  • 1. Data: 2009-07-20 20:57:29
    Temat: Bezpieczniki B czy C?
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Zabezpieczenie główne przed licznikiem 3x C25
    -----
    Tuż za licznikiem 3xB20
    -----
    Po różnicówce obwody gniazd B16
    Obwody oświetleniowe B10.
    Obwód dla kilkunastu komputerów C16

    Na razie nic się nie dzieje, ale...
    Czy zmienić nadlicznikowe na C20?
    Jak na razie jedno spięcie na tej instalacji i wyskoczył również bezpiecznik
    B20, a nie tylko B16 obwodu.
    Chciałbym osiągnąć to, żeby w razie czego wybijał tylko bezpiecznik obwodu,
    a nie całej fazy.

    Czy ma sens stosowanie dla komputerów C16, jeżeli wcześniej jest B20? Tak
    zrobił elektryk w starej instalacji i skopiowałem rozwiązanie. Nie wiem czy
    słusznie.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2009-07-20 21:16:54
    Temat: Re: Bezpieczniki B czy C?
    Od: "aliali " <a...@W...gazeta.pl>

    Jan Werbiński <j...@j...com> napisał(a):

    > Zabezpieczenie główne przed licznikiem 3x C25
> [...]

    Za dużo stopniowania które niczemu nie służy. 3xB20 za licznikiem jest
    niepotrzebny.

    > Na razie nic się nie dzieje, ale...
    > Czy zmienić nadlicznikowe na C20?
    > Jak na razie jedno spięcie na tej instalacji i wyskoczył również bezpiecznik
    > B20, a nie tylko B16 obwodu.

    Zadziałał bo w przypadku zwarć obydwa mają tę samą charakterystykę.

> [...]
    > zrobił elektryk w starej instalacji i skopiowałem rozwiązanie. Nie wiem czy

    Dla komputerów należy zastosować charakterystykę C. B20 jak wyżej pisałem
    niepotrzebny.
    Aby zapewnić właściwe działanie i selektywność zabezpieczeń należy zastosować
    przed licznikiem wyłącznik selektywny.

  • 3. Data: 2009-07-20 22:54:42
    Od: q...@s...org

    Do komputerów stosować typ B. Do silników C żeby nie wybijał

  • 4. Data: 2009-07-20 23:14:03
    Od: "aliali " <a...@W...gazeta.pl>

    q...@s...org napisał(a):

    > Do komputerów stosować typ B. Do silników C żeby nie wybijał

    Jeżeli jest to jeden lub dwa to starczy B. Ale jak kolega podaje kilkanaście
    to musi być C.

  • 5. Data: 2009-07-21 05:10:41
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "aliali " <a...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Za dużo stopniowania które niczemu nie służy. 3xB20 za licznikiem jest
    > niepotrzebny.

    Tak było na starym projekcie. Nie chcę ryzykować zmian polegających na
    usuwaniu zabezpieczeń.

    > Aby zapewnić właściwe działanie i selektywność zabezpieczeń należy
    > zastosować
    > przed licznikiem wyłącznik selektywny.

    Znowu parę stówek? :-/

  • 6. Data: 2009-07-21 05:10:52
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Jeżeli jest to jeden lub dwa to starczy B. Ale jak kolega podaje
    > kilkanaście
    > to musi być C.

    Ale dalej nie wiem, czy C mają być we wszystkich stopniach, czy tylko na
    końcu?
    Konkretnie to nie wiem czy zmieniać B20 za licznikiem na C20, czy nie?

  • 7. Data: 2009-07-21 05:12:26
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Może zamiast bezpieczników selektywnych za kilkaset zł dać bezpieczniki
    topikowe, które są selektywne jeżeli ich prąd jest 1,6 raza większy od
    kolejnego zabezpieczenia?

  • 8. Data: 2009-07-21 05:25:47
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jan Werbiński wrote:
> [...]
    > Czy zmienić nadlicznikowe na C20?
    > Jak na razie jedno spięcie na tej instalacji i wyskoczył również
    > bezpiecznik B20, a nie tylko B16 obwodu.

    elemntarne... to jest jeden dom?

    to poco masz drugie zabezpieczeni po liczniku?

  • 9. Data: 2009-07-21 05:46:21
    Od: "aliali " <a...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > Może zamiast bezpieczników selektywnych za kilkaset zł dać bezpieczniki
    > topikowe, które są selektywne jeżeli ich prąd jest 1,6 raza większy od

    Można zastosować i takie rozwiązanie. Co do charakterystyki C to tylko w
    ostatnim stopniu pod warunkiem że będą dwa stopnie zabezpieczeń.

  • 10. Data: 2009-07-21 06:35:33
    Od: Czeresniak <d...@o...pl>

    Jan Werbiński pisze:
    > Zabezpieczenie główne przed licznikiem 3x C25
> [...]

    Zabezpieczenie B20 jest całkowicie zbędne z punktu widzenia poprawności
    działania instalacji. Jeśli coś chcesz tam mieć to polecam rozłącznik.
    Jedyna selektywność w podanych przez Ciebie zabezpieczeniach występuje
    pomiędzy C25 i B6 na dodatek jest to selektywność warunkowa.

    Pozdrawiam
    Darek