  • 1. Data: 2022-08-22 13:51:17
    Temat: Że jak woda kapie, to lepiej
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Proszę o weryfikację:
    Facet od klimatyzacji gadał jednej osobie w rodzinie (przed potencjalną
    instalacją splita), że jeżeli poprowadzi wodę ze skroplin z jednostki
    wewnętrznej tak, że ta woda skapuje na radiator jednostki zewnętrzenj, to
    "bardzo" poprawia to skuteczność (wydajność?) całego układu klimatyzacji.

    Mnie się wydaje, że gdyby był stały natrysk mgiełki wodnej, to może tak.
    Czy taka kropelka raz na jakiś czas daje przeliczalny efekt?

    Mówimy o splicie ok. 3,5kW mocy chłodzenia.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2022-08-22 14:22:29
    Temat: Re: Że jak woda kapie, to lepiej
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam prossi o weryfikację:

> [...]
    > Czy taka kropelka raz na jakiś czas daje przeliczalny efekt?
    >
    > Mówimy o splicie ok. 3,5kW mocy chłodzenia.

    Energia parowania jednego grama wody to trochę ponad 2 kJ. To znaczy odbiera
    ciepło wytworzone przez jakieś pół sekundy pracy urządzenia. Efekt daje się
    przeliczyć łatwo, ale słowo "bardzo" podlega już swobodnej interpretacji.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2022-08-22 14:25:45
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 22.08.2022 o 13:51, Adam pisze:
> [...]
    >
    > Mnie się wydaje, że gdyby był stały natrysk mgiełki wodnej, to może tak.
    > Czy taka kropelka raz na jakiś czas daje przeliczalny efekt?

    jednostka i tak jest narażona na deszcz, odparowanie wody kosztuje sporo energii
    cieplnej,
    więc jak daje gwarancję na swoje rozwiązanie (czyt. nie jest sprzeczne z zaleceniami
    producenta) to czemu nie

    ale ja się nie znam ;)

  • 4. Data: 2022-08-22 14:48:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/08/2022 13:51, Adam wrote:
    > wewnętrznej tak, że ta woda skapuje na radiator jednostki zewnętrzenj, to
    > "bardzo" poprawia to skuteczność (wydajność?) całego układu klimatyzacji.

    "Amerykańskie" jednostki wbudowywane w okna, mają to często w
    standardzie - wiatrak chlapie na radiator zewnętrzny skroplinami. Pewnie
    nie daje za wiele, ale skoro to łatwo zrobić, to zrobili.

    Był filmik m.n. o tym na Technology Connections, ale nie znalazłem od
    ręki akurat tego fragmentu.

  • 5. Data: 2022-08-22 15:59:27
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 22 August 2022 at 14:48:20 UTC+2, heby wrote:
> [...]
    > nie daje za wiele, ale skoro to łatwo zrobić, to zrobili.
    >
    > Był filmik m.n. o tym na Technology Connections, ale nie znalazłem od

    bełkot
    para wodna się skrapla na części zimnej
    i jest to woda brudna, zanieczyszczona jonami metali, w której rozwijaja się bakterie
    Legionelizy, wywołujące
    smiertelne zapalenie płuc./

    Po to są te rynienki aby tę zakażoną wodę odprowadzic do utylizacji, poza budynek

    Legioneliza to smiwertelna choroba płuc wywołaną klimatyzacją, także w samochodzie.

    Tutaj czytać

    Choroba legionistów (inaczej legioneloza lub legionelloza) - to ciężka zakaźna
    choroba dróg oddechowych wywołana zakażeniem Gram-ujemną bakterią Legionella
    pneumophila. Po raz pierwszy bakteria ta została wyizolowana podczas epidemii
    zachorowań, która miała miejsce w 1976 r. w Filadelfii, w trakcie zjazdu weteranów
    wojennych w hotelu Bellevue Stratford Hotel.

    Gorączka Pontiac jest inną, łagodną postacią zakażenia, która przebiega jako
    grypopodobna choroba, bez zapalenia płuc i z tendencją do samoistnego ustępowania. Po
    raz pierwszy rozpoznano ją w 1968 r. w budynku departamentu zdrowia w Pontiac w
    stanie Michigan w USA.
    Spis treści

    1 Zachorowania w Filadelfii w 1976 r.[1]
    2 Epidemiologia
    3 Objawy chorobowe
    4 Diagnostyka
    5 Leczenie
    6 Rokowanie
    7 Przypisy

    Zachorowania w Filadelfii w 1976 r.[1]

    W lipcu 1976 r. w Bellevue-Stratford Hotel w Filadelfii odbywał się zjazd
    amerykańskiej organizacji kombatanckiej American Legion. Już dwa dni od jej
    rozpoczęcia jeden z uczestników zachorował na ciężkie zapalenie płuc. Liczba osób,
    które zachorowały, różni się w zależności od źródeł, ale przyjmuje się, że ogółem
    zachorowało 221 z czego 34 osoby zmarły (29 uczestników i 5 z obsługi hotelu).

    Dochodzenie przeprowadzone przez ośrodek CDC z Atlanty ostatecznie 18 stycznia 1977
    r. dowiodło, że to bakteria Legionella pneumophila jest odpowiedzialna za te
    zachorowania.

    Do rozwoju bakterii doszło w hotelowym systemie klimatyzacji.
    Epidemiologia

    Do zakażenia się bakteriami Legionella dochodzi poprzez wdychanie wodnego aerozolu.
    Bakteria staje się groźna dla życia i zdrowia wyłącznie, gdy dostanie się do układu
    oddechowego w postaci mieszaniny wodno-powietrznej. Źródłem zakażenia może być np.
    prysznic, klimatyzacja lub wieża chłodnicza. Wypicie wody, w której znajdują się
    bakterie nie stanowi zagrożenia[3].
    Objawy chorobowe

    okres inkubacji 2 - 10 dni
    gorączka, dreszcze
    uczucie osłabienia, złe samopoczucie, senność
    jadłowstręt
    bóle głowy i bóle mięśniowe
    objawy ze strony układu pokarmowego:
    biegunka w około 50% przypadków
    nudności i wymioty w 10 - 20%
    kaszel suchy, w późniejszym okresie wilgotny
    ból w klatce piersiowej o charakterze opłucnowym
    krwioplucie
    bradykardia u ponad 60% chorych oraz obniżenie ciśnienia tętniczego krwi
    hiponatremia, hipofosfatemia, podwyższenie poziomu transaminaz
    objawy neurologiczne:
    splątanie
    dezorientacja
    otępienie
    bezsenność
    halucynacje
    drgawki

    Diagnostyka

    test immunofluoroscencyjny plwociny i krwi
    hodowla bakterii z plwociny i krwi
    badanie radioimmunologiczne moczu
    reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR)
    badanie RTG klatki piersiowej - brak charakterystycznego obrazu radiologicznego,
    często powoduje plamiste, zlewające się zacienienia, w 50% przebiegające z
    pojawieniem się wysięku w opłucnej. Cechą charakterystyczną jest też późne, nawet
    kilka miesięcy po zachorowaniu, ustępowanie zmian radiologicznych
    bronchoskopia

    Leczenie

    Podstawą leczenia jest stosowanie antybiotyków. Antybiotyki z wyboru: azytromycyna,
    klarytromycyna, ciprofloksacyna.
    W trakcie leczenia należy wyrównać współistniejące zaburzenia wodno-elektrolitowe.
    Rokowanie
    Śmiertelność wynosi od 10% u osób prawidłowo leczonych, bez współistniejących
    zaburzeń odporności, do 80% u osób nieleczonych bądź ze współistniejącymi
    zaburzeniami odporności.

  • 6. Data: 2022-08-22 16:00:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-08-22 o 14:25, m4rkiz pisze:

> [...]
    > energii cieplnej, więc jak daje gwarancję na swoje rozwiązanie (czyt.
    > nie jest sprzeczne z zaleceniami producenta) to czemu nie

    Chodzi o to, że jak instalator miałby zrobić wersję z kapiącą na agregat
    wodą, to ten agregat musiałby wisieć na ścianie na wysokości pierwszego
    piętra.
    Czyli trudny (czytaj: droższy) montaż i później utrudniony dostęp z drabiny.
    Natomiast, jak wodę puścimy luzem, a zewnętrzną jednostkę damy za
    winklem, to jednostka będzie wisieć obok drzwi balkonowych, na ścianie
    balkonowej, nie będzie przeszkadzać i dostęp będzie w każdej chwili.

    Tak więc chyba powiem, aby zlecili montaż jednostki zewnętrznej trochę
    dalej, ale w lepszym serwisowo miejscu, a wodę poprowadzi się osobno.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2022-08-22 16:19:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/08/2022 15:59, a a wrote:
    > Po to są te rynienki aby tę zakażoną wodę odprowadzic do utylizacji, poza budynek

    I dokładnie to robią. Przy okazji rozpryskując ją po radiatorze
    *zewnętrznym* za pomocą wentylatora.

  • 8. Data: 2022-08-22 16:35:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/08/2022 14:48, heby wrote:
    > Był filmik m.n. o tym na Technology Connections, ale nie znalazłem od
    > ręki akurat tego fragmentu.

    Znalazłem.

    https://youtu.be/2horH-IeurA?t=822

  • 9. Data: 2022-08-22 16:52:51
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 22 August 2022 at 16:19:12 UTC+2, heby wrote:
    > I dokładnie to robią. Przy okazji rozpryskując ją po radiatorze
    > *zewnętrznym* za pomocą wentylatora.
    Ale producent zakazuje takich praktyk
    bo to tworzy się trujacy aerozol zawierający bakterie legionelizy
    wywołujące smiertelna choroba pluc.

    Kto tak robi może zostac oskarzony o terroryzm i świadome doprowadzenie do śmierci
    mieszkańców
    którzy będa wdychali zatruty aerozol

    Jak mogą tacy idioci istniec w czasach zarazy covidowej
    gdy wiadomo że 10% zarażonych na legionelizę umiera

    czyli 100 razy więcej niż na covida

  • 10. Data: 2022-08-22 17:00:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/08/2022 16:52, a a wrote:
    > Ale producent zakazuje takich praktyk

    Producent dokładnie tak konstruuje zaokienny, amerykański klimatyzator.
    Stosowny link w sąsiednim poście.

    Znowu będziesz walić pusta głową w mur faktów?