  • 11. Data: 2009-03-02 09:45:13
    Temat: Re: Dodatkowy kociol, jak?
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    news:gog794$sn2$1@news.interia.pl...

    > Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Tak, tylko boje sie jak to bedzie jak na kotle zrobi sie nie chcacy np. 90
    > stopni, a w domu w wiekszosci podlogowka.
    >
    > Pozdro.. TK

    To daj sobie jakąś fawirę albo duży grzejnik żeliwny - zawsze trochę ciepła
    wyemituje. Dodatkowo jakiś termometr z alarmem. Może być też jakiś bufor z
    zimną wodą dopięty przez mieszacz i termostat do obiegu kotła na paliwo
    stałe ale to już przestaje byc "po najniższych kosztach". Można jeszcze
    zrobić tak aby wymiennik odcinać od obiegu CO i przełączać go tylko na
    bufor, można jeszcze dać zawory które będą pilnować podłogówki lub w razie
    alarmu z termometru odciąć rozdzielacze od podłogówki aby gorąca woda
    wyhulała się tylko przez grzejniki. Wszystko to można sterować ręcznie lub
    automatycznie.
    --
    Jackare

  • 12. Data: 2009-03-02 10:26:11
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości news:gog2v5
    > Tylko drobny szczegol - pierwszy kociol jest gazowy, mozna wiec
    > przypuszczac, ze to instalacja zamknieta. A do takiej nie mozna
    > bezposrednio podlaczyc kotla na paliwo stale.

    Zamontować naczynie wyrównawcze z zaworem po drodze w najwyższym punkcie.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 13. Data: 2009-03-02 15:48:23
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Zamontować naczynie wyrównawcze z zaworem po drodze w najwyższym punkcie.

    Jak to sobie wyobrazasz?
    Niestety musi byc wymiennik i instalacja otwarta po stronie kotla na
    paliwo stale, co pociaga takze dodatkowa pompe.
    No i jak wyniklo z dalszej dyskusji skoro podlogowka to dodatkowo
    mieszacz z automatyka, ktory zabezpieczy podlogowke przez zbyt goraca woda.

  • 14. Data: 2009-03-02 15:52:29
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > od podłogówki aby gorąca woda wyhulała się tylko przez grzejniki.
    > Wszystko to można sterować ręcznie lub automatycznie.

    Mozna jeszcze splunac przez lewe ramie i tanczyc nago przy pelni ksiezyca :)
    A z bardziej naukowych metod to mieszacz do podlogowki, ktory na wyjsciu
    daje mniej wiecej stala temperature wody poprzez zmieszanie wody z
    powrotu z goraca woda z kotla. Tu koszt zaden, bo mieszacz i tak
    powinienes przy podlogowce miec. A to, ze ci sie zagotuje woda po
    stronie kotla na paliwo stale to nic, w koncu po to jest tam instalacja
    otwarta, zeby nic sie nie stalo. Sa tez jakies systemy, ktore spuszczaja
    wtedy goraca wode do kanalizacji i wlewaja zimna z sieci wodociagowej.

  • 15. Data: 2009-03-02 16:00:04
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > No i jak wyniklo z dalszej dyskusji skoro podlogowka to dodatkowo mieszacz
    > z automatyka, ktory zabezpieczy podlogowke przez zbyt goraca woda.

    Cały czas myślałem o kaloryferach. :-)

  • 16. Data: 2009-03-02 16:48:03
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > stalo. Sa tez jakies systemy, ktore spuszczaja wtedy goraca wode do
    > kanalizacji i wlewaja zimna z sieci wodociagowej.

    Nie no mieszacz jest, bo sa i grzejniki. Nie wiele, ale jednak. Jak pisze
    Jackare mozna wiele, ale to nie bedzie po najnizszych kosztach, bo je sie
    tylko tego gotowania w kotle mimo wszystko. Sposob na dopuszczenie wody z
    sieci jest dosc ciekawy, ale jak wszystko swoje wady ma, a jedna z nich jest
    agresywnosc tej wody, no i kamien kotlowy. Ale nic za darmo, decyzje jakas
    trzeba podjac.
    W kazdym razie dzieki wszystkim za cenne uwagi.

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2009-03-02 17:05:07
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > trzeba podjac.
    > W kazdym razie dzieki wszystkim za cenne uwagi.

    Przy obiegu otwartym woda i tak jest agresywna. Bo tu nie chodzi o sama
    wode, tylko rozpuszczony w niej tlen, a tego nie unikniesz bo... masz
    uklad otwarty. Tyle, ze to tylko maly obwod jest przy kotle na paliwo stale.

  • 18. Data: 2009-03-03 06:06:28
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

> [...]
    > jakas trzeba podjac.
    > W kazdym razie dzieki wszystkim za cenne uwagi.

    Zagotowanie wody jest niebezpieczne przede wszystkim dla kotła. Jeżeli to
    stary kocioł, tym bardziej trzeba uważać i go "poznać" paląc w nim stopniowo
    i obserwując wskazania termometru. Nagłe dopuszczenie z wodociągu zimnej
    wody też może być niebezpieczne, szczególnie jeżeli ta woda pójdzie
    bezpośrednio na kocioł. Trzeba tu sobie opanować technikę szybkiego
    opróżnienia paleniska bo to jest najlepszy sposób na uniknięcie wszelkich
    nieszczęść. Sprawę wody załatwi zbiornik wyrównawczy. Wodę w instalacji
    zamkniętej trudno będzie zagotować bo: instalacja zamknięta pracuje pod
    ciśnieniem i z racji tego temperatura wrzenia wody będzie wyższa, woda stale
    krąży no i grzanie odbywa się przez wymiennik- więc ze stratami, woda sama w
    sobie jest bardzo dobrym czynnikiem stabilizującym temperaturę, dlatego
    m.in. lutowanie instalacji napełnionej wodą nie ma szans. Reasumując: poznać
    kocioł i jego charakterystykę, zaopatrzyć się w narzędzia i wypracować
    metodę szybkiego opróżnienia paleniska (wygarniaki, metalowa taczka).
    Powtarzam opróżnienia a nie broń boże gaszenia wodą, bo efekt będzie taki
    sam jakby płaszcz kotła pęknął, czyli nastąpi wybuch. Wstępnie opróżnione
    palenisko można przysypać piaskiem ale nie polecam tego jeżeli kocioł ma
    jakąkolwiek mechanikę (przesuwny rusz itp), poza tym piasek może się topić i
    zaszklić elementy pieca czy rusztu. W każdym razie i tak będzie lepszy
    (bezpieczniejszy) niż woda :)
    --
    Jackare

  • 19. Data: 2009-03-03 14:16:39
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > i obserwując wskazania termometru. Nagłe dopuszczenie z wodociągu zimnej
    > wody też może być niebezpieczne, szczególnie jeżeli ta woda pójdzie
    > bezpośrednio na kocioł. Trzeba tu sobie opanować technikę szybkiego

    Dlatego w systemach zabezpieczeń obowiazkowo daje się reduktor i przepływ
    jest mały. Np. dla odebrania 20kW potrzebujemy zaledwie 1/16 l/sek