    From: Jakub Rakus <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: modernizacja elektrycznych "wynalazków z przeszłości"
    Date: Sun, 28 Apr 2019 10:17:24 +0200

    Witajcie!

    Baaaardzo stary dom, zostały różne dziwne wynalazki
    budowlano-instalacyjne po pierdylionie mieszkańców na przestrzeni
    ostatnich 200 lat. Aktualnie wypieprzam całą elektrykę i robię wszystko
    od nowa, i zastanawiam się nad trzema kwestiami. Przez wiochę idzie
    linia napowietrzna, na słupie mam skrzynkę z licznikiem, dalej 30m
    kablem w ziemi do budynku, na budynku jedna mała skrzynka, dalej po
    ścianie kabel do istniejącej RG, ale będzie nowa w innym miejscu.

    1) Zabezpieczenia w skrzynce na słupie: przed licznikiem rozłącznik
    bezpiecznikowy, wkładki gG 25A, a za licznikiem niespodzianka eska
    trójfazowa D40. Selektywność zupełnie żadna, ta eska to właściwie w tej
    sytuacji tylko pstryczek. Zastanawiam się czy zmienić na coś w stylu
    B20, C20 i mieć chociaż trochę selektywność, czy inwestować w selektywny?

    2) W małej skrzynce na budynku jest rozłącznik i dalej do obecnej
    psudo-RG wewnątrz. W skrzynce były też dwa wyłączniki 3f i dwa gniazda
    3f, ale wywaliłem bo wszystko było popalone. Zastanawiam się czy
    wykorzystać tą skrzynkę w jakikolwiek sposób czy może w ogóle dać tu
    tylko hermetyczną puszkę, połączyć w niej kable, schować pod styropian.
    Inne pomysły na wykorzystanie skrzynki:
    - zrobić coś na kształt wyłącznika pożarowego/awaryjnego/głównego
    jakkolwiek zwał, ale tak żeby w razie draki dało się odciąć zasilanie
    budynku z zewnątrz
    - przepięciówki (zamiast w RG)
    Gniazda 3f zewnętrzne w tym miejscu odpadają, będą po drugiej stronie
    budynku, zasilane z RG.

    3) PE i N rozdzielone są z PEN przed licznikiem. Ale PE nigdzie nie jest
    uziemiony, dokoła fundamentów wylana zbrojona opaska, chcę uziemić PE do
    tego zbrojenia. Gdzie ten punkt zrobić? W małej skrzynce na ścianie, w
    RG, czy lepiej w obu miejscach?

    Jakub Rakus