  • 1. Data: 2010-09-13 10:04:56
    Temat: Problem z cisnieniem wody
    Od: "Hamster" <m...@o...pl>

    Witam,
    Od paru lat mieszkam w mieszkaniu na poddaszu czterokondygnacyjnego budynku
    z 2000 roku. Jak sie dowiedzialem od wlasciciela, od samego poczatku,
    cisnienie wody jest raczej niskie, nie wiem dlaczego, ale nie bylo to
    reklamowane u dewelopera, albo deweloper stwierdzil ze to jest normalne i
    wlasciciel przeszedl nad tym do porzadku dziennego. Pytalem sasiadow z tej
    samej klatki, z tej samej kondygnacji i dowiedzialem sie, ze u nich
    cisnienie jest wrecz za duze, nie odkrecaja nigdy kurkow calkowicie, u mnie
    ciezko jest wziac porzadny prysznic.
    Ktos poradzil mi, bym sprawdzil filtr na wejsciu do mieszkania, rozkrecil to
    znajomy, okazalo sie ze nie ma tam zadnych zanieczyszczen. We wspolnocie
    mieszkaniowej dowiedzialem sie, ze oni moga poprosic wodociagi o
    podniesienie cisnienia, no ale to troszke bez sensowne chyba, z racji tego
    ze u sasiadow jest OK. Jakie moga byc tego przyczyny? Czy ktos z Was moze
    jakis pomysl podrzucic??
    Pozdrawiam
    hamster

  • 2. Data: 2010-09-13 10:14:02
    Temat: Re: Problem z cisnieniem wody
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 13 Wrz, 12:04, "Hamster" <m...@o...pl> wrote:

    > ze u sasiadow jest OK. Jakie moga byc tego przyczyny? Czy ktos z Was moze
    > jakis pomysl podrzucic??

    A masz jakis plan / projekt instalacji wodociagowej ? Moze to poddasze
    pociagneli jakas cienka rurka. Skoro tak jest od poczatku to raczej
    nie bedzie to wina np. zapchania rury. Czy sasiedzi co mieszkaja obok
    maja doprowadzenie wody rurka o takiej samej srednicy, jak masz Ty ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2010-09-13 10:39:09
    Od: "Hamster" <m...@o...pl>

> [...]
    > nie bedzie to wina np. zapchania rury. Czy sasiedzi co mieszkaja obok
    > maja doprowadzenie wody rurka o takiej samej srednicy, jak masz Ty ?

    Planow niestety nie mam, sasiedzi akurat wyjechali, wiec musze zalatwic
    sobie klucze do skrzynki na korytarzu i zobaczyc wyprowadzenia z mieszkan,
    o ile sie nie myle, to powinien tam byc dostep przez jakies drzwiczki
    rewizyjne, porownam wiec rury.
    Ale mam takie pytanie, moze sie myle, ale chyba cisnienie bedzie mniej
    wiecej stale, czy to na pierwszym czy na czwartym pietrze, za to ilosc wody
    jaka sie wyleje z rury w jednostce czasu bedzie zalezec od jej srednicy??
    Czyli wydaje mi sie, ze cisnienie wody powinienem miec takie samo, tylko
    wolniej powinienem napelnic wanne niz sasiad, jesli on ma rure o wiekszym
    przekroju??
    Pozdr
    hamster

  • 4. Data: 2010-09-13 10:52:20
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 13 Wrz, 12:39, "Hamster" <m...@o...pl> wrote:

> [...]
    > sobie klucze do skrzynki na korytarzu i zobaczyc wyprowadzenia z mieszkan,
    > o ile sie nie myle, to powinien tam byc dostep przez jakies drzwiczki

    Tak zrob :) Kto wie jak oni Cie tam podpieli. To od poczatku mialo byc
    mieszkanie, czy taki bardziej stryszek (skoro jak pisales, to
    poddasze) ?

> [...]
    > wolniej powinienem napelnic wanne niz sasiad, jesli on ma rure o wiekszym

    Dokladnie - cisnienie bedzie takie same ale opory liniowe na cienkich
    rurkach wieksze, wiec i przeplyw mniejszy :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2010-09-13 11:33:28
    Od: "Hamster" <m...@o...pl>

> [...]
    >
    > Dokladnie - cisnienie bedzie takie same ale opory liniowe na cienkich
    > rurkach wieksze, wiec i przeplyw mniejszy :)

    OK, to w takim razie, dlaczego gdy ja otwieram kran na full, to woda sobie
    plynie leniwie, natomiast u sasiada otwarcie na dwie trzecie powoduje
    wyrywanie wlosow z glowy? Same opory liniowe by to powodowaly? Te rury to
    raczej nie sa kapilarne, przynajmniej jak patrze od strony mieszkania ;-)

  • 6. Data: 2010-09-13 12:25:09
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 13 Wrz, 13:33, "Hamster" <m...@o...pl> wrote:

> [...]
    > raczej nie sa kapilarne, przynajmniej jak patrze od strony mieszkania ;-)

    No pewnie, ze od srednicy rurki zalezy bardzo wiele :) Mialem przyklad
    u siebie - mam dwie mozliwosci napelnienia zbiornika 1000l (bufora).
    Jeden cienka rurka 16mm (pp), drugi tez pp ale 25mm. Roznica jest
    kolosalna (ze 2 x szybciej napelniam ta grubsza), mimo ze rurki maja
    ledwo po 3mb :) Zreszta - wez sobie weza do podlewania ogrodu 1/2' i
    potem 1', tej samej dlugosci - roznice widac golym okiem :) A masz
    taki efekt, ze pierwsze ulamki sekund po otwarciu kranu woda plynie z
    duzo wieksza predkoscia (takie male booom... i dalej juz leci
    leniwie) ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2010-09-13 14:56:48
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-09-13 13:33, Hamster pisze:
> [...]
    > raczej nie sa kapilarne, przynajmniej jak patrze od strony mieszkania ;-)

    Ciśnienie możesz łatwo sprawdzić manometrem podłączając go np. do zaworu
    do pralki lub innej wystającej ze ściany rury.

    A czy z tą wodą jest wszędzie tak samo kiepsko (tzn. pralka, spłuczka,
    prysznic, kran)? Bo może w kranie sitko masz zanieczyszczone i jak
    odkręcisz to będzie ok?

    M.

  • 8. Data: 2010-09-13 14:57:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Adam Szendzielorz napisał:

    > Dokladnie - cisnienie bedzie takie same ale opory liniowe na cienkich
    > rurkach wieksze, wiec i przeplyw mniejszy :)

    Jakie stałe? Cztery piętra to lekko licząc atmosfera różnicy ciśnienia!
    Powyżej szóstego piętra zazwyczaj daje się dodatkowy hydrofor - albo na
    szóstym piętrze (zwykły ale mieszkańcom hałasuje) albo gdzieś w
    podziemiach, czasem poza budynkami mieszkalnymi hydrofor wysokiego
    ciśnienia i osobną rurą podwyższonego ciśnienia podaje się wodę na
    wyższe kondygnacje. Parteru z tej rury się zasilić nie da - nawet jeśli
    instalacja wytrzymała by takie ciśnienie to ciężko byłoby z wody
    korzystać - raz widziałem jak pracuje instalacja zasilana pełnym
    możliwym ciśnieniem (czyli około 6 bar) - po odkręceniu krany w nogach
    wanny woda usiłowała wyskoczyć tej wanny przeciwnym końcem a prysznic w
    ręku trudno było utrzymać.

    Teraz zakładając że ma trzy atmosfery na parterze (nominał to 2.5 bar)
    to na czwartym pietrze ma cienkie dwie. Tu juz wystarczy większe
    dławienie, głupio zaplątana instalacja i większy pobór przez sąsiadów
    niżej żeby z wodą było cienko. Tyle że ja nie podejrzewam zbyt małych
    przekrojów a raczej jakiś błąd wykonania - zakleszczona na gięciu rura,
    mufka czy kolanko z narostem poodlewniczym (w instalacjach stalowych) -
    chłoporobotnicy najmowani przez, psia ich mać, deweloperów nie takie
    maniany potrafią odwalić.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2010-09-13 19:43:49
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 13-09-2010 o 12:04:56 Hamster <m...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > samej klatki, z tej samej kondygnacji i dowiedzialem sie, ze u nich
    > cisnienie jest wrecz za duze, nie odkrecaja nigdy kurkow calkowicie, u
    Popytaj właściciela gdzie ty jesteś właściwie podłączony, może jakiś
    reduktor jest po drodze, bo z twojego opisu wygląda jabyście byliu
    podłaczeni
    do dwóch różnych instalacji.
    Ciśnienie na piętrze powinno byc takie same jak to jest ta sama instalacja
    bo to są naczynia połączone. Jakby było za duże dławienie przepływu to
    szybkie
    otwarcie kurka powodowałoby wpier uderzenie wody a potem wyraźnie
    spadający strumień.
    A jeżeli tobie od początku wolno się leje to znaczy że gdzieś to ciśnienie
    jest zredukowane np: reduktorem. Albo jest jeszcze inne wyjaśnienie,
    sąsiedzi też mieli małe i sobie podłączyli dodatkowy hydroforek,
    ale by ci chyba o tym powiedzieli :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 10. Data: 2010-09-14 21:30:01
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Hamster" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Od paru lat mieszkam w mieszkaniu na poddaszu czterokondygnacyjnego
    > budynku z 2000 roku. Jak sie dowiedzialem od wlasciciela, od samego
    > poczatku, cisnienie wody jest raczej niskie,
    (...)
    . Jakie moga byc tego przyczyny? Czy ktos z Was moze
    > jakis pomysl podrzucic??
    > Pozdrawiam
    > hamster

    Zacznij najlepiej od początku. Albo nie. Od końca. Zresztą jak wolisz.
    Od początku:
    zdejmij wodomierz. Odkręć zawór przed wodomierzem i sprawdż wypływ wody.
    Jeżeli będzie płynąc leniwie, pod małym ciśnieniem to ocznacza niedrożność:
    - zaworu przed wodomierzem
    - rur doprowadzających (pionu, rozdzielacza)
    Co do rur, to zdarza się że rury stalowe ocynkowane mają bardzo zawężony
    przelot na skutek nieprawidłowej galwanizacji. Warstwa ocynku potrafi
    zaczopować w środku rurę.
    Jeżeli pion lub doprowadzenie do rury PP lub inne zgrzewane, to jakieś
    połączenie mogło być przegrzane (zbyt długo przytrzymane na zgrzewarce) co
    skutkuje zwężeniem jego średnicy.
    Mogą się też w rurach zdarzyć "prezenty" od instalatorów lub skutki błędów
    montażowych,np zaczopowanie szczeliwem)

    Jeżeli woda z zaworu przed wodomierzem wypływa normalnie to sprawdzić należy
    sam wodomierz i kolejne elementy instalacji

    Od końca:
    zdejmujesz baterię i /lub zaworki do których są podpięte baterie i
    sprawdzasz wypływ wody bezpośrednio z rur. Jeżeli wypływ jest OK to
    przyczyny należy szukac w bateriach bądź zaworkach.
    Możesz zresztą spokojnie zacząć od wykręcenia perlatorów. Brudny perlator
    powoduje efekt taki jakby nie było ciśnienia. Może całkowicie zablokować
    wypływ wody. Przy jakichkolwiek pracach instalacyjnych dobrze jest wypuścic
    "pierwszą wodę" ze zdjętym perlatorami.
    Oprócz perlatorów, sitka występują jeszcze na głowicach baterii
    jednouchwytowych, na uszczelkach baterii naściennych (tych uszczelkach pod
    nakrętkami przy ścianie) oraz w zaworkach odcinających wyposażonych w sitka
    filtrujące (tych małych zaworkach do których wężykami podpina się baterie)
    Zaworek z sitkiem można łatwo poznać - ma śrubę od przodu