  • 1. Data: 2010-05-05 10:52:23
    Temat: Kilka pytań na temat wykonania dachu
    Od: bastek <z...@k...mialem>

    Witam
    Jestem na etapie krycia dachu. Na chwilę obecną mam wykonane pełne
    dekowanie i dach pokryty papą. Jest to dach dwuspadowy w kształcie litery T
    z giblem, przez co są cztery rynny koszowe. Dach będzie pokryty dachówką z
    Euronitu profil S.
    Po rozmowie z wykonawcą mam kilka pytań co do dalszej realizacji,
    mianowicie:
    - pas nadrynnowy nabija się na łaty, czy wsuwa się pod papę i kontrłaty,
    - czy trzeba pod rynny koszowe wykonać wzmocnienie kosza w postaci dwóch
    desek na łączeniu połaci, mając pełne deskowanie,
    - czy trzeba stosować wiatrówki wentylacyjne robiąc wentylację pod
    gąsiorem,
    - czy trzeba otworzyć, naciąć papę w szczycie,
    - czy deska dwa i pół cala nie będzie za cienka na wykończenie skrajnych
    krokwi jako tzw. deski szczytowe.
    Na co powinienem jeszcze zwrócić uwagę podczas krycia dachu? Może jakieś
    sugestie, za które będę wdzięczny.

    --
    pozdrawiam
    bastek

  • 2. Data: 2010-05-05 21:04:31
    Temat: Re: Kilka pytań na temat wykonania dachu
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    bastek pisze:

    > - pas nadrynnowy nabija się na łaty, czy wsuwa się pod papę i kontrłaty,

    u mnie chłopaki wyciągnęli papę nad deskę, do której przybiją rynnę -
    kilka cm. To jest 'pas rynnowy'...? :-) Nad tym będzie dachówka. Jej
    dolny koniec będzie wychodził niedo poza obrys tej deski.

    > - czy trzeba pod rynny koszowe wykonać wzmocnienie kosza w postaci dwóch
    > desek na łączeniu połaci, mając pełne deskowanie,

    u mnie niczego takiego nie robili. Docięli po prostu równo deski i one w
    takiej postaci będą wystarczającym wsparciem dla kosza. Zresztą wzdłuż
    kosza położyli dodatkowy pas papy i na niego zachodzą wszystkie
    pozostałe - nawet jakby mi kosz chciał przeciekać, to wszystko spłynie
    po papie, ale to raczej niemożliwe.

    > - czy trzeba stosować wiatrówki wentylacyjne robiąc wentylację pod
    > gąsiorem,

    tego jeszcze nie wiem, ale zdaje mi się, że gąsiory są już tak
    ukształtowane, że zapewniają odpowiednie szczeliny u szczytu połaci.

    > - czy trzeba otworzyć, naciąć papę w szczycie,

    oczywiście. Nawet więcej. papa powinna być dociągnięta do końca
    deskowania z każdej strony i wywinięta w dół, ale szczelina pod gąsiorem
    musi być obowiązkowo, żeby zapewnić odpowiednią wentylację.

    > - czy deska dwa i pół cala nie będzie za cienka na wykończenie skrajnych
    > krokwi jako tzw. deski szczytowe.

    dwa i pół cala...? 8-O
    Chyba chciałeś powiedzieć dwa i pół cm...? czyli calówka :-))).

    Wydaje się , że tak, ale u mnie majster dał chyba 32 mm.

    > Na co powinienem jeszcze zwrócić uwagę podczas krycia dachu? Może jakieś
    > sugestie, za które będę wdzięczny.

    Jestem na tym samym etapie, ale kryję dach dachówką ceramiczną roben -
    esówka chyba się ona nazywa :-). Właśnie chłopaki dziś nabili ostatni
    brakujący fragment papy. W przyszłym tygodniu będą układać dachówkę i
    robić wszystkie obróbki. Zobaczymy jak im wyjdzie :-), ale chłopaki są
    super dokładni, więc powinno być dobrze.

    Moja rada to: nie daj się namówić na oszczędności w typie obróbek
    blacharskich krawędzi połaci. Lepiej dołożyć trochę kasy i mieć wszystko
    jak powinno być - chodzi mi o dachówki krawędziowe. Drogie są, ale warto
    je kupić i mieć dach 'jak się należy', a nie oszczędzać i wykańczać to
    blachą :-)

    Zwróć uwagę, żeby łaty były odpowiednio grube - u mnie nabili 4 x 6 cm -
    cieńsze mogłyby się uginać.

    pozdr
    robercik-us

  • 3. Data: 2010-05-06 09:43:04
    Od: bastek <z...@k...mialem>

    Dnia Wed, 05 May 2010 23:04:31 +0200, robercik-us napisał(a):
    [ciach]

> [...]
    > blachą :-)
    >
    > Zwróć uwagę, żeby łaty były odpowiednio grube - u mnie nabili 4 x 6 cm -

    thx za odpowiedź
    Deska oczywiści calówka :), jeśli chodzi o wykończenie krawędzi dachu,
    zainwestowałem w dachówkę krawędziową, choć przyznam się szczerze, że
    chodziło mi po głowie wykończenie w postaci wiatrówek z blachy.

    --
    pozdrawiam
    bastek

  • 4. Data: 2010-05-07 07:25:18
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    bastek pisze:

> [...]
    > zainwestowałem w dachówkę krawędziową, choć przyznam się szczerze, że
    > chodziło mi po głowie wykończenie w postaci wiatrówek z blachy.

    Mi majster powiedział, że jak chcę, to może mi zrobić wykończenie z
    blachy - byłoby taniej, ale...
    Będzie trochę bardziej kłopotliwie i mniej trwale. Uznałem, że skoro
    powiedziałem A, to i B trzeba powiedzieć :-))).
    W okolicy tzw. 'wszyscy' kryją dachy blachą, a ja wyskoczyłem z
    dachówką, ale jak już robię dachówkę, to nie ma sensu blachy dawać na
    obróbki krawędziowe. Będzie przynajmniej zrobione porządnie :-))).

    pozdr
    robercik-us

  • 5. Data: 2010-05-07 07:25:37
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

  • 6. Data: 2010-05-07 08:55:06
    Od: Igor Pilutkiewicz <i...@r...pl>

> [...]
    > dachówką, ale jak już robię dachówkę, to nie ma sensu blachy dawać na
    > obróbki krawędziowe. Będzie przynajmniej zrobione porządnie :-))).

    To zależy z jakiej blachy, jak i kto :)
    Polecam kilka linków:
    - Obróbki blacharskie z blachy tytan-cynk na http://rheinzink.pl/57.aspx
    - Wykonawstwo z przykładami na http://www.blacharzejakosci.pl/uslugi.php
    Blacha cynkowa (obecnie znana jako tytan-cynk) przez stulecia była
    stosowana w najbardziej narażonych miejscach budowli: na dach,
    elewacje, obróbki oraz rynny. Jej trwałość sięga 120 lat, więc z
    powodzeniem była i jest stosowana przy dachach dachówkowych, czy
    łupkowych - zobowiązując do odpowiedniej jakości wykonawstwa. :)
    Takie rzeczy wykonuje się bez wkrętów i silikonów - zawsze zgodnie ze
    sztuką blacharską
    Szkoda, że wcześniej nie skontaktowaliśmy się - pokazalibyśmy
    (wyceniając) kilka przykładów wykończeń dachu, które są już w dużej
    mierze prefabrykowane, więc wykonawca nie miałby problemu z montażem
    tych elementów... Może więc jest to temat na przyszłość :)

    Pozdrawiam,
    IP