  • 1. Data: 2009-07-14 16:19:46
    Temat: Przepięciówka i rozdzielenie PE od N
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Przyłącze trójfazowe napowietrzne, zabezpieczenie 3x25A, dalej idą 4
    przewody do licznika i tutaj zaczynamy przeróbkę na instalację
    pięcioprzewodową.

    Mam przepięciówkę B+C poczwórną, ale o ile dobrze rozumiem, to czwarty moduł
    będzie niewykorzystany?

    N doprowadzone z elektrowni podłączam do głównej listwy wyrównawczej pod
    licznikiem.
    Do tej samej listwy podłączam też:
    N idące dalej do odbiorników,
    przewodem 25mm Cu świeżo wbity w ziemię uziom (niepodłączony do
    nieistniejącej instalacji odgromowej),
    jak i pachnący nowością przewód PE idący do odbiorników,
    trzy moduły przepięciówki, która z drugiej strony podłączona będzie do
    trzech faz.

    Po przepięciówce nadprądowe 3x20A.

    Będzie dobrze, czy wybuchnie?
    Jak się nazywa taki rodzaj instalacji? TN-C?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2009-07-14 18:37:03
    Temat: Re: Przepięciówka i rozdzielenie PE od N
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Tue, 14 Jul 2009 18:19:46 +0200, Jan Werbiński napisał(a):
    [ciach]
    Najpierw przejdź z TNC na TNS - w sposób omówiony w wątku z 11:43. "O
    przewodach ochronnych raz jeszcze".
    Potem dopiero wkładaj tę przepięciówkę.

    --
    Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/

  • 3. Data: 2009-07-14 18:57:28
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Pooh" <n...@n...pooh.priv.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > [ciach]
    > Najpierw przejdź z TNC na TNS - w sposób omówiony w wątku z 11:43. "O

    Czytałem i nie widzę tutaj różnicy w podanym przez Ciebie sposobie, a moim.

  • 4. Data: 2009-07-14 19:24:42
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Tue, 14 Jul 2009 20:57:28 +0200, Jan Werbiński napisał(a):
    > Czytałem i nie widzę tutaj różnicy w podanym przez Ciebie sposobie, a moim.
    No i dobrze :-)
    Z lenistwa nie chciało mi się analizować Twojego, a skoro mój był już
    napisany... ;-)

    --
    Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/

    Dołącz do tych, którym zależy. http://zwijaj.pl/

  • 5. Data: 2009-07-14 20:04:02
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Jan Werbiński <j...@j...com> napisał(a):

> [...]
    > pięcioprzewodową.
    >
    > Mam przepięciówkę B+C poczwórną, ale o ile dobrze rozumiem, to czwarty moduł

    B+C czyli w praktyce leciutko stuningowane C, daje się gdzieś bliżej
    odbiorników, na jakichś tablicach piętrowych, a nie w skrzyni z licznikiem.
    Warystor wpina się między wszystkie przewody czynne (w tym neutralny) a
    przewód ochronny. Przepięcia sieciowe powstają również w przewodzie neutralnym.
    Jeśli już z analizy ryzyka wychodzi, żeby dać "coś mocniejszego" w szafie
    licznikowej to tylko prawdziwe B.
    pzdr., PB

  • 6. Data: 2009-07-14 21:55:18
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:h3iobi$7mn$1@inews.gazeta.pl...

    > B+C czyli w praktyce leciutko stuningowane C, daje się gdzieś bliżej
    > odbiorników, na jakichś tablicach piętrowych, a nie w skrzyni z
    > licznikiem.

    Licznik jest 3m od odbiorników, na tym samym piętrze.

    > Warystor wpina się między wszystkie przewody czynne (w tym neutralny) a
    > przewód ochronny. Przepięcia sieciowe powstają również w przewodzie
    > neutralnym.

    Tylko, że przewód ochronny ZACZYNA SIĘ właśnie w miejscu licznika. Tzn
    jeszcze go nie ma, ale będzie. Zacznie się on od szyny wyrównawczej pod
    licznikiem. Dobrze?
    Ochrona N będzie polegała na zwarciu tegoż do PE i do masy w odległości 30
    cm od licznika. Nie ma zatem sensu go zabezpieczać, bo jest zabezpieczony
    zwarciem.

  • 7. Data: 2009-07-14 23:52:16
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    wiadomości news:h3iveo$ku9

    > Ochrona N będzie polegała na zwarciu tegoż do PE i do masy w odległości 30
    > cm od licznika. Nie ma zatem sensu go zabezpieczać, bo jest zabezpieczony
    > zwarciem.

    To napewno bedzie dobrze?? Na moj gust przekombinowales, tych przewodow sie
    nie laczy. Na dobra sprawe odetnij ten neutralny z elektrowni i pusc
    wszystko do ziemii. :-)
    Obawiam sie, ze w Twoim wynalazku jak napiecie pojawi sie na neutralnym, to
    bedziesz je mial rowniez na ochronnym.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-07-15 04:40:08
    Od: "Czeresniak" <d...@o...pl>

> [...]
    > cm od licznika. Nie ma zatem sensu go zabezpieczać, bo jest zabezpieczony

    Problem jest bardziej skomplikowany niż Tobie się wydaje. Powinieneś troszkę
    poczytać na temat ochrony przeciwprzepięciowej i typów sieci.
    1. Szyna rozgałęziająca PEN na PE i N powinna być uziemiona a to uziemienie
    powinno mieć pewne parametry.
    2. Przepięciówki jako jeden z parametrów mają energię "pochłoniętą" i
    zastosowanie dowolnych przepięciówek nie gwarantuje skutecznej ochrony.
    Troszkę mnie dziwią ludzie, którzy sami próbują projektować i wykonywać
    instalacje elektryczne bez odpowiedniej wiedzy. Wszak instalacje elektryczne
    to tylko druciki i każdy by potrafił je połączyć. Tylko dlaczego prawie nikt
    nie zabiera się za samodzielne wykonanie innych instalacji np. gazowej?
    Przecież to przeważnie tylko rurki i to zaledwie kilkanaście metrów.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 9. Data: 2009-07-15 04:55:06
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    >
    > To napewno bedzie dobrze?? Na moj gust przekombinowales, tych przewodow
    > sie nie laczy. Na dobra sprawe odetnij ten neutralny z elektrowni i pusc

    Jak się nie łączy, jeżeli N i PE będą UZIEMIONE?

    > Obawiam sie, ze w Twoim wynalazku jak napiecie pojawi sie na neutralnym,
    > to bedziesz je mial rowniez na ochronnym.

    Czy napięcia na N nie powinno się oddać do ziemi?

  • 10. Data: 2009-07-15 05:06:08
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Czeresniak" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    > 1. Szyna rozgałęziająca PEN na PE i N powinna być uziemiona a to
    > uziemienie powinno mieć pewne parametry.

    Będzie, będą również zmierzone parametry przy najbliższej okazji.

    Pisałem przecież, że PE, N z elektrowni, N z instalacji wewnątrz budynku,
    dedykowane UZIEMIENIE 3m sztyca i "dół" przepięciówki zbiega się w jednym
    miejscu.

    > 2. Przepięciówki jako jeden z parametrów mają energię "pochłoniętą" i
    > zastosowanie dowolnych przepięciówek nie gwarantuje skutecznej ochrony.

    Dowolne typu Moeller B+C SPB 12/280/4?
    Dodatkowo zamiast lub jako zabezpieczenie D będą UPSy lub listwy
    przepięciowe.

> [...]
    > instalacje elektryczne bez odpowiedniej wiedzy. Wszak instalacje
    > elektryczne to tylko druciki i każdy by potrafił je połączyć. Tylko

    Jeden elektryk zapił. Drugi nie przyszedł. Trzeci powiedział "panie, a na
    chuj panu przepięciówka?".
    Czwarty dziwił się że chcę automatyczny przełącznik fazy i nigdy nie słyszał
    o czymś takim.
    Piąta ekipa u mojej mamy zakończyła robić instalację. Gniazdka w kuchni
    wykonali 3x1,5. Chcieli zanim ich pouczyłem zrobić jeden jednofazowy (pomimo
    przyłącza trójfazowego) obwód na kuchnię i łazienkę, pokoje i oświetlenie.

    Zlecił byś cokolwiek takim elektrykom, czy sam dopilnował?

    > nie zabiera się za samodzielne wykonanie innych instalacji np. gazowej?
    > Przecież to przeważnie tylko rurki i to zaledwie kilkanaście metrów.

    Jak to nie? Sam się zabieram za gaz. Z tym, że przypadkiem teoretycznie mam
    uprawnienia. :-)