  • 1. Data: 2010-12-26 09:53:55
    Temat: Histereza na kotle stalopalnym
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Pytanie do fachowców...

    Kocioł stałopalny z podajnikiem ślimakowym i palnikiem retortowym.
    Instalacja działająca na dwóch obiegach - otwarty, kotłowy i zamknięty,
    grzewczy.

    Zastanawiam się nad dwoma rzeczami.

    Jaką ustawić histerezę?

    Próbuję różnie, ale po moich doświadczeniach widzę, że lepiej układ
    pracuje z ustawioną dużą histerezą - 10 stopni.

    Wydaje mi się, że tak cała instalacja działa o wiele wydajniej, bo
    kocioł 25 kW od momentu wybudzenia ze stanu podtrzymania do osiągnięcia
    pełnej wydajności potrzebuje trochę czasu, a w sytuacji, kiedy histerezę
    miałem ustawioną na niewielkie wartości, to miałem wrażenie, że kocioł
    włączając się praktycznie co chwila więcej energii tracił na samo
    wznawianie pracy niż na faktyczne grzanie wody. Teraz - histeraza 10 stC
    - kocioł załącza się dużo rzadziej, ale za to pracuje pełną mocą przez
    te kilkanaście minut i bardziej racjonalnie wykorzystuje energię spalania.

    Czy moje dedukcje są słuszne? Temp zadana to 72 stC.

    Druga sprawa, to czas podawania - czy lepiej, żeby podajnik włączał się
    rzadziej, ale na dłużej, czy odwrotnie - często, ale na krótko. Tu znowu
    wydaje mi się częste podawanie - po dwie-trzy sekundy słuszniejsze.
    Przerwa to zależnie od jakości paliwa - przy dobrej jakości groszku mam
    ustawione 2 sek podawania, 12 sek przerwy. Węgiel jest spalany do
    szarego proszku i nie ma już niedopalonych bryłek węgla.

    Nie wiem tylko co na to sterownik i sam silnik...? Czy częste załączanie
    nie spowoduje jego nagłej awarii... w najmniej oczekiwanym momencie :-) ???

    Proszę o opinie znawców tematu automatycznych kotłów stałopalnych z
    podajnikiem.

    pozdrawiam świątecznie
    robercik-us

  • 2. Data: 2010-12-26 10:04:43
    Temat: Re: Histereza na kotle stalopalnym
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Czy moje dedukcje są słuszne?

    Tak.

    > Czy częste załączanie nie spowoduje jego nagłej awarii... w najmniej
    > oczekiwanym momencie :-) ???

    Największe obciążenia dla silników (zatem i podajnika jak i wenylatora) są w
    momencie rozruchu.
    Zatem częste załączanie i wyłączanie powoduje największe zużycie części
    zarówno elektrycznych jak i mechanicznych.

    Histereza natomiast musi być tak dobrana, aby nie powodowała zbyt dużych
    wahań temperatury w pomieszczeniach, ponieważ skoki temperatury wody w
    ukłądzie grzewczym CO są zakłóceniami zaburzającymi pracę wszelkich
    regulatoró i sterowników temperatur (zawory termostatyczne, regulatory
    pokojowe itd.). Dlatego też wartość histerezy jest kompromisem pomiędzy
    częstotliwością załaczeń, a wielkością zaburzeń regulacji i zazwyczaj
    ustawiana jest w przedziale od 2 do 5 stC.

  • 3. Data: 2010-12-26 10:16:29
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Plumpi napisał:
> [...]
    > częstotliwością załaczeń, a wielkością zaburzeń regulacji i zazwyczaj
    > ustawiana jest w przedziale od 2 do 5 stC.

    Hmmm... No to w takim razie nie ma problemu, bo grzejniki mam trochę
    przewymiarowane, a podłogówka jest i tak osobno sterowana zaworem 3d.

    Czy mam na kotle 75 stC, czy 58, to dla temperatury w pomieszczeniach
    nie ma żadnego znaczenia, bo i tak zawory termostatyczne regulują
    temperaturą w grzejnikach. Innej automatyki nie mam :-)).

    Zatem skoro nie ma to praktycznego wpływu na temperaturę w
    pomieszczeniach, to histereza jak największa :-))) w zakresie zdrowego
    rozsądku i zawsze powyżej 58 stC...

    Co do podajnika... Rozumiem, że podawanie częste choć dość elegancko
    brzmi podczas pracy, może spowodować szybsze zużycie wałka, czy
    kondensatora w silniku...

    Ok.

    Dzięki za odpowiedź :-)

    pozdr.