  • 31. Data: 2009-07-22 08:27:38
    Temat: Re: Bezpieczniki B czy C?
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:h46gt5>> Czym się rozłącza tory obciążone?

    > Rozłącznikiem.
    > W instalacjach "domowych" najczęściej jest to FR np. FR303.
    > Ja bardzo często, jeśli tylko to możliwe, stosuję rozłącznik
    > bezpiecznikowy
    > R30x, też na szynę S, łączy w sobie rozłącznik i bezpiecznik.
    > pzdr., PB

    Jaka różnica istnieje w rozłączaniu rozłącznikiem od rozłączania
    bezpiecznikiem z mojego punktu widzenia?
    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 32. Data: 2009-07-22 08:37:31
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Jan Werbiński <j...@j...com> napisał(a):

> [...]
    > >

    > Jaka różnica istnieje w rozłączaniu rozłącznikiem od rozłączania
    > bezpiecznikiem z mojego punktu widzenia?

    To zależy czy przejmujesz się przesłankami technicznymi czy nie.
    jeśli się kierujesz, tylko po prostu nie wiesz to: wyłącznikiem typu S30x nie
    można sterować pod obciążeniem, gdyż napęd jego styków nie jest tak szybki jak
    w rozłączniku i ciągnie się łuk a w rezultacie wypalają styki.
    Często objawia się to tym że z czasem zaczyna się przegrzewać i staje się
    bardziej "wrażliwy" na przetężenia niż w temperaturze "normalnej". Nie raz
    zdażyło mi się wymieniać eSki uszkodzone przez użytkowników.
    Oczywiście mamy wolnośc osobistą i reguła pareto wiec mozesz sobie u siebie
    zrobićjak ci sie zachce. Możesz np. założyć wtyczkę i gniazdko i tak rozłaczać
    rozdzielnię. :P
    pzdr., PB

  • 33. Data: 2009-07-22 08:40:24
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Jan Werbiński <j...@j...com> napisał(a):

    > Użytkownik "Sebcio" <s...@n...net> napisał w wiadomości
    >
    > Myślisz, że zwarcia zdarzają się na codzień? Nie grzebię przy instalacji, to
    > nie ma zwarć i nie ma problemu.
    > Zdarzają się przeciążenia oraz jednoczesne włączanie kilku zasilaczy
    > impulsowych lub dużych UPS.
    > Zatem nie widzę sensu zmiany.

    W takim razie wogóle Ci są bezpieczniki niepotrzebne.
    Podobnie jak ubezpieczenie od pożaru czy poduszki powietrzne.
    pzdr., PB

  • 34. Data: 2009-07-22 11:24:36
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    Jan Werbiński pisze:

    > Co to jest FR i co on zrobi, czego nie robi obecny?

    FR to rozłącznik izolacyjny, który służy właśnie do tego co Ci się
    zamarzyło - odłączania zasilania za jednym zamachem. Po pierwsze
    rozłącznik FR posiada sygnalizację położenia *styków* a nie wajchy -
    S'ka może mieć styki spięte mimo hebla w położeniu wyłączonym. Po drugie
    FR ma dużo większą zdolność łączeniową niż S'ka, ma też większą trwałość.

    Jako ciekawostkę wartą zapamiętania podam, że w obwodach rozłączanych
    FR'em, gdy po zwarciu wywala którąś z S'ek, dobrym zwyczajem jest
    rozłączyć FR'a, załączyć S'kę i ponownie załączyć FR'a. Załączanie S-ki
    w stanie zwarciq jest mówiąc ogólnie mało zdrowe dla niej i bywa że dla
    włączającego. Na pewno dużo mniej niż jej rozłączanie...

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 35. Data: 2009-07-22 11:43:17
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    Paweł Bochenek pisze:

    > Tak a propos: jaka jest selektywność wyłączników selektywnych?

    Nie określa się jako tako selektywności wyłącznika w sensie czasowym
    czy prądowym, wynika ona z zasady działania bezpiecznika i miejsca w
    obwodzie. W momencie zwarcia działa on identycznie jak zwykła S-ka, ale
    po wyłączeniu sprawdza jeszcze czy S-ka za nim wyłączyła prąd zwarciowy;
    jeśli tak, wyłącznik selektywny samoczynnie załącza się ponownie
    przywracając zasilanie podłączonych doń gałęzi. Jeśli nie, rozłącza się
    na amen. Nie jest to więc selektywność prądowa, lecz lokalizacyjna.
    Oczywiście nie oznacza to że S-ka za selektywnym może mieć większy prąd
    znamionowy, ale logiczne jest że tak się nie robi :)

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 36. Data: 2009-07-22 14:21:25
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > rozłącznik FR posiada sygnalizację położenia *styków* a nie wajchy -

    Sprawdzam neonówką, zanim dotknę.

    > S'ka może mieć styki spięte mimo hebla w położeniu wyłączonym. Po drugie
    > FR ma dużo większą zdolność łączeniową niż S'ka, ma też większą trwałość.

    Potrzebuję około 50 wyłączeń przez planowaną żywotność 20-30 lat. Wytrzyma?

> [...]
    > rozłączyć FR'a, załączyć S'kę i ponownie załączyć FR'a. Załączanie S-ki w
    > stanie zwarciq jest mówiąc ogólnie mało zdrowe dla niej i bywa że dla

    To samo mogę robić obecnie.

  • 37. Data: 2009-07-23 21:40:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebcio wrote:

> [...]
    > lokalizacyjna. Oczywiście nie oznacza to że S-ka za selektywnym może
    > mieć większy prąd znamionowy, ale logiczne jest że tak się nie robi :)

    ja sobie jako przedlicznikowe dałem FAZ S32 moellera które się idealnie
    nadają w to miejsce

  • 38. Data: 2009-07-24 07:11:57
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    William Bonawentura wrote:
    > Użytkownik "Sebcio" <s...@n...net> napisał w wiadomości

    > A ja bym polemizował. Jeśli zabezpieczeniem przedlicznikowym będzie
    > wkładka topikowa 25A to dodatkowe zabezpieczenie nadprądowe 20A
    > dostępne dla użytkownika limituje maksymalny pobór prądu i zmniejsza
    > ryzyko płatnej wymiany wkładki w plombowanym rozłączniku. Chyba że
    > obwody są tak dobrane by nie przekroczyć maksymalnego prądu. Czyli na
    > każdej fazie są góra dwa obwody instalacyjne: 10+10A lub 16+6A.

    to u was plombują bezpieczniki przed licznikowe?

    ENION kraków szafka licnzikaow jest plombowana ale poprze okienko rewizyjne
    do licznika mogę spokojnie włączyć u wyłączyć bezpiecznik przed licznikowy.

  • 39. Data: 2009-07-24 15:32:14
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > to u was plombują bezpieczniki przed licznikowe?
    >
    > ENION kraków szafka licnzikaow jest plombowana ale poprze okienko rewizyjne
    > do licznika mogę spokojnie włączyć u wyłączyć bezpiecznik przed licznikowy.

    A ENION Będzin - szafka licznikowa jest własnością odbiorcy, ZE nie ma nawet kluczyka
    do niej, odczytuje stan przez okienko rewizyjne. Wkładki przedlicznikowe są
    zaplombowane. Bez tego bardzo łatwo byłoby się pod niej podpiąć i ciągnąć nielegalnie
    prąd.