  • 41. Data: 2013-01-01 12:41:47
    Temat: Re: Ekonimicznew palenie ekogorszkiem.
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > Przeciez już zatrudniłem i efekty widać :) jak ze wszystkim, jak sam
    > nie zrobisz, zawsze wylądujesz w dupie.

    > Myśle że masz kłopot ze śledzeniem tego wątku. Mowa była o tym czy 40
    > stopni wystarczy do zasilania grzenika. No więc u mnie nie wystarczy
    > bo grzejniki są lekko ciepłe. Co najwyżej mozna na nich majtki suszyć
    > (i to długo) a nie grzać pokój.

    w kwestii formalnej podłogówka ma niższą temperaturę i też grzeje :)

    odpowiednio duży grzejnik mający 40 stopni też ogrzeje pomieszczenie.

    Grzejniki masz przecież dobrany dla jakiś parametrów instalacji grzewczej,
    więc zastosuje sie z temperaturą zasilania do wymaganej temperatury
    obliczeniowej dla danej temperatury zewnętrznej z której to wynika
    zapotrzebowanie na ciepło dla obiektu.

    ktoś to przeca liczył choćby w sposób przybliżony.

    > Bardziej mnie martwi co legionella żre w zbiorniku. Przeciez nie żywi
    > się samym H2O.

    legionella nic nie żre tylko się może rozwijać i zakazić osoby używające
    wody.

  • 42. Data: 2013-01-01 14:32:42
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Jesli automatyka tego
    > nie robi, musisz tylko ustawic moc tak, zeby temp. powrotu byla wyzsza od
    > temp. granicznej zagrozenia korozja.

    A jaka to jest temperatura i na czym proces polega?
    Rury stalowe, stalowocynkowe są zagrożone korozją niezależnie od
    temperatury.
    Wg mojej wiedzy temperatura przyspiesza procesy chemiczne, w tym i
    korozyjne.

    Są środki które zapobiegają temu, np. chromiany (nazwy handlowe mogą być
    różne) o ile pamiętam to 1,5kg/100l kranówki. Takiej instalacji się nie
    opróżnia bo roztwór chromianu działa konserwująco. Utrzymywanie stałej
    minimalnej temp. wody w instalacji jest na pewno droższe.

    To co mi wiadomo to to, że w wyższej temperaturze (>50st.C) obecne w
    niektórych typach wody dolewanej do instalacji CO wodorowęglany wapnia i
    magnezu (rozpuszczalne) przechodzą w węglany (nierozpuszczalne) których
    osady zatykają rury instalacji.
    Są środki które i temu zapobiegają (np. chelaminy). Stosowane już
    powszechnie w kotłownictwie a zatem preparat nie powinien być drogi.

    Jak ktoś chce to może sobie przygotować wodę do instalacji CO uzdatnioną
    (odwapnioną) na wymieniaczu jonowym (zaprzyjaźniona kotłownia) i zabezpieczy
    antykorozyjnie chromianem.
    Źródło: książki S. Sękowskiego.
    pzdr

  • 43. Data: 2013-01-01 15:22:33
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    http://www.instalator.pl/index.php?option=com_conten
    t&view=article&id=4667%3Akotly-weglowe-wodne-krytycz
    ne-temperatury&lang=pl

    > durny artykuł jak rzadko - szanowny pan doktor inżynier najpierw długo i
    > wnikliwie analizuje problem punktu rosy a następnie rozbrajająco stwierdza
    > "Każdy użytkownik musi w tym przypadku podjąć własną decyzję i sam ponieść
    > jej konsekwencje". To po jaki grzyb to pisze. Bo taki szary użytkownik
    piece
    > własnie od doktora inżyniera spodziewałby sie informacji technicznej
    > brzmiącej nieco inaczej niż "róbta co chceta".
    > b.

    I to straszenie trójtlenkiem siarki i kwasem siarkowym.
    Jeśli już, to dwutlenek siarki SO2 i kwas siarkawy lub wg nowej nomenklatury
    kwas siarkowy IV.
    Do kondensacji wilgoci ze spalin może dochodzić przy rozpalaniu pieca albo w
    sezonie kiedy temperatura na zewnątrz jest taka, ze w zasadzie każda
    temperatura "na piecu" jest za wysoka (takie przepalanie na zimne noce).
    A już na pewno problem jest umiejscowiony nie w piecu tylko w kominie.
    Zaradzić temu można przez wykonanie przewodu kominowego z odpowiednim
    kwasoodpornym wykończeniem i pieca ze stali kotłowej która jest odporniejsza
    na korozję.

    Węgiel wyjeżdżając z kopalni ma certyfikat kaloryczności i analizę na
    zawartość siarki.
    Widziałem takie kwity wg których zawartość S wynosiła od poniżej 1% do nawet
    kilku (~3)..
    Od tego zależy kwalifikacja węgla do określonego gatunku.
    Im bliżej klienta końcowego tym kwitów mniej a węgiel gatunkowo zyskuje.
    A zapytać sprzedawcę o zawartość siarki w sprzedawanym węglu to jak puścić
    bąka w salonie.

    PS
    Jakoś w tym wątku nikt nie pisał o temperaturze spalin na wylocie z pieca
    przy 40, 45, 50, >50 st. w instalacji.

    A to jest wyjaśnienie dlaczego paliwo tak szybko znika.

  • 44. Data: 2013-01-01 15:53:44
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 1 Jan 2013 14:32:42 +0100, Grzegorz napisał(a):

    > A jaka to jest temperatura i na czym proces polega?
    > Rury stalowe, stalowocynkowe są zagrożone korozją niezależnie od
    >temperatury.

    Ale tu chodzi o korozje plaszcza/zespolu wodnego w wyniku skraplania sie
    wody ze spalin na jego zewnetrznych powierzchniach. Woda + kwasne produkty
    spalania przezeraja plaszcz od zewnatrz...

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 45. Data: 2013-01-01 17:36:35
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Użytkownik "Grzegorz"

    > PS
    > Jakoś w tym wątku nikt nie pisał o temperaturze spalin na wylocie z pieca
    > przy 40, 45, 50, >50 st. w instalacji.
    > A to jest wyjaśnienie dlaczego paliwo tak szybko znika.

    Szybko to sprawa względna. Worek ekogroszku (25 kg) na dobę to około 1 kg
    węgla na godzinę. A jeden kg węgla to dosłownie garstka.

  • 46. Data: 2013-01-01 20:38:25
    Od: "d...@d...pl" <r...@g...com>

    witam

    ja mam 140m2 plus garaz i pomieszczenie gospodarcze 20 m2 + zasobnik CWU 200l - piec
    mam 17kw Krzaczka, ocieplenie 12cm

    mi idzie 2 worki sredniego ekogroszku - 1tona - 880 zł pod warszawa - na chalupe i
    nie kapuje jak to jest:

    jeden zuzywa 6,5 na sezon i jest dobrze
    drugi 20kg na dobe- wyjdzie na sezon ze 4 tony i jest za duzo

    nie uwazam ze idzie mi duzo ekogroszku a temperatura na piecu 50-55 stopni , retorta
    + palnik 2 generacji (akurat to byl sensowny wydatek), wegla raczej z popiolem nie
    wysypuje

    to w koncu ile powinno mi isc na dobe tego ekogroszku?

    dzieki
    rt

  • 47. Data: 2013-01-02 01:16:45
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

> [...]
    > wody ze spalin na jego zewnetrznych powierzchniach. Woda + kwasne produkty
    > spalania przezeraja plaszcz od zewnatrz...

    Ok,
    Ale to z temperaturą wody wewnątrz tego płaszcza jest powiązane tak sobie.
    To moim zdaniem raczej o temp spalin chodzi.
    w/k

  • 48. Data: 2013-01-02 08:02:11
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Witam
[...]

    Pewien wpływ na żużycie opału może mieć ilość powietrza do ogrzania. Jak
    wyglada wietrzenie w domu i tych pomieszczeniach gospodarczych i garażu?

  • 49. Data: 2013-01-02 09:04:41
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 2 Jan 2013 01:16:45 +0100, Grzegorz napisał(a):

    > Ok,
    > Ale to z temperaturą wody wewnątrz tego płaszcza jest powiązane tak sobie.
    > To moim zdaniem raczej o temp spalin chodzi.
    > w/k

    A jednak nie. Strumien spalin da sie schlodzic tak, ze nastapi szkodliwa
    kondenscja.

    Pomysl, jak to zjawisko wykorzystuje sie w kotlach gazowych-kondensacyjnych
    z z.k.s.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 50. Data: 2013-01-02 10:17:54
    Od: "AT" <Trade!@wp.plw>

    > Jeśli masz grzejniki to przy 60 stopni u Ciebie szło 60 stopni na
    grzejniki
    > więc co sie dziwić że spalanie było większe niż przy 45 stopniach jak w
    > tym przypadku szło na grzejniki 45 stopni ?
    >
    > Tyle że jak masz zawór czterodrożny to też mógłbyś ustawić temp. na
    > grzejnikach 45 stopni mimo że na piecu bylo by 60 stopni ...

    czy oby na pewno?
    Grzejnik pracuje moze większa mocą, ale przecież temperatura zostaje w domu,
    a skoro
    ma termostat, to po prostu się zamknie wcześniej niz jak miałby w obiegu
    wodę 45stopni, pokoju nie przegrzewa przecież i gdzie miałby być te straty?
    Co innego jak by pokoje się przegrzewały, ale tak się nie dzieje to
    stratabyla by zyskiem wyzszej temperatury.

    Ja u siebie nie mam zaworu 4d , na kotle trzymam temp 65 -70stopni
    i tak wyregulowane mam wszystko, ze na powrocie mam ok 55stopni wszystkie
    rury mam dobrze docieplone (ale rozdzielnie podłogówki mam z wyzszej polki
    rotamery mieszacz termostaty pompka itp z firmy Tece)
    przy powierzchni 260m2 zuzywam ok 3T na sezon dom dosyc dobrze ocieplony i
    dopilnowany przy budowie. z tego 90m to pownica ale tez ogrzewana na
    19stopni srednio reszta 22stopnie.

    Chciałem zakładać zawór 4d, ale nie widzę sensu bo co więcej on mi da? w
    bojlerze wode i tak trzymam na 65stopni, mam wszędzie podłogówki i wszędzie
    grzejniki
    obie instalacje chodzą cały czas, podłogi na minimum , grzejnikami steruję
    temperatura w domu i to sprawdza się dobrze mimo braku
    zaworu 4d, nie wykluczam, ze moze kiedyś do zainstaluję ale narazienie widzę
    sensu.

    pozdrawiam