  • 1. Data: 2011-06-06 09:12:58
    Temat: popękana murłata - normalka czy fuszerka?
    Od: Shaman <s...@o...com>

    cześć, popękała mi murłata - wzdłużnie (fotki poniżej). Krokwie ją
    wyginają na zewnątrz. Martwić się tym?

    http://goo.gl/cp572
    http://goo.gl/spjUR

    --
    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2011-06-06 09:18:53
    Temat: Re: popękana murłata - normalka czy fuszerka?
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Shaman" <s...@o...com> wrote:
    > cześć, popękała mi murłata - wzdłużnie (fotki poniżej). Krokwie ją wyginają
    > na zewnątrz. Martwić się tym?

    Normalne zjawisko przy schnięciu drewna. Pękaniem się nie martw.
    Wygięcie jest niepokojące. Co konkretnie masz na mysli?
    Podokręcaj wszystkie nakrętki! Ta widoczna na zdjęciu ma luz ze 2,5mm pod
    podkładką!

    --
    Bartek

  • 3. Data: 2011-06-06 09:24:42
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    W dniu 2011-06-06 11:12, Shaman pisze:
    > cześć, popękała mi murłata - wzdłużnie (fotki poniżej). Krokwie ją
    > wyginają na zewnątrz.

    Nie sądzę. 'Wyginają' również w miejscu mocowania śrubą a nie powinny. ;).
    Przy okazji sprawdz, czy ilość mocowań murłaty jest zgodna z projektem...

    /kiki:
    zaczyna sie chocholi taniec.... wygonić ekipe, rozebrać dach, wymienić
    murłate, poprzedniej ekipie odliczyć koszty naprawy - niech dopłacą!
    /end kiki

    ;)
    Michał

  • 4. Data: 2011-06-06 09:30:37
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 06-06-2011 o 11:18:53 Bartek <bk*n@v.atonet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Wygięcie jest niepokojące. Co konkretnie masz na mysli?
    > Podokręcaj wszystkie nakrętki! Ta widoczna na zdjęciu ma luz ze 2,5mm

    Są i takie, co mają 2,5cm pod podkładką - nie dopilnowałem tego.. Teraz
    dopiero przyglądam się dokładnie bo zrobiłem porządki na poddaszu.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 5. Data: 2011-06-06 09:40:25
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    On 06.06.2011 11:30, Shaman wrote:
    > Są i takie, co mają 2,5cm pod podkładką - nie dopilnowałem tego.. Teraz
    > dopiero przyglądam się dokładnie bo zrobiłem porządki na poddaszu.

    bo te nakretki zawsze trzeba dociagnac, bo drewno schnie i sie kurczy,
    nawet jak teraz dokrecisz, to za rok znowu by trzeba to powtorzyc.

  • 6. Data: 2011-06-06 10:10:29
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-06 11:12, Shaman pisze:
    > cześć, popękała mi murłata - wzdłużnie (fotki poniżej). Krokwie ją
    > wyginają na zewnątrz. Martwić się tym?
    >
    > http://goo.gl/cp572
    > http://goo.gl/spjUR

    Ze zdjęć niewiele wynika - co do pęknięcia to nromalne zjawisko i tym
    się nie przejmuj.

    To że krokwie ją wyginają na zewnątrz to nie dobrze - jeżeli pod własnym
    ciężarem rozpychają ją to pomyśl co będzie jak spadnie śnieg.

    Murłata powinna mieć przekrój kwadratowy u ciebie chyba jest zrobiona z
    krokwi (na zdjęciu tego nie widać dobrze). Generalnie krokwie z jętkami
    powinny naciskać na murłatę z góry. Przykręcenie murłaty do wieńca jet
    tylko po to by wiatr nie podniósł dachu. Te śruby nie utrzymają
    wyginania na bok - weź w ręce i zegnij pewnie dasz radę - a potem
    podnieś kilka krokwi pewnie nie podniesiesz więc masz obraz sił jakie
    mogą działać na te śruby.
    Pokaż więcej zdjęć i sprawdź czy tobie się nie wydaje, że te murłaty się
    wyginają na bok. To, że powstało wybrzuszenie to może być na skutek
    pęknięcia, a nie wygięcia. Jętki koniecznie na śrubach nie na
    gwoździach. Na jakiej wysokości masz jętki? może są zbyt wysoko.

    No i strasznie się nie martw - drewno zawsze da się naprawić poszukaj w
    okolicy kogoś od więźby to ci powie czy masz dobrze czy źle.

    Ariusz

  • 7. Data: 2011-06-06 10:28:31
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 06-06-2011 o 12:10:29 Ariusz <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Murłata powinna mieć przekrój kwadratowy u ciebie chyba jest zrobiona z
    > krokwi (na zdjęciu tego nie widać dobrze).

    Murłata jest klasyczna - przekrój 14x14.

> [...]
    > pęknięcia, a nie wygięcia. Jętki koniecznie na śrubach nie na
    > gwoździach. Na jakiej wysokości masz jętki? może są zbyt wysoko.

    Fotki sa z komórki więc nie są najlepsze. Zrobię fotki aparatem, pokażę
    lepiej murłatę, złożenia murłaty, płatwii, zamocowanie jętek. Jeszcez na
    coś zwrócić uwagę? Wydaje mi się, że jednak murłaty lekko sie wykręciły na
    zewnątrz - ale sprawdzę to dokładnie.

    > No i strasznie się nie martw - drewno zawsze da się naprawić poszukaj w
    > okolicy kogoś od więźby to ci powie czy masz dobrze czy źle.

    Póki co strasznie się nie martwię - dach przeżył zimę i jakoś stoi :)

    --
    PZDR
    Shaman

  • 8. Data: 2011-06-06 11:19:14
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-06 12:28, Shaman pisze:

    > Murłata jest klasyczna - przekrój 14x14.

    No to bardzo dobrze

> [...]
    > coś zwrócić uwagę? Wydaje mi się, że jednak murłaty lekko sie wykręciły
    > na zewnątrz - ale sprawdzę to dokładnie.

    Jeżeli murłata jest kwadratowa to dobrze i nic ci nic nie wygnie - no
    najwyżej mogło by rozpychać na boki ale to byś widział.
    Przypuszczam, że chodzi ci o wybrzuszenie na murłacie - a jeżeli tak -
    to normalny objaw pęknięcia - zmierz ile po pęknięciu ma ta szerokość, z
    pewnością więcej niż jak kładłeś.
    Śruby dokręć - i będzie ok.
    Nawet jeżeli same murłaty się wykręciły to nic się nie dzieje - ot takie
    uroki drewna. Dobrze zrobiona więźba odpasuje się do siebie. z jednej
    strony wybrzuszy, z drugiej, naciągnie. Jak ci teraz wyschnie i popęka
    to daruje ci efektów dźwiękowych ;). Dwa razy słyszałem jak pęka drzewo
    na dachu. Raz myślałem, że mi jakiś samolot wleciał albo coś podobnego.
    Drugim razem, żona myślała, że się komin zawalił. No ale bywa - jak u
    szwagra - krokiew pękła oderwało ją od jętki wykręciło prawie o 180 st.
    i zrobiła dziurę w dachu. Ciekawie to wyglądało.

    Jeszcze jedna rzecz czy ponawiercali ci otwory wentylacyjne? wszędzie
    gdzie pomiędzy krokwie coś poprzecznie wsadzą (np do mocowania okien
    dachowych albo jakieś wymiany) powinno być nawiercone.

    Ariusz

  • 9. Data: 2011-06-06 11:29:41
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 06-06-2011 o 13:19:14 Ariusz <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > W dniu 2011-06-06 12:28, Shaman pisze:
    [ciach]
> [...]
    > Przypuszczam, że chodzi ci o wybrzuszenie na murłacie - a jeżeli tak -
    > to normalny objaw pęknięcia - zmierz ile po pęknięciu ma ta szerokość, z

    [ciach]

    > Jeszcze jedna rzecz czy ponawiercali ci otwory wentylacyjne? wszędzie
    > gdzie pomiędzy krokwie coś poprzecznie wsadzą (np do mocowania okien
    > dachowych albo jakieś wymiany) powinno być nawiercone.

    Rozumiem o jakie elementy chodzi, ale nie rozumiem co powinno być
    nawiercone i w jakim miejscu. Na co patrzeć, gdzie sprawdzić? Mam kilka
    okien połaciowych.. mieszczą się między krokwiami a nad oknem i pod oknem
    jest poprzeczny element o podobnym przekroju jak krokiew. Gdzie tam
    wsadzić łeb?

    --
    PZDR
    Shaman

  • 10. Data: 2011-06-06 11:57:31
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "Shaman" <s...@o...com> wrote in message news:op.vwnc7w2c4limig@sioux...
    > cześć, popękała mi murłata - wzdłużnie (fotki poniżej). Krokwie ją
    > wyginają na zewnątrz. Martwić się tym?

    > http://goo.gl/cp572
    > http://goo.gl/spjUR

    Drewno tak pęka, chyba taki jego urok