  • 41. Data: 2020-12-06 00:18:21
    Temat: Re: Kamera do monitoringu
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/12/2020 21:41, Marek wrote:
    > Który klient VPN na androida polecasz?

    Działajacego z *Twoim* VPN.

    W *MOIM* przypadku to jest OpenVPN.

  • 42. Data: 2020-12-06 10:24:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Dec 2020 00:18:21 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > W *MOIM* przypadku to jest OpenVPN.

    Wiem, dlatego pytam, który bo jest ich kilka.
    Openvpn Connect (zamknięty)? Openvpn for Android (otwarty)? Openvpn
    Settings?
    Wiadomo, że po stronie serwera mówimy o openvpn na Debianie or
    compatible, o to nie pytam.

    Przetestowałem ten otwarto źródłowy i stwierdzam, że używanie klienta
    VPN na komórce (podstawowe urządzenie do dostępu do kamer) jest
    niedopracowane a przez to niewygodne:

    - najbardziej eleganckie czyli eth bridge over tap Android natywnie
    nie wspiera ale powiedzmy można to obejść puszczając klienta przez
    tun z natem
    - przed użyciem trzeba pamiętać by klienta odpalić. Pozostawienie go
    aktywnego gubi po chwili synchronizację TLS gdy telefon się usypia.
    Wymuszanie aktywnego połączenia nonstop zżera baterię to raz, dwa
    trzeba pamiętać by wyłączyć gdy łączymy się z lokalnym Wi-Fi (jest
    jakaś opcja by klient nie puszczał ruchu gdy jest aktywne połączenie
    z lokalnym wifi?)
    - wydajność, VPN to TCP over UDP (włączanie TCP over TCP to zły
    pomysł), mówimy o zewnętrznym dostępie do kamer (najczęściej
    potrzebne poza domem) i ich streamingu oraz dostęp do streamingu z
    DVR (rzadziej). W obu przypadkach streaming idzie over UDP, widać że
    się męczy.

    Nie kwestionuję, że przez VPN bezpieczniej no i się ma w ten sposób
    przezroczysty dostęp do infrastruktury ale w przypadku szybkiego
    dostępu do kamer czy automatyki domowej to nie jest to za wygodne
    rozwiązanie. Dostęp ad hoc jednym kliknięciem w jedną aplikację tego
    nie zrobisz, bez VPN owszem.
    Lepszym kompromisem jest dedykowany IP dla klienta i dozwolony ruch
    tylko z niego.
    Także rozumiem niektórych, że wolą wystawić poty urządzeń na zewnątrz
    niż pierniczyć się z VPNem.

    --
    Marek

  • 43. Data: 2020-12-06 10:25:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Dec 2020 00:17:46 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Ano nic, kogoś tam okradzono i tle.

    Wątpię by dzięki tej konkretnej podatności.

    --
    Marek

  • 44. Data: 2020-12-06 11:39:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/12/2020 10:25, Marek wrote:
    > Wątpię

    Całe szczęscie to bez znaczenia w co wątpisz.

    https://niebezpiecznik.pl/post/oszusci-przejmuja-pro
    file-zaufane-w-celu-wyludzenia-pozyczek-strach-pomys
    lec-co-jeszcze-mogliby-zrobic/

  • 45. Data: 2020-12-06 11:49:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/12/2020 10:24, Marek wrote:
    > Wiem, dlatego pytam, który bo jest ich kilka.

    Nie znajmuje się zawodowo oceną ich jakości. Uzywam tego, którego mogłem
    skomfigurtować tak jak chcę. Akurat OpenVPN znam od bardzo dawna i
    okazało się że ciągle działa.

    > Openvpn Connect (zamknięty)? Openvpn for Android (otwarty)? Openvpn
    > Settings?

    OpenVPN Connect Android.

    > Wiadomo, że po stronie serwera mówimy o openvpn na Debianie or
    > compatible, o to nie pytam.

    W wątku mówimy o PiVPN. Dlatego że to "pl.misc.budowanie" a nie grupa o
    linuxie.

    > - najbardziej eleganckie czyli eth bridge over tap Android natywnie nie
    > wspiera ale powiedzmy można to obejść puszczając klienta przez tun z natem

    Nie chcesz tego. Ilośc komunikacji jaka lata po sieci LAN i przenika
    przez bridge jest znacząca.

    > - przed użyciem trzeba pamiętać by klienta odpalić.

    Mam odpalonego cały czas. Dom/świat tak samo, nic nie zmieniam. Działa.

    > Pozostawienie go
    > aktywnego gubi po chwili synchronizację TLS gdy telefon się usypia.

    Nic takiego nie obserwuje. Jest praktycznie niewidoczny, poza ikoną.

    > Wymuszanie aktywnego połączenia nonstop zżera baterię to raz

    Nic takiego nie obserwuje.

> [...]

    > poza domem) i ich streamingu oraz dostęp do streamingu z DVR (rzadziej).
    > W obu przypadkach streaming idzie over UDP,  widać że się męczy.

    Bez problemu mam 25 klatek/s (przy czym normalnie używam i tak tylko 8)
    na 3 kamerach, realtime. Przy czym u mnie normalnie jest jeszcze po
    drodze zone minder i home assistant. Jesli chodzi o dostep wprost przez
    onvif to używałem dawno temu, działało znakomicie.

    > Nie kwestionuję, że przez VPN bezpieczniej no i się ma w ten sposób
    > przezroczysty dostęp do infrastruktury ale w przypadku szybkiego dostępu
    > do kamer czy automatyki domowej to nie jest to za wygodne rozwiązanie.

    To jest bardzo wygodne rozwiązanie. Sprawdziłeś kiepskiego klienta albo
    masz jakiś problem z telefonem.

    > Dostęp ad hoc jednym kliknięciem w jedną aplikację tego nie zrobisz, bez
    > VPN owszem.

    Ależ właśnie dokłądnie tak mam. Odpalam HomeAssistanta i mam, odpalam
    \\ip\zasob i mam itd itp. Dom czy poza, żadna różnica.

    > Lepszym kompromisem jest dedykowany IP dla klienta i dozwolony ruch
    > tylko z niego.

    Security by obscurity. Wybywasz sobie do innego kraju i dostajesz inną
    sieć. Faktycznie, wygodne.

    > Także rozumiem niektórych, że wolą wystawić poty urządzeń na zewnątrz
    > niż pierniczyć się z VPNem.

    Pierniczenie się z VPNem widać tylko w Twojej sytuacji. Ludzie
    najzwyczajniej odpalają raz i zapominają ze działa.

  • 46. Data: 2020-12-06 12:54:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Dec 2020 11:49:25 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie chcesz tego. Ilośc komunikacji jaka lata po sieci LAN i
    > przenika
    > przez bridge jest znacząca.

    Mi to jest potrzebne. Nat over tun to brzydka proteza.

    > Nic takiego nie obserwuje.

    Niby jak klient VPN odróżni przypadkową ale taką samą sieć lokalną
    (wifi w barze i sieć 192.168.1.*) od identycznej w domu by nie
    puszczać ruch przez tun? Klienci mają owszem opcje ignorowania gdy
    lokalny interfejs ma sieć zgodną z tunelem ale to nie zadziała w/w
    szczególnym przypadku.

    > Security by obscurity. Wybywasz sobie do innego kraju i dostajesz
    > inną
    > sieć. Faktycznie, wygodne.

    Tak nie działa m2m. Gdziekolwiek ma się roaming ma się zawsze ten sam
    IP.
    Poza tym wybycie do innego kraju bez roamingu to akurat przypadek
    wyjątkowy, który można zastąpić VPNem.

    > To jest bardzo wygodne rozwiązanie. Sprawdziłeś kiepskiego klienta
    > albo
    > masz jakiś problem z telefonem.

    Nie wykluczam stąd było moje pytanie o klienta, bo otwarty jest
    drewniany.
    No i podziel się konfiguracją, która tak wyśmienicie działa,
    wystarczy .conf z serwera.

    --
    Marek

  • 47. Data: 2020-12-06 12:58:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Dec 2020 11:39:11 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Całe szczęscie to bez znaczenia w co wątpisz.
    > https://niebezpiecznik.pl/post/oszusci-przejmuja-pro
    file-zaufane-w-celu-wyludzenia-pozyczek-strach-pomys
    lec-co-jeszcze-mogliby-zrobic/

    No i gdzie tu ta podatność dot. IPsec bo nie widzę? To była podatność
    na "fałszywy dowód" a nie IPsec.

    --
    Marek

  • 48. Data: 2020-12-06 13:16:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/12/2020 12:54, Marek wrote:
    > Mi to jest potrzebne. Nat over tun to brzydka proteza.

    Więc możesz to sobie zestrugać. Jesli klient Androida tego nie wspira to
    nic nie poradze, ale używam VPN nie tylko na androidzie.

    > Niby jak klient VPN odróżni przypadkową ale taką  samą sieć lokalną
    > (wifi w barze i sieć 192.168.1.*)

    Jeśli ktoś jest mądry choć trochę to nie ma w domu 192.168.

    Po drugie możesz, jesli już naprawdę nie masz wyjścia, zabronić dostępu
    do VPN kiedy jesteś w sieci domowej. Nie połaczy się, problem solved.

    > Tak nie działa m2m. Gdziekolwiek ma się roaming ma się zawsze ten sam IP.

    Wiadomo, na przykład w barzez z wifi na Filipinach gdzie normalnym
    odruchem każdego jest używanie ramingu przez GSM zamiast jakiś głupich wifi.

    > Poza tym wybycie do innego kraju bez roamingu to akurat przypadek
    > wyjątkowy, który można zastąpić VPNem.

    Innymi słowy to rozwiązanie ma sens tylko jeśli masz gwarancje
    stabilnego IP której nie masz. Ok.

    Ten sam conf do wypluty przez PiVPN.

  • 49. Data: 2020-12-06 13:18:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/12/2020 12:58, Marek wrote:
    file-zaufane-w-celu-wyludzenia-pozyczek-strach-pomys
    lec-co-jeszcze-mogliby-zrobic/
    > No i gdzie tu ta podatność dot. IPsec bo nie widzę? To była podatność na
    > "fałszywy dowód" a nie IPsec.

    Pogubiłeś się biedaczku, mowa w wątku była to Profilu Zaufanym, do tego
    się odnosiłeś. Jak będziesz mniej wycinał to może ogarniesz. Pozwolisz,
    że Ci przypomnę:

    On 05/12/2020 21:37, Marek wrote:
> [...]
    znaleziono "podatność" pozwalajacą na przejmowanie profili zaufanych?
    Interesujesz się tym? Myślisz że Ciebie to nie dotyczy?
    > Ziew. Takich "podatności",. które miały mieć niewiadomo jaki wpływ
    już było bez liku. I co - i nic.

    Ano nic, kogoś tam okradzono i tle. Państwo z tektury, ale z daleka
    wygląda na betonowe.

  • 50. Data: 2020-12-06 14:45:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Dec 2020 13:16:36 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Jeśli ktoś jest mądry choć trochę to nie ma w domu 192.168.

    No pochwal się kolego przemądrzały co tam nowego wymyśliłeś, rfc1918
    już nie obowiązuje? Czym siec 193.168 jest gorsza od pozostałych?
    Argument, że w 99% jest to domyślną możemy przemilczeć

    > Wiadomo, na przykład w barzez z wifi na Filipinach gdzie normalnym
    > odruchem każdego jest używanie ramingu przez GSM zamiast jakiś
    > głupich wifi.

    Jeśli ktoś jest mądry choć trochę i świadomie używa vpn to
    szczególnie na Filipinach nie będzie korzystał z takiego wifi w
    barze.

    --
    Marek