  • 1. Data: 2022-08-20 21:54:00
    Temat: ELEKTRYKA peszel kabel naped bramy
    Od: Majka <k...@g...com>

    Witam, pytanie:
    mam już peszel w ziemi. Czas przeciągnąć kabel, póki peszel jest prosty, niebawem
    końce zostaną dogięte (po trzy zakręty) i zakopane - wtedy przeciągnięcie kabla
    będzie już trudniejsze.

    I teraz pytanie o kabel:
    JAKI?

    Przeznaczenie: kabel do obsługi przyszłego napędu bramy.
    Co wprowadzić do rury elektro/peszla?
    3x2,5 czy może 3x1,5 wystarczy?
    Jeśli ten kabel będzie w peszlu pod ziemią, to musi być YKY czy mogę go zastąpić
    innym - jakim? Zwykłym podtynkowym 3x15/3x2,5? Plecionką?
    Czy w ogóle dobrze kombinuję: napęd/silnik do bramy potrzebuje tylko kabla 230V
    prawda?

    i drugie pytanie, już może mniej ważne: jeśli w tym peszlu będzie równocześnie
    skrętka do kamery, to będzie to miało wpływ na obraz/sygnał z kamerki?

    Napęd bramy chciałabym mieć w przyszłości, peszel już wkopany na prostym odcinku -
    proszę poradźcie.
    Majka

  • 2. Data: 2022-08-21 02:40:30
    Temat: Re: ELEKTRYKA peszel kabel naped bramy
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2022-08-20 o 21:54, Majka pisze:
    > mam już peszel w ziemi. Czas przeciągnąć kabel, póki peszel jest prosty, niebawem
    końce zostaną dogięte (po trzy zakręty) i zakopane - wtedy przeciągnięcie kabla
    będzie już trudniejsze.

    Ja bym dodał jeszcze 1 skrętkę do sterowania bramy i ew. domofonu.
    Pilota do bramy może skopiować początkujący amator elektronik, warto
    kupić coś ze zmiennym kodem i podłążczyć do przewodu sterującego
    otwieraniem/zamykaniem. A ten przewód warto miec w domu, by móc otworzyć
    bramę też przyciskiem. Zawsze lepiej mieć dodatkowy niewykorzystany
    kabel, niż wygłaszać monologi po łacinie, że się teraz nie da czegoś
    zrobić. Kable UTP do prowadzenia pod ziemią są żelowane.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2022-08-21 09:21:55
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2022 o 21:54 Majka <k...@g...com> pisze:

> [...]
    >
    > I teraz pytanie o kabel:
    > JAKI?
    >
    > Przeznaczenie: kabel do obsługi przyszłego napędu bramy.

    Jaka długość peszla?

  • 4. Data: 2022-08-21 09:35:00
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

> [...]

    > niebawem końce zostaną dogięte (po trzy zakręty) i zakopane - wtedy
    > przeciągnięcie kabla będzie już trudniejsze.

    To skoro "później" peszel będzie niedrożny to po co go dajesz?
    Kabel w ziemi ma lepiej bez peszla. W peszlu będzie po pewnym czasie woda.
    YKY nie boi się ziemi, która polesza odprowadzanie ciepła.
    Jeśli już koniecznie ma być peszel to DVR.
    Ja u siebie na 21m mam 2 x 3 x 2.5 YKY (do bramy i do gniazda do kosiarki
    na słupie) i dodatkowo 2 x UTP kat.6 żelowany. Co sobie nie wymyślisz to
    taki zestaw wystarczy. Teraz videofony mają zazwyczaj cyfrową komunikację
    z centralą - po skrętce.

    TG

  • 5. Data: 2022-08-21 10:25:06
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Ja u siebie na 21m mam 2 x 3 x 2.5 YKY (do bramy i do gniazda do
    > kosiarki na słupie) i dodatkowo 2 x UTP kat.6 żelowany. Co sobie nie
    > wymyślisz to taki zestaw wystarczy.
    3x2,5 ma obciążalność 18,5 A co daje możliwość obciążenia mocą 12,5 kW
    na 3 fazach albo 4,2 kW na jednej. Co Wy tam chcecie otwierać? Bramy
    pałacu Buckingham? Ja mam przewód 7x0,75 (taki akurat miałem 30 lat
    temu). Teraz dołożyłbym jeszcze 2 x skrętkę.
    Jacek

  • 6. Data: 2022-08-21 10:29:47
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2022 o 10:25 Jacek <k...@a...com> pisze:

> [...]
    > pałacu Buckingham? Ja mam przewód 7x0,75 (taki akurat miałem 30 lat
    > temu). Teraz dołożyłbym jeszcze 2 x skrętkę.

    Jakie masz zabezpieczenie na tym 7 x 0,75? - jakiej jest długości?

    TG

  • 7. Data: 2022-08-21 10:36:02
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

> [...]
    > pałacu Buckingham? Ja mam przewód 7x0,75 (taki akurat miałem 30 lat
    > temu). Teraz dołożyłbym jeszcze 2 x skrętkę.

    Nice w instrukcji do mojego napędu zaleca 3 x 1,5mm2 do 30 m długości i 3
    x 2,5mm2 powyżej 30m.
    U mnie od ściany budynku do słupka jest 21m, ale kabel jest dłuższy bo od
    napędu do rozdzielni mam 41m
    Dodatkowo do gniazda na słupku podpinam kosiarkę 1,8kw gdy koszę przed
    bramą.

    TG

  • 8. Data: 2022-08-21 10:46:50
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Jakie masz zabezpieczenie na tym 7 x 0,75? - jakiej jest długości?
    Zabezpieczenie ma 16 A i nie pamiętam, aby kiedykolwiek zadziałało.
    Napęd ma własne zabezpieczenie topikowe.
    Kabel razem z zakrętami ma nie więcej, niż 25 metrów.
    Jacek

  • 9. Data: 2022-08-21 10:58:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2022 o 10:46 Jacek <k...@a...com> pisze:

    > Zabezpieczenie ma 16 A i nie pamiętam, aby kiedykolwiek zadziałało.
    > Napęd ma własne zabezpieczenie topikowe.
    > Kabel razem z zakrętami ma nie więcej, niż 25 metrów.
    > Jacek

    Te 16A to dla pojedynczej żyły - 3 x 0,75 czy masz zgrupowane po 2 żyły?
    Jak dla pojedynczej to to zabezpieczenie na takiej długości nigdy Ci nie
    zadziała, za duża impedancja pętli zwarcia.
    Dla przekroju 0,75 przy 25m maksymalny prąd to niecałe 10A. Zabezpieczenie
    powinno być 6A.

    TG

  • 10. Data: 2022-08-21 14:32:15
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Te 16A to dla pojedynczej żyły - 3 x 0,75 czy masz zgrupowane po 2 żyły?
    > Jak dla pojedynczej to to zabezpieczenie na takiej długości nigdy Ci nie
    > zadziała, za duża impedancja pętli zwarcia.
    Helukabel podaje rezystancję pojedynczej żyły 0,75 mm kw = około 25 omów
    na kilometr, to dlaczego miałoby nie zadziałać? Przy 50 Hz impedancja
    będzie taka sama, jak rezystancja.
    Jacek