  • 61. Data: 2016-06-06 14:48:45
    Temat: Re: Czy kombinować z chłodzeniem podłogówki?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-06 o 11:27, Adam Sz. pisze:

    > Ale co tu tlumaczyc? Wentylacja dziala jak jest roznica cisnien, a ta
    > zalezy przede wszystkim od temperatury. Czyli w rurze musialoby byc powietrze
    > cieplejsze niz to na zewnatrz. A w rurze z GWC powietrze bedzie mialo
    > temp. ok. 10-12stC, na zewnatrz od wiosny do jesieni jest chyba zawsze
    > wyzsza temperatura, wiec czynnik przeplywac nie bedzie.
    > pozdr.

    Widzę, że nie czujesz tematu, dlatego postaram się wytłumaczyć to Tobie
    jak "Abel krowie na granicy"

    Mamy rurę zakopaną w ziemi. W tej rurze znajduje się powietrze
    atmosferyczne o temperaturze ok. 10 stopni Celsjusza.

    Ale rura ta jest połączona dalej z płaszczem otulającym budynek lub
    skierowana do wnętrza budynku, a następnie z jakimś kanałem kominowym.

    Powietrze znajdujące się w płaszczu/pomieszczeniach oraz kanale
    kominowym nie ma takiej samej temperatury jak odcinek zakopany w ziemi,
    lecz dużo wyższą temperaturę, ponieważ powietrze w tym płaszczu nagrzewa
    się. Nagrzewa się ciepłem z wnętrza budynku lub z przegrody dzielącej
    ten płaszcz z otoczeniem oraz promieniowaniem, które dostaje się do
    wnętrza poprzez promieniowanie.

    Podobnie też się dzieje z powietrzem znajdującym się w kominie, na który
    padają bezpośrednio promienie słońca. Komin potrafi być całkiem gorący.

    Samo powietrze w atmosferze nie nagrzewa się tak mocno od promieniowania
    słonecznego jak powierzchnie znajdujące się w budynku. Stąd też to
    słuszne stwierdzenie Kogutka "Taki zwykly termometr umieszczony na
    zewnątrz nie mierzy temperatury powietrza. Pokazuje temperaturę
    czujnika.", bo tak naprawdę to czujnik mierzy temperaturę własnej
    obudowy, a nie otaczającego go powietrza. Obudowy, która nagrzewana jest
    promieniami słońca bezpośrednimi lub pośrednimi (odbitymi) od innych
    powierzchni.

    Powietrze, które styka się z takimi nagrzanymi powierzchniami także się
    nagrzewa. Nagrzewając się zwiększa swoją objętość, a tym samym maleje
    jego wyporność i na skutek tego unosi się do góry. Łatwo jest
    zaobserwować to zjawisko, kiedy świeci słońce. Patrząc pod odpowiednim
    kątem na tą nagrzaną powierzchnię zauważymy, że ta powierzchnia faluje,
    gdyż przy tej powierzchni odbywa się burzliwy ruch konwekcyjny mas
    powietrza o różnych temperaturach, a kąt załamania światła jest inny dla
    mas powietrza o różnych temperaturach. Dzięki temu efektowi powstaje
    fatamorgana, czyli złudzenie optyczne.

    Ale nie o fatamorganę nam chodzi.

    Chodzi o to, że to powietrze w płaszczu/wnętrzu budynku oraz przewodzie
    kominowym będzie miało temperaturę wyższą niż powietrze w otoczeniu.
    Powietrze to nagrzewa się dzięki kontaktowi z cieplejszymi ścianami oraz
    mocno nagrzanym kominem wentylacyjnym. Siłą rzeczy to nagrzane powietrze
    traci wyporność i unosi się do góry. W GWC tworzy się podciśnienie,
    które powoduje zasysanie kolejnych mas powietrza.

    Tu nie mam żadnych wątpliwości czy będzie w tym przypadku działać
    grawitacja. Pytaniem jest tylko czy działanie grawitacyjne będzie
    wystarczająco wydajne, aby utrzymać odpowiednio niską temperaturę
    wewnątrz budynku.

  • 62. Data: 2016-06-06 15:05:42
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 14:48:36 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Chodzi o to, że to powietrze w płaszczu/wnętrzu budynku oraz przewodzie
    > kominowym będzie miało temperaturę wyższą niż powietrze w otoczeniu.

    Pozwol ze pomine Twoj wywod i zostawie ten kawalek bo jest nader ciekawy :)

    Czyli rozumiem, ze chcesz *cieplejszym powietrzem w kanele* chlodzic
    pomieszczenie? :)) Wyjasnij to zjawisko bo moim zdaniem zeby cos schlodzic
    to trzeba dysponowac czynnikiem o nizszej temperaturze, a nie wyzszej.

    Wyjasnij jeszcze jak widzisz fizycznie wyprowadzenie tych kilkudziesieciu
    rur nad dach - chcialbys zbudowac kilkadziesiat kominow ?:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 63. Data: 2016-06-06 15:10:09
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-06-06 o 12:16, Adam Sz. pisze:

    > Wentylacja oczywiscie nie dziala - powietrze leci od okna do okna. Moglbys
    > wtedy w ogole nie miec kratek i tez by "dzialala".

    Ahaaaa. To dlatego kratki podlegaja regularnemu myciu.

    > Przy czym takie "dzialanie"
    > to dla mnie niedzialanie - wentylacja jest potrzebna przede wszystkim w
    > wilgotnych lazienkach :-)

    Gdzie obowiazkowo jest kratka.

    Pozdro.. TK

  • 64. Data: 2016-06-06 15:12:36
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 15:10:11 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Gdzie obowiazkowo jest kratka.

    Ktora w lato nie dziala :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 65. Data: 2016-06-06 15:14:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    O grawitacje bym sie nie martwil. Spelniony jest warunek roznicy temperatur. Martwil
    bym sie czy wydajnosc zrodla zimna bedzie wystarczajaca.

  • 66. Data: 2016-06-06 15:17:03
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-06-06 o 15:12, Adam Sz. pisze:

    > Ktora w lato nie dziala :-)

    Przez co ulega zasyfieniu od strony pomieszczenia.

    Wlasnie dla tego nie chce mi sie komentowac Waszych fantazji o fizyce
    zaczytanej w googlu. I chyba lepiej zakonczyc te dyskusje, bo jak moja
    wentylacja przeczyta co tu wypisujecie to naprawde przestanie dzialac.

    Pozdro.. TK

  • 67. Data: 2016-06-06 15:33:53
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 15:17:06 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    > zaczytanej w googlu. I chyba lepiej zakonczyc te dyskusje, bo jak moja
    > wentylacja przeczyta co tu wypisujecie to naprawde przestanie dzialac.

    OK sprecyzujmy - jak na zewnatrz temp. spada ponizej tej w pomieszczeniu - to
    ma szanse slabo zadzialac. Takie warunki dzialania to jak dla mnie brak
    wentylacji, bo co z tego ze dziala 5h w ciagu doby w nocy, kiedy jest
    najmniej potrzebna:-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 68. Data: 2016-06-06 15:47:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-06 o 14:14, Adam Sz. pisze:

    > A jednak zdarza sie to nader czesto :-)
    >
    > https://www.google.pl/?ion=1&espv=2#q=ciag%20wsteczn

    Ale wtedy jednym kanałem wywiewa, a drugim nawiewa, kiedy dom jest zbyt
    szczelny i nie ma napływu świeżego powietrza innymi drogami.

  • 69. Data: 2016-06-06 15:57:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-06-06 o 15:05, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > pomieszczenie? :)) Wyjasnij to zjawisko bo moim zdaniem zeby cos schlodzic
    > to trzeba dysponowac czynnikiem o nizszej temperaturze, a nie wyzszej.

    Skąd się bierze według Ciebie to cieplejsze powietrze w kanale?

    No właśnie stąd, że się nagrzało, bo odebrało ciepło z pomieszczenia.

    > Wyjasnij jeszcze jak widzisz fizycznie wyprowadzenie tych kilkudziesieciu
    > rur nad dach - chcialbys zbudowac kilkadziesiat kominow ?:)
    > pozdr.

    Nie kilkadziesiąt, ale kilka milionów. A co, jak już idziemy w takie
    idiotyczne stwierdzenia to poszalejmy jeszcze?
    Żadne kilkadziesiąt, ale tyle ile jest kanałów wentylacyjnych w domu.
    Masz ich kilkadziesiąt? Czy też kilka?
    Po co więc ta demagogia?

  • 70. Data: 2016-06-06 16:00:03
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 15:56:57 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Skąd się bierze według Ciebie to cieplejsze powietrze w kanale?
    > No właśnie stąd, że się nagrzało, bo odebrało ciepło z pomieszczenia.

    Wtedy temperatury sie conajwyzej wyrownaja. I zadnego przeplywu nie bedzie,
    bo roznica temperatur bedzie wynosila zero :)

> [...]
    > idiotyczne stwierdzenia to poszalejmy jeszcze?
    > Żadne kilkadziesiąt, ale tyle ile jest kanałów wentylacyjnych w domu.

    Czekaj no - przeciez chyba mowimy w dalszym ciagu o chlodzeniu scian
    zewnetrznych GWC? Od tego sie zaczelo wszystko - ja twierdze, ze lepsze
    bedzie wykorzystanie PEXa i napedzanie tego pompka, Ty stwierdziles, ze
    lepiej wentylowac to powietrznie - stworzyc w scianach kanaly.

    No jak dla mnie zeby cala przegrode schlodzic to trzeba wiele kanalow, a nie
    jeden :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.