  • 1. Data: 2010-06-30 21:00:00
    Temat: Budowa grilla z łupka granitowego - jak podejść do tematu?
    Od: "wolim" <n...@n...pl>

    Witam.
    Zostało mi trochę (z 10 ton) łupka granitowego z podjazdu... To taki odpad z
    produkcji kostki - nieregularny, frakcja ok. 6-10cm.

    Wymyśliłem, że zbuduję sobie z tego grilla i wędzarnię, ale nie bardzo wiem
    jak podejść do tematu...

    Czy najpierw wymurować z cegły ściany, a potem obkładać to granitem, czy od
    razu murować z granitu? Chodzi mi o to, żeby nie zababrać granitu cementem i
    żeby całość gustownie wyglądała...

    Poradzicie coś?

    Pzdry,
    MW

  • 2. Data: 2010-07-01 15:55:26
    Od: "MK" <x...@o...eu>

    nim zaczniesz zastanow najpierw nad funkcjonalnoscia. grill a tym bardziej
    wedzarnia to nie sa klocki ktore postawisz i bedzie dzialac. Szczegolnie
    wedzarnia. Poczytaj najpierw na www.wedlinydomowe.pl/forum dzilake o
    wedzarniach. przeczytasz tam jakie ludzie mieli problemy i jak je
    rozwiazali. Zobaczysz ze czasem najlepszym rozwiazaniem bylo rozwalenie
    (czesci) budowli.
    No chyba ze to tylko tak na pokaz ....;)

  • 3. Data: 2010-07-01 17:23:56
    Od: "wolim" <n...@n...pl>

    Użytkownik "MK" <x...@o...eu> napisał

> [...]
    > (czesci) budowli.
    > No chyba ze to tylko tak na pokaz ....;)

    Nie przesadzaj. Pamiętam, jak jeszcze mój ojciec wędził na święta...
    wędzarnię miał ze starej metalowej beczki, do tego palenisko w wykopanym
    dole połączonez beczką tunelem podziemnym (rów przykryty blachą i przysypany
    ziemią). Żadnych termometrów i innych wynalazków. Wędzonki wisiały na kiju
    wspartym na bokach beczki - całość przykryta arkuszem blachy.

    A wędzenie to był cały rytuał zakrapiany morzem wódki :)

    Smak wędlin i kiełbasy pamiętam do dzisiaj :)

  • 4. Data: 2010-07-01 18:14:00
    Od: "MK" <x...@o...eu>

    > Nie przesadzaj.
    Widze ze nie widzisz roznicy. A to pierwszy blad ;)

> [...]
    > wędzarnię miał ze starej metalowej beczki, do tego palenisko w wykopanym
    > dole połączonez beczką tunelem podziemnym (rów przykryty blachą i
    no wlasnie. pamietaj ze scianka beczki to nie mur. 5 minut i jest ciepla i
    jest suchutka. Z murem nie pojdzie ci tak prosto ... a zima ...?
    pojawia sie skropliny, osiadze sadza. niby da sie zjesc bo przeciez to swoje
    wyroby ale czy z pryzjmnoscia?
    albo rybka nie uwedzi ci sie z sparzy i pospada z hakow ...

    > Żadnych termometrów i innych wynalazków.
    Wprawisz sie tez nie bedziesz potrzebowal ;)

    > Wędzonki wisiały na kiju wspartym na bokach beczki - całość przykryta
    arkuszem blachy.
    ja przykrywam workiem jutowym

    > A wędzenie to był cały rytuał zakrapiany morzem wódki :)
    Takie byly czasy. Ja wole wpierw uwedzic a potem deletkowac sie i mieskiem i
    gorzalka ;)

    > Smak wędlin i kiełbasy pamiętam do dzisiaj :)
    no ja nie musze pamietac. Robie swoje wedliny i te ktore sie wedzi, wedze w
    beczce od ok 6lat ;) Sam przymierzam sie do budowy wedzarni ale jak na
    razie beczka mi sie sprawdza znakomicie.
    Nie pisze by sie z Toba droczyc i chwalic. Pisze bardziej od strony
    praktycznej. Jesli chcesz miec pozniej przyjemnosc z jedzenia swoich
    wedlinek warto sie do tego przylozyc.
    I tak zrobisz jak chcesz ale czytajac grupe widze ze kaszany nie lubisz wiec
    przyloz sie troche ;)

  • 5. Data: 2010-07-01 18:21:18
    Temat: Re: Budowa grilla z ?upka granitowego - jak podej?ae do tematu?
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2010-06-30 23:00, wolim pisze:

    > Czy najpierw wymurowaae z ceg?y ?ciany, a potem obk?adaae to granitem, czy od
    > razu murowaae z granitu? Chodzi mi o to, ?eby nie zababraae granitu cementem i
    > ?eby ca?o?ae gustownie wygl?da?a...
    Ściany i obłozyć granitem.Pod wpływem wysokiej temperatury granit się będzie
    złuszczał.Tak jakby
    stale był poddawany płomieniowaniu..

  • 6. Data: 2010-07-02 16:37:29
    Od: "Pa pa5merf" <c...@w...pl>

    Órzytkownik "Rentier" napisał:
> [...]

    nie wiem jakie łupki masz na myśli, ale chyba najlepiej i najtaniej
    wymurujesz z granitowej kostki, fundament robisz betonowy, a na nim granit,z
    takiej kostki możesz każdy kształt zrobić, pięknie wygląda gril w kształcie
    koła:O)

  • 7. Data: 2010-07-12 07:23:06
    Od: Stefan <s...@c...wp.pl>

    http://www.chefpaul.net/PDFgs/Grill&Smoker.pdf