  • 21. Data: 2012-02-08 19:50:08
    Temat: Re: Jakie macie temperatury na rekuperatorze?
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Lut, 15:59, "Aleksander" <f...@f...fake> wrote:

    > Daj namiar na przykładowego glikolowca za 3k pln. Chętnie przyjrzałbym
    > się jak to jest "pożenione" z rekuperatorem. Poza tym, do glikolowca
    > musisz mieć kolejną pompkę, która ten glikol w ruch wprawiać będzie.

    Zwykla nagrzewnica - np. z Promontu. Nagrzewnica to ok 1,2-1,5k pln.
    Do tego pompka i 100mb rury PE25 zalane glikolem i zakopane 1,5mb pod
    ziemia.

    > Syf rosnąć nie będzie - żeby _dobrze_ rósł syf musi być ciepło i jasno.
    > Jak jest zimno i wilgotno, to nic groźnego nie urośnie - zresztą,

    A ocieplajac dom od wewnatrz - pomiedzy warstwa styro, a murem jest
    zimno (sciana przemarza) i ciemno - i rosnie syf niemilosierny!
    I co Pan nam zrobi ? ;-)

    > Zapodaj może dane z pompy - tydzień wyjątkowo mroźny to i wyniki
    > Twoje powinny być wyjątkowo ciekawe :) - btw. jak tam urlop/wypoczynek ?

    Rozwine kabelek to zapodam! Nie wiem czy dzisiaj dam rade bo mnie
    zonka goni do roboty jeszcze za chwile :-) Sam jestem ciekaw bo po
    urlopie tam nie zagladalem.

    A urlop - super - na chopoku non stop -20stC ale wlasciciel pensjonatu
    nas co chwile zagrzewal jakims jego mocnym gruszkowym trunkiem wiec
    dalo sie wytrzymac ;) Warunki na stokach chyba najlepsze w jakich bylo
    mi dane jezdzic! Tras duzo, widoki piekne, nikt nog nie polamal takze
    wyjazd uwazam za udany :-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 22. Data: 2012-02-09 01:12:35
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    > Zwykla nagrzewnica - np. z Promontu. Nagrzewnica to ok 1,2-1,5k pln.
    > Do tego pompka i 100mb rury PE25 zalane glikolem i zakopane 1,5mb pod
    > ziemia.

    No tak, ale jaką powierzchnię wymiany ma taka nagrzewnica ?
    Z jednej strony wpada na nią powietrzę -20... i zaraz wychodzi +5 ?
    Musiałbym to zobaczyć :) Nie mówię, że tak nie jest...
    I jak duży taka nagrzewnica stawia opór ?
    Złoże GWC.. takie kamienne, może dodatkowo nieco nawilżać mroźne
    suche powietrze (wilgocią, jaką zbierze podczas letnich miesięcy,
    ewentualnie zawsze może być dodatkowo zraszane)

    > A ocieplajac dom od wewnatrz - pomiedzy warstwa styro, a murem jest
    > zimno (sciana przemarza) i ciemno - i rosnie syf niemilosierny!
    > I co Pan nam zrobi ? ;-)

    Hehe... no Adamie :) owszem :) ale syf niemiłosierny rośnie
    szczególnie szybko w miesiącach letnich :) kiedy nagrzana od
    słońca ściana (i od wewnątrz) przez wiele miesięcy ma temperaturę
    20-25 i więcej stopni.

    Poza tym, jak masz ocieplone fundamenty (ale tak poniżej powierzchni
    gruntu)... to mogę się założyć, że jak oderwiesz płytę styropianu
    od muru, to "syfu niemiłosiernego" tam nie uświadczysz :)

    > Rozwine kabelek to zapodam! Nie wiem czy dzisiaj dam rade bo mnie
    > zonka goni do roboty jeszcze za chwile :-) Sam jestem ciekaw bo po
    > urlopie tam nie zagladalem.

    Czekam zatem z zapartym tchem. I obecnej podaj temp DZ.
    Moja chałupa przemarzła na wskroś ;) Żonkę z dzieciakami wysłałem
    do teściów do ciepłego bloku na przedłużone ferie ;)

    > A urlop - super [...]

    A no to świetnie :) Gratulacje :)

    Aleksander_

  • 23. Data: 2012-02-09 10:23:01
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 9 Lut, 02:12, "Aleksander" <f...@f...fake> wrote:

> [...]
    > Musiałbym to zobaczyć :) Nie mówię, że tak nie jest...
    > I jak duży taka nagrzewnica stawia opór ?

    http://szyna.civ.pl/gwcoferty/

    A masz tu kilka ofert z zeszlego roku z przeliczeniami. Juwent robi
    porzadne (ale troche drozsze), np:

    http://szyna.civ.pl/gwcoferty/JuwentKrakow1.jpg

    Nagrzewnica z oknem 40x40cm - cztero rzedowa (19cm grubosci ma
    calosc). Przy 400m3/h i DZ 6/3stC i powietrzu -20stC nagrzewnica ma
    moc 3,5kW, a powietrze wychodzace do reku +2,4stC :) Przy tym stawia
    opor 18Pa czyli calkiem nieduzo :)

    > Złoże GWC.. takie kamienne, może dodatkowo nieco nawilżać mroźne
    > suche powietrze (wilgocią, jaką zbierze podczas letnich miesięcy,
    > ewentualnie zawsze może być dodatkowo zraszane)

    Moze, ja bym sie jednak obawial jakichs pasozytow, grzybow, plesni,
    zalewania tego zanieczyszczona woda deszczowa etc. Wole rozwiazania
    bardziej higieniczne, szczegolnie ze nie mam zadnego problemu z
    wilgotnoscia w domu - nie mierze jej ale wszyscy czuja sie doskonale,
    nikomu nosy nie wysychaja ;)

    > Poza tym, jak masz ocieplone fundamenty (ale tak poniżej powierzchni
    > gruntu)... to mogę się założyć, że jak oderwiesz płytę styropianu
    > od muru, to "syfu niemiłosiernego" tam nie uświadczysz :)

    Fundamenty mam ocieplone od chlodniejszej strony (od zewnatrz), czyli
    prawidlowo, dlatego nic tam nie rosnie ;) Pozatym zeby uroslo to
    trzeba wilgotnego powietrza a tam powietrza ani jego ruchu przeciez
    nie ma :)

    > Czekam zatem z zapartym tchem. I obecnej podaj temp DZ.

    Zaraz wrzuce dane w osobnym watku :-) DZ ma +1,5stC wlot, -3stC wylot,
    po ~20h pracy wiec tak juz totalnie wychlodzone - pozatym pompa od
    tych kilkunastu dni chodzi praktycznie ~20h/dobe :) Poki co ten
    kolektor poziomy ma/mial lepsze uzyski od odwiertow, a dopiero po
    pierwszych roztopach w okolicy stycznia pozapadaly mi sie kopane rowy
    i zamiast 1,3-1,4m, rury przykryte sa ~1-1,1m warstwa gleby ;-)
    pozdr.

    --
    Adam