

  • 7. Data: 2009-02-10 21:50:38
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    onet wrote:
> [...]
    > obciążenie go monitoringiem ( w końcu ani nie będzie porządna wentylacja,
    > ani porządny monitoring, anu porządny media center) :-)

    Skąd jesteś, bo może ci coś więcej doradzę albo pomogę.

    --
    Pozdr
    JanuszK