  • 81. Data: 2009-07-16 21:31:19
    Temat: Re: Elektrycy
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message
    news:h3nfs0$gaq$1@inews.gazeta.pl...

    > To o czym myśli Kiki, moim zdaniem jest totalną bzdurą. Oczywiście chodzi
    > mi o coroczne egzaminy dla fachowców budowlanych. Dlatego piszę, ze jestem
    > przeciwny egzaminowaniu, ale nie jestem przeciwny egzaminom, które się
    > zdaje raz i są one poświadczeniem zdobycia określonych kwalifikacji.
    > Resztą niech już się zajmie rynek, zwłaszcza, że w usługach pracuje się na
    > zasadzie poleceń, przynajmniej w budownictwie.

    I ja się z tym zgodzę. Niech zdadzą choćby raz ale taki solidny egzamin,
    wszechstronny. Do tego bym dodał może nawet egzamin praktyczny.
    Ale też bym wprowadził coś takiego jak możliwość opiniowania wykonawców.
    Żeby w razie zbyt wielu skarg odbierać im prawo wykonywania zawodu.

  • 82. Data: 2009-07-16 22:00:43
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik Jacek "Plumpi" napisał:

> [...]
    > zjawiska zachodzące w elektryczności mają swoje odniesienie w hydraulice
    > i ktoś kto pozna dziedzinę elektryki o wiele łatwiej jest mu poznmać
    > zjawiska zachodzące w hydralice i vice versa.
    > Oto proste zestawienie:
    >
    > Napięcie -> Ciśnienie
    > Prąd -> Prędkość przepływu
    > Róznica potencjałów -> Różnica poziomów
    > Oporność -> Opory przepływu
    > Pojemność elektryczna -> Objętość naczyń
    > Przewody elektryczne - Przewody hydrauliczne
    > Żródło SEM -> Pompa
    > Łącznik elektryczny -> Zawór
    > Dioda -> Zawór zwrotny (jednokierunkowy).

    Widzisz, znałem kiedyś wykładowcę, serio giganta jeśli chodzi o fizykę
    prądu, który za stwierdzenie, że prąd płynie potrafił wywalić za drzwi.
    Wtedy było to dla mnie śmieszne i niezrozumiałe, dopiero jak
    rzeczywiście pouczyłem się o prądzie przyznałem chłopu rację. Stąd może
    takie hydrauliczne skrzywienie.

    > Konkrety proszę. Gdzie widzisz u mnie powierzchowność ?

    Cyt: "W porównaniu do hydraulików, którzy są tylko i wyłącznie
    hydraulikami czy elektryków, którzy są tylko elektrykami, ja znam
    podstawy, których oni nigdy nie poznali i nigdy nie poznają. "

    Skąd wiesz, że nie poznali i czemu odmawiasz im prawa do rozwoju
    twierdząc, że nigdy nie poznają ?

    > Weź też pod uwagę, że większość userów tej grupy to osoby, które
    > zasadniczo nie znają się na prądzie czy hydraulice, a grupa budowlana
    > nie jest grupą techniczną, dlatego też pisząc o takich czy innych
    > sprawach technicznych, staram się używać takiego języka, zeby każdy mnie
    > zrozumiał.
    > Jednak widzę, ze im wyższe wykształcenie i im więcej fakultetyów mają co
    > niektórzy, tym mniej rozumieją o czym piszą inni. Nie bierz od razu tego
    > do siebie :D
    E tam.

    > O! Jak widać studencik z urażoną dumą :D

    Raczej nie, akurat w moim przypadku jest tak, że studiowałem bo lubiłem
    studiować / uczyć się / poznawać zupełnie odległe od siebie dziedziny
    wiedzy / poznawać nowych ludzi itp. Mało to w Polsce popularne, ale
    studia traktuje jako hobby, sposób spędzania wolnego czasu.
    I nie ja napisałem (cyt. wyżej,), że ktoś nie zgłębi tajemnej wiedzy
    dostępnej tylko mnie.
    Przy okazji mała dygresja. Dochodzę do wniosku, że coraz więcej młodych
    ludzi coraz mniej umie. Mnie się to rzuciło w oczy w przypadku
    matematyki (którą b. lubię) / fizyki i chemii. Nie wiem czy to wina
    szkół, nauczycieli czy promieniowania kosmicznego. Po prostu wstyd.

    > Nie. Ja mam prawie ćwierć wieku nauki i praktyki za sobą.
    > Po studiach to Ty musisz jeszcze sporo się dokształcić, bo teoria to nie
    > wszystko.

    Powiedzmy, że mam kilkanaście lat pracy w swoim zawodzie.

    pzdr.
    rafał

  • 83. Data: 2009-07-17 15:39:33
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Pooh" <n...@n...pooh.priv.pl> napisał w wiadomości
    > To jak najbardziej popieram. Zastanawiałem się tylko ile jest takich
    > czajników-potworów.
    > 2,2kW to 9,6A więc przewody przewodami a bezpiecznik 16A wywali jak dwa
    > takie włączysz na raz.

    U mnie nie wywala 16A przy 4kW. Po kilku - kilkunastu minutach wybija przy
    podłączeniu 5-5,5 kW

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 84. Data: 2009-07-17 15:45:30
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Napięcie -> Ciśnienie
    > Prąd -> Prędkość przepływu

    Raczej średnica strumienia wody (ilość przepływającej wody), a nie prędkość
    bo prędkość prądu jest stała.
    Chociaż moc = ciśnienie x strumień (ilość wody)
    Wynik będzie ten sam przy podstawieniu jako prąd prędkości albo średnicy
    strumienia.

> [...]
    > Żródło SEM -> Pompa
    > Łącznik elektryczny -> Zawór
    > Dioda -> Zawór zwrotny (jednokierunkowy).

    Tranzystor - zawór małego strumienia wody sterujący zaworem dużego
    strumienia wody.
    Układ scalony - ???

  • 85. Data: 2009-07-17 16:37:19
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "rrr." <d...@w...or> napisał w wiadomości

> [...]
    > podstawy, których oni nigdy nie poznali i nigdy nie poznają. "
    >
    > Skąd wiesz, że nie poznali i czemu odmawiasz im prawa do rozwoju

    Bo był warunek, że są albo hydraulikami i tylko hydraulikami, albo są
    elektrykami i tylko elektrykami.
    Podkreślam jeszcze raz. W obecnej dobie technicyzacji budownictwa zacierają
    się ślady pomiędzy elektryką, automatyką, informatyką i hydrauliką. Teraz,
    zeby móc być dobrym fachowcem w branży instalacyjnej trzeba znać wszystkie
    rodzaje instalacji.

    Dam ci przykład. Dzwoni klient do serwisu kotłów. Proszę przyjechać bo coś
    dziwnego dzieje się z kotłem, bo włącza się ciągle awaria i kocioł się
    wyłącza, chyba coś nie tak jest ze sterownikiem. Jadę, sprawdzam sterownik,
    jest wszystko OK. Małe śledztwo i okazuje się, że panowie hydraulicy
    spierniczyli nieco instalację podłączając CWU w taki sposób, ze po prostu
    się zapowietrza. Dopóki pompka szła na pełnych obrotach, kręcąc zarówno CO
    jak i CWU było wszystko OK, ale jakimś trafem dostało się powietrze, a
    klient chciał przyoszczędzić na energii elektrycznej i przełączył pompkję na
    minimum obrotów i CWU przestało grzać. Było to już w okresie ciepłym to
    wyłączyli CO i grzali tylko CWU. W chwili, kiedy zapowietrzało się CWU
    kocioł się przegrzewał, włączała się blokada.
    Odniosłem walizkę z narzędziami elektrycznymi i elektronicznymi do samochodu
    i przyniosłem walizkę z narzędziami hydraulicznymi. Spuszczenie wody,
    wstawienie trójnika oraz dodatkowego odpowetrznika i ponowne napełnienie
    wodą, odpowietrzenie grzejn ików oraz odpalenie kotła zajęło mi raptem 30
    minut. Klienci zapłacili tylko raz za przyjazd i raz za drobną usługę.
    Gdybym się nie znał na hydraulice, musieli by wzywać dodatkowo hydraulika.

    Ogólnie rzecz biorąc specjalizacja na zasadzie to jest hydraulik i on robi
    tylko i wyłącznie hydraulikę, a to jest elektryk i on robi tylko i wyłącznie
    elektrykę, a to jest automatyk i on zna się na automatyce i programowaniu
    przestaje mieć sens zarówno ekonomiczny dla klienta jak i organizacyjny dla
    firm. Jeden człowiek jest w stanie zdiagnozować całość, postawić szybką i
    prawidłową diagnozę i doprowadzić do szybkiego usunięcia awarii oszczędzając
    klientowi i czasu i pieniędzy.

> [...]
    > wiedzy / poznawać nowych ludzi itp. Mało to w Polsce popularne, ale studia
    > traktuje jako hobby, sposób spędzania wolnego czasu.

    Powiem Ci, że ja całe życie zajmuję się tym co lubię. Lubię elektronikę,
    automatykę, mechanikę, elektykę i wszystko co związane z techniką. Stąd też
    kształciłem się w tych kierunkach i też takie wykonywałem zawody oraz
    działalności gospodarcze.
    Niestety poza hobby muszę tu w Polsce jeszcze zarobić na swoje utrzymanie i
    swojej rodziny, a jak tu jest chyba sam wiesz.

    > I nie ja napisałem (cyt. wyżej,), że ktoś nie zgłębi tajemnej wiedzy
    > dostępnej tylko mnie.

    Oj, tego to już nie napisałem, że wiedzy "dostępnej" tylko dla mnie.
    Napisałem, że posiadam wiedzę, której nie posiadają i posiadać nie będą
    ludzie, któzy będą myśleli tylko i wyłącznie o bardzo wąskich
    specjalizacjach.

> [...]
    > (którą b. lubię) / fizyki i chemii. Nie wiem czy to wina szkół,
    > nauczycieli czy promieniowania kosmicznego. Po prostu wstyd.

    No niestety to prawda. Większość młodych ludzi ma wielkie aspiracje jeżeli
    chodzi o "branie" wynagrodzenia i warunki jakie się im stwarza, a niestety
    nie idzie to w parze z wiedzą i umiejętnościami.

    > Powiedzmy, że mam kilkanaście lat pracy w swoim zawodzie.

    Ale chyba nie zaprzeczysz, że tak naprawdę dopiero praktyka pozwala zostać
    fachowcem, a sama teoria to stanowczo za mało ?

    Na koniec dodam, że obecnie zbudować dobry i oszczędny system ogrzewania to
    trzeba dysponować wiedzą nie tylko z zakresu hydrauliki, ale także i z
    elektryki, elektroniki, automatyki oraz informatyki. Po prostu skończyły się
    już czasy zwykłych hydraulików, bo idąc na robotę hydrauliczną trzeba umieć
    powiązać wiele systemów zasilania, sterowania, pomiarowych, a nawet
    informatycznych (programowanie sterowników kotłów czy automatyki w oparciu o
    sterowniki PLC oraz regulatory proporcjonalne). Tu hydraulicy, którzy są
    tylko i wyłącznie hydraulikami już nie dają sobie rady.

    Podobnie z resztą jest z mechanikami samochodowymi, któzy obecnie muszą być
    mechanikami, elektrykami, elektronikami i informatykami. Dokładnie tak samo
    się dzieje w instalacjach.
    I włąśnie w takim sensie były moje wywody, ze wiem to, czego nie wiedzą
    inni, którzy myślą jeszcze starymi kategoriami, ponieważ ja mam świetne
    przygotowanie z tych wszystkich dziedzin i nie ma dla mnie rzeczy
    niemożliwych.

  • 86. Data: 2009-07-17 16:40:57
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <c...@v...ts> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ale też bym wprowadził coś takiego jak możliwość opiniowania wykonawców.
    > Żeby w razie zbyt wielu skarg odbierać im prawo wykonywania zawodu.

    Kiki, włąśnie teraz dokładnie tak jest, tyle, ze wielu ludzi porywających
    się na daną dziedzinę po prostu nawet nie wie, ze musi uzyskać uprawnienia.
    Pracują na tzw. "wariackich papierach" :)
    Problewm leży w inwestorach, którzy nawet nie sprawdzają kto do nich zawitał
    i czy ma czy też nie ma uprawnień, szkoły czy choćby papieró czeladniczych
    lub mistrzowskich.
    Choć powiem Ci, zę znam wielu ludzi, którzy nie mają wykształcenia ani
    certyfikatów, a robotę robią perfekcyjnie.

  • 87. Data: 2009-07-17 18:39:14
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Jan Werbiński wrote:
    > Układ scalony - ???

    Miejski zaklad wodociagow i kanalizacji ;)

    Wieslaw

  • 88. Data: 2009-07-17 18:50:44
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Wwieslaw" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Miejski zaklad wodociagow i kanalizacji ;)

    To chyba raczej bedzie jakaś hybryda ;)

  • 89. Data: 2009-07-18 08:45:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    rrr. wrote:

    > Tak, ale na poziomie szkoły podstawowej, może średniej. To tak jakby
    > mówić, że ogień jest czerwony. Jeśli rzeczywiście uczyłeś się o
    > prądzie powinieneś wiedzieć więcej o jego naturze.

    wybacz ale jedak ty sie mylisz, analogie są bardzo głębokie a nie tylko
    powierzchowne.

  • 90. Data: 2009-07-18 08:47:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kiki wrote:
> [...]
    > praktyczny. Ale też bym wprowadził coś takiego jak możliwość opiniowania
    > wykonawców. Żeby w razie zbyt wielu skarg odbierać im prawo

    a czemu nie egzaminy opcjonalne. Czy inwestorzy są zbyt głupi aby wybierac
    tych wykonawców co mają stosowne certyfikaty?