  • 11. Data: 2010-12-27 20:15:57
    Temat: Re: C.O. - co gdy wszystkie zawory termostatyczne się zamkną, a pompka pracuje?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    wolim wrote:

    > O! Chyba o coś takiego mi chodzilo... Ale jak go zamontować? W karcie
    > tego produktu jest pokazana instalacja szeregowa (jednorurowa), a ja
    > mam instalację na rozdzielaczach... Czy wystarczy dać trójnik za pompą
    > i trójnik na powrocie i połączyć to rurą z wpiętym zaworem nadmiarowo-
    > przepustowym? Wtedy w przypadku wzrostu ciśnienia zawór się otworzy i
    > woda będzie krążyć w krótkim układzie piec->pompa->zawór->piec...

    dokładnie tak...

  • 12. Data: 2010-12-30 23:50:00
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik wolim napisał:
    [...]

    Porządnie zaprojektowana pompa cyrkulacyjna powinna być odporna na
    całkowite zadławienie. Oznacza to że z jednej strony musi mieć
    powierzchnię oddawania ciepła wystarczającą do oddania całego ciepła
    strat omowych i mechanicznych będących częścią (a w granicznym przypadku
    całością) mocy zasilania elektrycznego, z drugiej strony przy
    zadławieniu całkowitym powinna byc odporna na kawitację - czyli musi
    mieć wystarczający luz zapewniający przeciek zwrotny w obrębie pompy -
    obniża to co prawda jej sprawność (ale w zakresie maksymalnych spiętrzeń
    a pompa cyrkulacyjna pracuje na ogół w zakresie ciśnień minimalnych) ale
    daje gwarancję że pompy nie da się uszkodzić nie wsadzając przez wlot
    czy wylot śrubokręta.

    Czyli porządnie zaprojektowana pompa cyrkulacyjna w warunkach
    całkowitego zadławienia co najwyżej będzie ci marnowała energię
    elektryczną. Czyli kręciła po próżnicy - ale w tych warunkach zużyje
    może połowę mocy znamionowej. I tylko tym musisz się martwić.

    --
    Darek

  • 13. Data: 2010-12-31 09:34:40
    Od: mowczar <m...@u...poczta.onet.pl>

    On Fri, 31 Dec 2010 00:50:00 +0100, Dariusz K. Ładziak wrote:

> [...]
    > elektryczną. Czyli kręciła po próżnicy - ale w tych warunkach zużyje
    > może połowę mocy znamionowej. I tylko tym musisz się martwić.

    Nowoczesne porządne pompy w takiej sytuacji się wyłączają. Polecam pompę
    Grundfosa Alpha2. Modele Alpha2, które mają zastosowanie w domach
    jednorodzinnych przeważnie pobierają 5W energii kiedy nie ma przepływu
    przez układ c.o.
    U mnie w szczycie zapotrzebowania na czynnik grzewczy w c.o. (czyli
    maksymalnie otwarte zawory) taka pompa pobiera 12W.

  • 14. Data: 2011-01-01 16:40:16
    Od: "mkonst" <m...@g...pl>

    wolim wrote:
    > Czesto zdaza sie tak, ze wszystkie zawory termostatyczne w
    > kaloryferach oraz zawor RTL w podlogowce sie zamkna.

    Hydraulik montujący u mnie c.o. twierdził (i chyba instrukcja kotła mówi to
    samo) że co najmniej jeden grzejnik musi być bez zaworu.
    Mam w obu łazienkach grzejniki drabinkowe bez zaworów.
    --
    Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
    mkonst(malpa)et(kropka)put(kropka)poznan(kropka)pl

  • 15. Data: 2011-01-01 19:32:16
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik mkonst napisał:

    > Hydraulik montujący u mnie c.o. twierdził (i chyba instrukcja kotła mówi
    > to samo) że co najmniej jeden grzejnik musi być bez zaworu.
    > Mam w obu łazienkach grzejniki drabinkowe bez zaworów.

    I najlepiej żeby to był najdalszy z grzejników w instalacji - w
    instalacjach zaś silnie rozgałęzionych warto w każdej pętli dać na końcu
    grzejnik bez zaworu. Jeśli jednak wymagana jest w tym pomieszczeniu
    regulacja - można dać bypass grzejnika dławiony odpowiednio dobrana
    kryzą. Zapewnia to stałą cyrkulację i utrzymywanie temperatury w instalacji.
    O bypassie kota w ogóle nie ma co dyskutować - należy się jak psu buda.

    --
    Darek