  • 141. Data: 2016-03-22 18:40:12
    Temat: Re: Fotowoltaiczna szyba grzewcza :]
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 marca 2016 18:27:05 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > a ile m3/h mozesz swoją wentylacja na maxa puscic? Jak bardzo to słychać?

    400m3/h - spokojnie moznaby spac choc zonka juz marudzila ze slyszy jakis
    szum i ja to wkurzalo ;) Tak na testy odpalalem kiedys. W ciagu dnia 400m3/h
    nie slychac praktycznie wcale - musialaby byc idealna cisza a wiadomo jak to
    w ciagu dnia ciagle cos/ktos sie krzata i halasuje :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 142. Data: 2016-03-22 19:10:51
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 22 marca 2016 18:40:13 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > nie slychac praktycznie wcale - musialaby byc idealna cisza a wiadomo jak to
    > w ciagu dnia ciagle cos/ktos sie krzata i halasuje :)

    no to ile mozna dac na maxa zeby było słychac a jeszcze nie meczyło? Tak na sytuacje
    awaryjną. 800?

  • 143. Data: 2016-03-22 22:16:05
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 marca 2016 19:10:53 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > no to ile mozna dac na maxa zeby było słychac a jeszcze nie meczyło? Tak na
    sytuacje awaryjną. 800?

    Nie wiem ale mam wrazenie ze halas rosnie raczej do kwadratu niz liniowo.
    Skoro 400 juz lekko przeszkadza w nocy to 800 moze przeszkadzac bardzo ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 144. Data: 2016-03-23 21:45:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Kurde tak smędzimy o tym chłodzeniu wte i wewte a może wartałoby to
    policzyć jednak? Zwłaszcza, że chatę mam już wklepaną ze szczegółami
    i trzeba tylko chłodzenie załączyć do obliczania... Ciężko wpaść
    na taki pomysł kurna :>

    Program wypluł takie zapotrzebowanie na chłodzenie chaty do 21 st. C:

    maj 147 kWh
    czerwiec 882 kWh
    lipiec 742 kWh
    sierpień 786 kWh
    wrzesień 109 kWh

    w sumie jakieś 2700 kWh/rok. Pozostałe miesiące pokazał 0.
    Niestety dziad nie pokazał mi czegoś takiego jak obciążenie cieplne,
    czyli teoretycznej mocy znamionowej złomu chłodzącego.
    Ale zakładając, że np. chłodzimy codziennie przez pół doby,
    w najgorszym miesiącu żeby zniwelować te kilowatogodziny potrzebne
    jest chłodzidło o mocy 2,45 kW.
    Czyli wentylacją niespecjalnie to osiągniemy, bo jak wynika z poprzednich
    rozważań, dmuchając 600 m3/h jesteśmy w stanie opędzić te 1,7kW
    (o ile GWC działa dobrze i trzyma temp. poniżej 15 st.C).

    Jak będziemy dmuchać 100 m3/h przez całą dobę cały miesiąc
    to pozbędziemy się jakiś 240 kWh zbędnego ciepła, trochę słabawo...
    W całym sezonie chłodniczym można ugrać w ten sposób 1200 kWh.
    Zakładając COP klimy na poziomie 3 (dobrze zakładam? czy toto lepsze jest?)
    i licząc 1 kWh za pół zeta, mamy 200 zł zaoszczędzone na rok dzięki GWC.
    Chyba żeby wentylować mocniej, ale czy wtedy nie będzie problemu
    z przesuszeniem powietrza? No i wentyle więcej zjedzą.

    Licząc, że wykop pod GWC darmowy własnymi ręcami, rurka jakieś 300 zeta,
    pompka ze 200, glikol ze 100 (?), nagrzewnica wodna ze 2 koła,
    to robi się to problematyczne pod względem ekonomicznym :/
    Ale jednak fajnie by takie coś wydłubać, a może by się dało zimniej
    niż te +15C wykminić?

    L.

  • 145. Data: 2016-03-23 22:15:29
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 23 marca 2016 21:45:10 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > to robi się to problematyczne pod względem ekonomicznym :/
    > Ale jednak fajnie by takie coś wydłubać, a może by się dało zimniej

    se bym musial wklepac swoj budynek, rozumiem ze to w ozc liczysz?

    b.

  • 146. Data: 2016-03-23 22:23:01
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 23 marca 2016 21:45:10 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Program wypluł takie zapotrzebowanie na chłodzenie chaty do 21 st. C:

    Jaki program? Czy on uwzglednia naslonecznienie, zyski od urzadzen, gotowania
    etc? :) W OZC tego nie policzysz bo OZC zaklada ze gotowanie to zysk, ktory
    wspomaga ogrzewanie, a nie jak w przypadku chlodzenia - strata, ktora trzeba
    "odrobic" :-)

    > W całym sezonie chłodniczym można ugrać w ten sposób 1200 kWh.
    > Zakładając COP klimy na poziomie 3 (dobrze zakładam? czy toto lepsze jest?)
    > i licząc 1 kWh za pół zeta, mamy 200 zł zaoszczędzone na rok dzięki GWC.

    Z tym ze teraz policz, ze takie wentyle dmuchajac 600m3/h wezma na moje
    oko z 300W. Co przez 5 miesiecy daje... 1080kWh, czyli koszt 540 pln :-)
    A za te 540 pln klimatyzatorem z COP 3 wygenerujesz 3240kWh chlodu.

    Dalej uwazasz, ze sie oplaca? ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 147. Data: 2016-03-23 22:23:52
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 23 marca 2016 22:15:30 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > se bym musial wklepac swoj budynek, rozumiem ze to w ozc liczysz?

    W czymś takim:

    http://cieplej.pl/index_podglad.php5?dzial=2&kat=8

    Mam pełną wersję ogrzewanie+chłodzenie.
    Nie wiem czy inne popularne programy mają liczenie chłodzenia..

    O, tak sobie czytam warunki licencji i :
    "Jedynym ograniczeniem w trybie demonstracyjnym jest brak możliwości uzyskania
    wydruków oraz podglądu szczegółowych wyników obliczeń
    (pokazywane są podstawowe wskaźniki EP)"

    Zatem jakby Ci się chciało w to bawić to można zrobić projekt a ja
    mogę zobaczyć ewentualne wyniki u siebie i zrobić pedeefa ;)
    Chyba, że masz jakieś insze działające narzędzie.

    L.

  • 148. Data: 2016-03-23 22:29:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 23 marca 2016 22:23:02 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Jaki program? Czy on uwzglednia naslonecznienie, zyski od urzadzen, gotowania
    > etc? :)

    Jak już pisałem Budyniowi, Certo 2015 ogrzewanie+chłodzenie. Zyski, słońce
    i inne duperele uwzględnia.

    > Z tym ze teraz policz, ze takie wentyle dmuchajac 600m3/h wezma na moje
    > oko z 300W. Co przez 5 miesiecy daje... 1080kWh, czyli koszt 540 pln :-)
    > A za te 540 pln klimatyzatorem z COP 3 wygenerujesz 3240kWh chlodu.

    Taaa...

    > Dalej uwazasz, ze sie oplaca? ;)

    Ja nigdy nie pisałem, że się opłaca. Budyń nie wie do końca,
    ale obu nas kusi dłubanie w tym złomie i zrobienie sobie tego :>
    A policzyć i podyskutować zawsze można.

    L.

  • 149. Data: 2016-03-23 23:00:07
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 23 marca 2016 21:45:10 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > maj 147 kWh
    > czerwiec 882 kWh
    > lipiec 742 kWh
    > sierpień 786 kWh
    > wrzesień 109 kWh

    Abstrahujac od GWC - w czerwcu najwiecej wyliczyl?? Dziwnie jakos - zdecydowanie
    najcieplej jest w lipcu/sierpniu :)

    Tak czy siak - wychodzi 2666kWh z COPem 3 = 888kWh, przy klimie za 0,5 pln za
    kWh wychodzi 444 pln / sezon. Przy czym MOIM zdaniem chlodzenie jest
    potrzebne tylko i wylacznie w lipcu / sierpniu. I nie do 21stC bo to juz
    jest za chlodno - gdybys przyjal do 25stC i tylko lipiec / sierpien to
    wyjdzie jak pisalem - 100-150 pln.

    PS. Wszystkie obliczenia do GWC liczylismy do 25stC (roznica dT 10stC - od
    15stC do 25stC). Dla 21stC wszystkie poprzednie obliczenia podziel praktycznie
    przez dwa :) Czyli 600m3 nie bedzie mialo mocy chlodniczej 2kW a jedynie
    1,2kW :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 150. Data: 2016-03-23 23:01:39
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 23 marca 2016 22:29:01 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Taaa...

    Co wiecej - one nie dosc, ze wezma 1080kWh pradu to jeszcze dostarcza
    przynajmniej polowe tego ciepla do domu (cieplo z wentylatora nawiewowego :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.