  • 1. Data: 2010-09-13 13:42:50
    Temat: Budynek gospodarczy na mieszkalny
    Od: RadekNet <w...@g...com>

    Witam!

    Kilkanascie lat temu ojciec postawil budynek, ktorego przeznaczeniem
    miala byc fukncja magazynowo-biurowa (budynek gospodarczy). Budynek
    stoi na tej samej dzialce co dom rodzicow, media podlaczone sa rowniez
    przez dom rodzicow.

    Poradzcie mi prosze jak teraz ugryzc sprawe, zeby przekwalifikowac ten
    budynek na mieszkalny? Zakladam, ze plan zagospodarowania
    przestrzennego lub decyzja (nie jestem pewniem czy jest plan) beda
    pozytywne.
    W sieci pisze, ze mam miec nowy projekt z zakresem zmian - ale w moim
    przypadku zmian zadnych nie bedzie (no, pozniej chcemy sciany
    poprzesuwac i do tego bedzie konstruktor i architekt, ale to pozniej)
    czyli dostarczam stary projekt i wnioskuje tylko o zgode na remont?

    Czy musze robic przylacze wody i pradu czy moge nadal kozystac z
    przylaczy pierwszego budynku?

    --
    Radoslaw Wrodarczyk

  • 2. Data: 2010-09-13 15:15:37
    Temat: Re: Budynek gospodarczy na mieszkalny
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RadekNet napisał:
> [...]
    > poprzesuwac i do tego bedzie konstruktor i architekt, ale to pozniej)
    > czyli dostarczam stary projekt i wnioskuje tylko o zgode na remont?

    Ma być projekt zmian. Jeśli nie zamierzasz wbić nawet gwoździa to i tak
    zmiany bedą - zmieni się charakter użytkowania pomieszczeń. W
    projekciemusi być przedstawiony stan istniejący (projekt pierwotny,
    dokumentacja powykonawcza i inwentaryzacja potwierdzająca że stan obecny
    zgodny jest z dokumentacja powykonawczą bądź dokumentująca wprowadzone w
    międzyczasie zmiany), rozpisanie nowego przeznaczenia pomieszczeń z
    wykazaniem że w stanie obecnym nadają sie do spełniania nowych funkcji.
    Projekt czysto papierowy, robota czysto papierowa ale raczej ci nie
    odpuszczą.

    > Czy musze robic przylacze wody i pradu czy moge nadal kozystac z
    > przylaczy pierwszego budynku?

    Wszystko zależy od uzgodnień z dysponentem dotychczasowych przyłączy.
    Jak wystarczą i możliwe jest wewnętrzne rozliczenie to nie musisz, jak
    nie wystarczą bądź potrzebujesz rozliczać się bezpośrednio z dostawcą to
    niestety troche pokombinować trzeba (choć nie sądze że koniecznie
    niezależne linie/rurociągi, za zgodą właściciela dotychczasowego
    przyłącza może się da odgałęzić linię do nowego przyłącza?). Pytaj
    wodociągi i energetykę - w energetyce usłyszysz że jakakolwiek zmiana z
    przyłączem wymaga wyniesienia układu rozliczeniowego w miejsce dostępne
    z zewnatrz budynku a najlepiej z zewnątrz nieruchomości, z tereny
    dostępnego publicznie.

    --
    Darek

  • 3. Data: 2010-09-13 16:00:29
    Od: RadekNet <r...@p...com.pl>

    W dniu 13.09.2010 17:15, "Dariusz K. Ładziak" pisze:

> [...]
    > wykazaniem że w stanie obecnym nadają sie do spełniania nowych funkcji.
    > Projekt czysto papierowy, robota czysto papierowa ale raczej ci nie

    Bardzo mi rozjasniles sprawe, dziekuje.
    Czyli chcac dobudowywac kotlownie i zmieniac sciany nosne lepiej zrobic
    projekt od razu na gotowo, bo inaczej to podowjna robota architekta?

> [...]
    > przyłączem wymaga wyniesienia układu rozliczeniowego w miejsce dostępne
    > z zewnatrz budynku a najlepiej z zewnątrz nieruchomości, z tereny

    Ok, to mam problem z glowy bo rodzice nie zglaszaja zastrzezen do
    uzywania ich przylaczy wody i pradu.

    To jeszcze jedna sprawa - czeka nas podzial dzialki, tak zeby kazdy
    budynek stal na swojej i mial swoj numer. Dzielic to przed zmiana
    przeznaczenia i ew ciagnieciem mediow czy to nieistotne? Pytam w
    kontekscie np. mapek. Wlasnosc dzialek nie ulegnie zmianie.

    --
    Radoslaw Wrodarczyk

  • 4. Data: 2010-09-13 16:58:28
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > przeznaczenia i ew ciagnieciem mediow czy to nieistotne? Pytam w
    > kontekscie np. mapek. Wlasnosc dzialek nie ulegnie zmianie.

    Pewnie tak, ale jak chcesz coś takiego zrobic, ze bierzesz prad i wode
    od sasiada - Twoi rodzice sa w tym wypadku sasiadem, to najlepiej wpisac
    to w ksiegach wieczystych, zeby taka sluzebnosc byla nie z ludzmi
    bedacymi obecnymi wlascicielami sasiedniej posesji, tylko niech to
    bedzie ponadczasowe - na zasadzie umocowania w KW, bo w przypadku, kiedy
    sie kiedys zmieni wlasciciel, a myslac zdroworozsadkowo, na pewno kiedys
    sie wreszcie zmieni, a Ty nie bedziesz mial uregulowanej tej sprawy, to
    nowy wlasciciel nagle odetnie Ci wode i powie, ze skonczyly sie dobre
    czasy, a Ty bedziesz mogl mu naskoczyc, bo z nim zadnej umowy nie masz.

    Proponuje: Zalatw sobie to - kilka stow jest znacznie mniej warte niz
    spokojny sen :-)

    pozdr
    robercik-us

  • 5. Data: 2010-09-13 17:01:14
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik RadekNet napisał:
    >Dzielic to przed zmiana
    > przeznaczenia i ew ciagnieciem mediow czy to nieistotne? Pytam w
    > kontekscie np. mapek. Wlasnosc dzialek nie ulegnie zmianie.

    Ja bym bezwzglednie podzielil - wtedy masz osobna nieruchomosc. Zajrzyj
    tylko do planu, czy da sie pidzielic na dzialki tej wielkosci :-)

  • 6. Data: 2010-09-13 17:24:22
    Od: RadekNet <r...@p...com.pl>

    W dniu 13.09.2010 18:58, robercik-us pisze:
> [...]
    > czasy, a Ty bedziesz mogl mu naskoczyc, bo z nim zadnej umowy nie masz.
    >
    > Proponuje: Zalatw sobie to - kilka stow jest znacznie mniej warte niz

    Docelowo chce miec swoje przylacza, ale na razie te kilka tysiecy
    zlotych wole wydac na solary lub np. nie musiec na ta kwote brac
    kredytu. W kazdym razie - dziekuje za rade.

    --
    Radek Wrodarczk

  • 7. Data: 2010-09-13 17:24:42
    Od: RadekNet <r...@p...com.pl>

    W dniu 13.09.2010 19:01, robercik-us pisze:

    > Ja bym bezwzglednie podzielil - wtedy masz osobna nieruchomosc. Zajrzyj
    > tylko do planu, czy da sie pidzielic na dzialki tej wielkosci :-)

    Ale Ty mowisz w kontekscie takim jak pisales o wodzie, prawda?
    Rodzinno-prawnym,,, Mnie w tym wypadku chodzi tylko o koszty, ktorych
    nie chcialbym ponosic podwojnie oraz wygode w zalatwianiu formalnosci i
    kosztach ponoszonych "teraz" (im bardziej moge cos odlozyc w czasie, tym
    wiecej gotowki mam na istotniejsze wydatki teraz).

    Wiec - dzielic dzialke teraz czy zrobic to pozniej?

    --
    Radek Wrodarczyk

  • 8. Data: 2010-09-13 18:19:33
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "RadekNet" <r...@p...com.pl> napisał w wiadomości

    > Wiec - dzielic dzialke teraz czy zrobic to pozniej?
    >
    > --

    Jeśli po podziale obie działki będą spełniały przepisy gminy odnośnie minimalnej
    powierzchni zabudowy itd. to lepiej podzielić już teraz i wystąpić o PnB na nową
    działkę. Jeśli nie to trzeba najpierw uzyskać PnB a potem sądownie znieść
    współwłasność (nie obowiązują wówczas przepisy gminy).

  • 9. Data: 2010-09-13 22:28:02
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]

    > przeznaczenia i ew ciagnieciem mediow czy to nieistotne? Pytam w
    > kontekscie np. mapek. Wlasnosc dzialek nie ulegnie zmianie.

    Podział działki - masz przed sobą co najmniej dwa kryteria miejscowe:

    - minimalna powierzchnia działki
    - minimalna szerokość działki wzdłuż drogi publicznej po odliczeniu
    drogi koniecznej (musi zostać wydzielona jako współwłasność...)

    Czasem prościej pozostać geodezyjnie i hipotecznie jako jedna działka a
    po prostu dla kolejnego budynku mieszkalnego załatwić numer zależny (z
    literka po cyfrach) - zresztą i tak niezależnego czysto cyfrowego numeru
    nie dostaniesz bo kolejny po twoich rodzicach ma sąsiad zza płota i nikt
    numeracji całej miejscowości nie poprzestawia na twoje potrzeby.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2010-09-13 22:35:22
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    > Docelowo chce miec swoje przylacza, ale na razie te kilka tysiecy
    > zlotych wole wydac na solary lub np. nie musiec na ta kwote brac
    > kredytu. W kazdym razie - dziekuje za rade.

    Docelowo chcesz, jak zrobisz na gębę to będzie póki jest, nigdy nie
    wiesz kto będzie następnym właścicielem wydzielonej działki po twoich
    rodzicach (przypadki chadzają po ludziach...). Jak będziesz miał to
    wpisane jako służebność w KW działki rodziców to ewentualny przyszły
    właściciel musi się z tą służebnością godzić albo ma do wyboru
    zafundować ci niezależne przyłącza. Ty zawsze możesz stwierdzić że
    dobrze ci tak jak jest.

    --
    Darek