  • 1. Data: 2010-09-27 19:04:11
    Temat: Cyrkulacja ciepłego powietrza w kominku ile i jak?
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Stanąłem przed dylematem przekroju otworów nawiewowych zimnego powietrza do ogrzania
    (nie do spalania)
    Chcę,żeby nawiew był szczelinowy, wzdłuż cokołu i zastanawiam sie jak wyliczyć
    minimalny przekrój
    nawiewu.
    Kominek ma 7kW.
    Jakieś sugestie?
    R.

  • 2. Data: 2010-09-28 08:46:50
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-09-2010 o 21:04:11 Rentier <f...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > do ogrzania (nie do spalania)
    > Chcę,żeby nawiew był szczelinowy, wzdłuż cokołu i zastanawiam sie jak

    To proste :) wpierw trzeba przyjąć jakieś założenia.
    Na 1kw mocy potrzeba 10m3/godz, pokój jak będzie miał
    powiedzmy 30m2 to dla 2,6m wysokości daje 78m3 a liczymy wymianę
    na godzinę czyli to będzie 78+30=108~110m3/godz = 0,031m3/sek
    Dając szczelinę powiedzmy 1m dług, 5cm wys=0.05m2 uzyskamy
    0,6m/sek strumien co jest dość rosądne. Nie powinno sie przekraczać
    2m/sek bo zaczyna szumieć, akurat przy grawitacyjnym przepływie to nie
    grozi ale mniejszy przepływ to i opory mniejsze.
    Wypadkowy przepływ będzie trochę mniejszy bo dochodzą jeszcze opory trudne
    do oszacowania.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2010-09-28 17:57:23
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2010-09-28 10:46, janusz_kk1 pisze:

    > To proste :)
    Taaa, dla rachmistrzów;-)
    Pokój 50mkw,razy wysokość to 125m3
    Moc kominka 7kW
    Projektowana szczelina to 0,042m2
    Proszę o wzór do podstawienia danych...

  • 4. Data: 2010-10-04 20:05:45
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Cóż, sam znalazłem,może innym się przyda. Oto cytat ze Sparthermu:

    stosujemy w kominku otwory wentylacyjne do przepływu powietrza na dole wlotowe, na
    górze wylotowe,
    zachowując również niezbędne odległości od wkładu do zabudowy. Gwarantuje to nam
    funkcjonowanie
    powietrza jako czynnika chłodzącego i jednocześnie daje nam ciepłe medium do
    ogrzewania pomieszczeń
    (około 60 cm2 wolnej powierzchni wlotowej na 1kW mocy urządzenia).